A váltóláztól a shakerig
„De Bertin megrökönyödve nézett a barátjára. - Azt hiszem, kissé rádtelepedett a malária - felelte aggódva. - Igen... az lehet. Tegnap lázam is volt. Előszedett valahonnan egy cigarettapapírt, néhány kinindrazsét göngyölt bele, és lenyelte. Légionáriusok veszik így be ezt az orvosságot” (Rejtő Jenő: A tizennégykarátos autó)
A trópusokon Indiában és Afrikában a maláriát a 18. századi új felfedezéssel a kininnel kezdték hatékonyan kezelni. A keserű pirulát vízben oldva itták, és a legenda szerint Indiában kezdték el ginnel, cukorral és citrommal keverni. Így alakult ki a tonik, mely a gyógyhatású védőitalból lassacskán a bárpultok népszerű long-drinkjévé lépett elő.

Magyarországon a 19. század közepéig a komlót és a sört használták a folyamszabályozások előtt nálunk gyakorta előforduló malária vagy magyar nevén váltóláz kezelésére. Csak az 1800-as évek második felében vált általánossá a kór ellen hatékonyabb kinin. Több gyógyszerész készített különféle szirupot is a kininből, ami elvette a bántóan keserű ízt.
A tonik hazai karrierje
Az 1980-as években a Schweppes és a Canada Dry Tonicot utánzandó hamarosan megjelent a boltok polcain a Sztár Tonik, és kapható volt, mint új, egyedien magyar íz, az ezerjófűvel, fehér ürömmel és benedekfűvel megkomponált Kristálykeserű is. A rendszerváltás után, a kétezres évek közepétől folyamatosan jelennek meg a minőségi tonikok, melyekben már nem aroma, hanem valódi kinin kerül. A világmárkák, a Kinley, a Schweppes íze a csökkentett kininmennyiség és – véleményem szerint – az utóbbi időben népszerű és a cukornál is olcsóbb szintetikus édesítőszerek (szukralóz, aceszulfám K) miatt jelentősen romlott, ellaposodott. A kinin mellé szinte mindegyikben megjelent az aromák használata. Hogy a fogyasztók édesszájúak, vagy az élelmiszeripar újabb jóárasító spórolásával állunk szemben, sajnos nem tudom. A nagyüzemek eléggé titkolóznak a kininmennyiségekről.
Saját tapasztalatunk és mini „közvélemény kutatásunk” eredményeként a legjobbnak ítélt nagyüzemi tonik, a Lidl-ben árult Freeway márka. Ezt vetettük össze craft sörfőzdék által gyártott tonikokkal és a craft sörös közegből érkezett Nagy Renáta Moody márkanévre hallgató tonik-variánsaival.