Eddig sok panasz érte a sprintet, most alig várják a pilóták

A Formula–1-es sprinthétvégéket a bevezetésük óta rengeteg kritika érte, így a pilóták, a csapatok és a királykategória vezetői összedugták a fejüket, miképpen tehetnék izgalmasabbá a minifutamokat. Törekvéseik eredményét már szombaton láthatjuk, hiszen az azeri versenyhétvége az új lebonyolítás szerint zajlik majd.

2023. 04. 28. 4:50
George Russell Max Verstappen sprint
sprint Mercedes' British driver George Russell (L) and Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen (R) race during the sprint qualifying at the Autodromo Jose Carlos Pace racetrack, also known as Interlagos, in Sao Paulo, Brazil, on November 12, 2022, ahead of the Formula One Brazil Grand Prix. (Photo by Nelson ALMEIDA / POOL / AFP) Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokatlanul hosszú szünet után tér vissza a Formula–1. Általában idény közben csak a nyári vakáció idején kell négy héten keresztül várakozni a következő versenyre, de idén már tavasszal is kikapcsolódhattak a pilóták, ugyanis Kína visszalépésével és beugró helyszín híján az április eleji ausztrál futam után először ma, Bakuban kell versenyautóba ülniük.

sprint Leclerc Verstappen Sainz
A sprint legjobbjainak szerény „dobogó” jár. Fotó: AFP/POOL/CHRISTIAN BRUNA

A száguldó cirkusz porondmesterei a szünet alatt nem ültek a babérjaikon, és kedden hatalmas bejelentéssel rukkoltak elő, miszerint megújítják a sprintformátumot, és az azeri versenyhétvégét már ennek szellemében bonyolítják le. A ráncfelvarráson természetesen nem csak az elmúlt hónapban dolgoztak az F1 vezetői, hiszen a sprinthétvégéket a 2021-es bevezetésük óta rengeteg kritika érte, ezért a csapatokkal már tavaly tárgyalásokat kezdeményeztek a megújításuk érdekében.

A sprintek megalkotásával az volt a cél, hogy a nézők szombaton is show-t lássanak, de a korábbi lebonyolítások nem hozták meg a várt izgalmakat. Az első évben ugyanis csak az első három helyezettnek osztottak ki pontokat a minifutamokon, ami kevés motivációt jelentett a mezőny második felében autózók számára. Eközben pedig egy-egy hibáért óriási árat kellett fizetniük a pilótáknak, mivel a sprintversenyek végeredménye volt a vasárnapi nagydíj rajtsorrendje. A kockázatvállalás helyett így – érthető módon – inkább az óvatoskodásra szavaztak a pilóták. Tavaly ezért nyolcra nőtt a megjutalmazott versenyzők száma, ám ez a változtatás sem járt igazán eredménnyel, az előzések száma nem növekedett számottevő módon.

 

Milyen előnyökkel járhat a sprinthétvégék új lebonyolítása?

Ezért a sprintek bevezetésének harmadik évében megérkezett a lebonyolítás harmadik verziója. Idén, mondhatni, a szombati napot függetlenítik a hétvége többi részétől. Pénteken zajlanak le a vasárnapi fő futamot „előkészítő” események, tehát az első szabadedzés, illetve a rajtsorrendet meghatározó időmérő, míg a szombatot teljes egészében a sprinteknek szentelik. A napot kvalifikációval indítják, amely a délutáni, száz kilométeres minifutam rajtsorrendjéről dönt. A sprintidőmérőt három szakaszra osztják, mindegyik után öt-öt versenyző esik ki, viszont a normál kvalifikációknál rövidebb idő áll majd a pilóták rendelkezésére, hogy gyors kört fussanak. 

Az új verziónak köszönhetően a szombati versenyen tehát a mezőny tagjai szabadon csatázhatnak egymással a nyolc pontszerző helyért, tetteik nem lesznek kihatással a vasárnapi nagydíjra, az ottani rajthelyekre. Persze az autótörésekre ez nem igaz, azok a vasárnapokra nézve ezentúl is komoly következményekkel járhatnak. 

 

A pilóták örömmel értesültek az újításról. Carlos Sainz (Ferrari) értékeli, hogy a versenyzők ötletei nem találtak süket fülekre, és a Formula–1, valamint a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az ő véleményüket figyelembe véve alakította át a sprinthétvégéket. Kevin Magnussen (Haas) szerint ezzel a lépéssel beválhat az F1 vezetőinek azon terve, hogy növeljék az izgalmakat.

Én pozitívumnak tekintem, hogy két időmérőt rendeznek. Ennek következtében több kockázatot vállalhatunk a sprinteken. Nem vár ránk extra büntetés, vagyis nem kell vasárnap a rajtrács végéről indulnunk, ha szombaton nem érünk célba. Több jutalom jár a kockázatvállalásért, ami nemcsak nekünk, pilótáknak jó, hanem szórakoztatóbbá is teheti a sprinteket

– mondta a dán versenyző, de Nyck de Vries (Alpha Tauri) és Charles Leclerc (Ferrari) is hasonló véleményt fogalmazott meg.

A sprinthétvégék megreformálásával a Formula–1 vezetői két legyet ütnek egy csapásra. Stefano Domenicali, a kategória elnöke egy hónapja elárulta, ő meglehetősen unalmasnak tartja a szabadedzéseket, és nyitott lenne rá, hogy a versenyhétvégéken megszokott három helyett mindössze egyet, esetleg kettőt iktassanak be a menetrendbe. Most részben Domenicali kívánsága is teljesül, mert az előttünk álló napokban csak egy tét nélküli tréninget tartanak, nem kell az „unalmas” körözgetést figyelnie. A hat sprintfutamos hétvégén kívül egyelőre azonban továbbra is sok megpróbáltatásban lesz része – minden helyszínen három-három edzéssel.

A hétvége menetrendje, péntek: 1. szabadedzés 11.30, időmérő 15.00. Szombat: sprintidőmérő 10.30, sprint 15.30. Vasárnap: Azeri Nagydíj 13.00.

Női sorozat indul

A Formula–1 irányítói tavaly ősszel osztották meg a nyilvánossággal a nagyszabású tervüket, hogy egy új sorozatot hoznak létre, amelyben kizárólag női pilótáknak adnak lehetőséget a versenyzésre. Az F1 Academy idénye hét versenyhétvégéből áll majd, helyszínenként három-három futammal. A szezonnyitó szabadedzéseket pénteken, az ausztriai Spielbergben tartják, a bajnokság pedig októberben, a texasi Austinban fejeződik majd be. A mezőnyt öt csapat tizenöt pilótája alkotja, a Formula–1 mindegyiküket 150 ezer euróval támogatja. A sorozat életre hívásával az F1 vezetői szeretnék kikövezni az utat a hölgyeknek az elitkategória felé, és változtatni azon a tényen, hogy immáron közel fél évszázada, az olasz Lella Lombardi 1976-os szereplése óta nem vett részt női pilóta a száguldó cirkusz egyetlen futamán sem.

Borítókép: George Russell (a háttérben) és Max Verstappen csatája a 2022-es brazil sprintfutamon (Fotó: AFP/POOL/NELSON ALMEIDA)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.