Számos bírálat éri a kóstolókat és valójában magát a borbírálatot is – általában azok részéről, akik nem az elvárásaiknak megfelelő értékelést kapnak. Kétségtelen, hogy a borkóstolásnak van olyan szubjektív eleme, amitől nehéz elvonatkoztatni. Viszont egyáltalán nem lehetetlen. Az a rendszer, amit évtizedek óta használnak a borkereskedelemben, vendéglátásban, borértékelésben és oktatásban nem más, mint az un. egyensúly centrikus kóstolás. Ez a rendszer valójában kísérletet tesz arra, hogy olyasmit értékeljünk, amit klasszikus értelemben véve csak szubjektív észleléseinken keresztül tudunk leírni. Ha a borok alapvető összetevőit összehasonlító kóstolások alapján megvizsgáljuk mennyiség és minőség szerint, objektív módon közelíthetünk a kóstolt tételekhez.
Amennyiben valaki nem csak a saját ízlése alapján próbál értékelni és elemezni, könnyen eljuthat oda, hogy a borokat valóban a saját elvárásaitól, benyomásaitól mentesen, magyarul szubjektumát a folyamatból kizárva tudjon véleményt alkotni. Ehhez kell a borok folyamatos és tudatos kóstolása, értékelése, jegyzetek készítése és összehasonlítása. Ahhoz, hogy a kóstoláskor észlelt ízeket és érzeteket, mint a borokról megszerzett információkat megfelelően tudjuk értékelni, szükségünk van arra is, hogy a fejünkben legyenek olyan alapértékek, melyek mentén a további összehasonlításokat el tudjuk végezni.
A borkóstolás nem egyenlő a borivással. Sokkal inkább vizsgálat. Vizsgálat, melynek az eredménye akkor a legjobb, ha vakkóstoló formájában történik. Csak vakkóstoló – tehát a fajta, termőhely, termelő, évjárat – ismeretének a hiányában tudunk valódi és használható értékelést adni a bor stílusáról, minőségéről, szubjektív érzéseinket így tudjuk a legjobban kizárni. Kár is lenne titkolni, hogy valamilyen szinten mindannyian címke-ivók vagyunk. Óhatatlanul befolyásol bennünket az, ha ismerjük a termelőt, ami mindkét – pozitív és negatív – irányba is elferdítheti értékelésünket.
A vakkóstolókon belül érdemes az összehasonlító kóstolókra koncentrálni. Teljesen eltérő karakterű borok egyidejű kóstolása nem biztos, hogy érzékszerveinket és agyunkat a legjobb irányba állítja. Azonos fajta, termőhely vagy akár évjárat, borstílus kóstolása részben elősegíti érzékszerveink bizonyos fokú hozzászokását az adott jellemzőkhöz. Ugyanakkor az összehasonlító kóstolás teremti meg a legjobb lehetőséget ahhoz is, hogy egy-egy fajtáról, termőhelyről stb. összefoglaló benyomást szerezzünk. Ha valaki egy ülésben végig kóstol harminc száraz furmintot vagy kadarkát, lesz a továbbiakban is használható képe az adott fajtáról. De ez ugyanígy érvényes az évjáratokra, termőhelyekre stb. Jó esetben, ha végig nézzük Monet festményeit, a leközelebbi alkalommal, ha idegen környezetben is találkozunk egy képével, fel fogjuk ismerni saját ecsetkezelését, színvilágát egyszóval a csak rá jellemző stílusjegyeket.