Lewis Hamilton (Mercedes) számára egy baleset, majd az azt követő biztonsági autós szakasz végzetesnek bizonyult a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon . A verseny újraindítását követően Max Verstappen (Red Bull) megelőzte őt és megszerezte a világbajnoki címet.
A végkimenetelhez Michael Masi versenyigazgató egy-két döntése is hozzájárult, aki előbb úgy döntött, hogy a két bajnokaspiráns között haladó lekörözött pilótának nem enged szabad utat, de aztán hirtelen megváltoztatta a döntését, és az említett versenyzők visszavették a körüket, Verstappen így Hamilton mögé került, és a kopott abroncsokon autózó britnek esélye sem volt a védekezésre, a holland könnyedén elhajtott mellette.
Masi furcsa döntései miatt a Mercedes két óvást is benyújtott, azonban a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elutasította mindkettőt. Egy vizsgálatot viszont elrendelt, amivel megpróbálják kideríteni, a versenyigazgató megfelelő módon járt-e el. A FIA hétfőn tárja az F1-es bizottság elé a vizsgálat eredményét, azonban még ezt megelőzően felzúdulás söpört végig a közösségi médián, ugyanis szerdán előtérbe került egy hangfelvétel az Abu-dzabi Nagydíjról, amelyen éppen Masi és a Red Bull sportigazgatója, Jonathan Wheatley egyeztet.
Wheathley: Nem kell megvárni, hogy a lekörözött autók utolérjék a mezőnyt. Elég elengedni őket, és kezdődhet az autóverseny.
Masi: Értettem.
A párbeszéd már decemberben is hallható volt a Formula–1 Youtube-csatornáján, de valamilyen oknál fogva csak szerdán került a figyelem középpontjába. A Twitteren a #F1xed hashtag használatával (szójáték, előre eldöntött eredményre utalt ez esetben) fénysebességgel terjedt. Természetesen a FIA nem most találkozott először ezzel a hangfelvétellel, a BBC kérdésére a szövetség elárulta, vizsgálatánál ezt is figyelembe vette.
Hamilton rajongói természetesen háborognak az „új bizonyíték” miatt, azonban egy korábbi versenyző más megvilágításba helyezte a kérdést:
– Ez nem egy új dolog, és meg kell érteni azt is, hogy a hangfelvétel nem azt bizonyítja, a Red Bull közölt valamit Michael Masival, amit ő addig nem tudott – magyarázta Martin Brundle. – Ne gondoljuk azt, Masinak felvilágosításra van szüksége arról, mi engedélyezett és mi nem az a lekörözött versenyzők esetében.
Kényes ez a helyzet, hiszen sokan elégedetlenkednek, Hamilton és a Mercedes rajongóit is említhetnénk. Még csak nem is kell Lewis Hamilton szurkolójának lennünk ahhoz, hogy úgy vélekedjünk, járna neki a nyolcadik világbajnoki cím. A én olvasatomban egy fontos szabályt hagytak figyelmen kívül, méghozzá azt, hogy a biztonsági autónak csak a következő kör végén kellett volna visszatérnie a bokszutcába – osztotta meg a véleményét a Sky Sportsszal a brit expilóta.
Bármi is legyen a FIA vizsgálatának a végkimenetele, a versenyigazgatónak nem áll jól a szénája.
Borítókép: Max Verstappen Abu-Dzabiban (Fotó: MTI/EPA/Ali Haider)