Szokatlanul hosszú szünet után tér vissza a Formula–1. Általában idény közben csak a nyári vakáció idején kell négy héten keresztül várakozni a következő versenyre, de idén már tavasszal is kikapcsolódhattak a pilóták, ugyanis Kína visszalépésével és beugró helyszín híján az április eleji ausztrál futam után először ma, Bakuban kell versenyautóba ülniük.
A száguldó cirkusz porondmesterei a szünet alatt nem ültek a babérjaikon, és kedden hatalmas bejelentéssel rukkoltak elő, miszerint megújítják a sprintformátumot, és az azeri versenyhétvégét már ennek szellemében bonyolítják le. A ráncfelvarráson természetesen nem csak az elmúlt hónapban dolgoztak az F1 vezetői, hiszen a sprinthétvégéket a 2021-es bevezetésük óta rengeteg kritika érte, ezért a csapatokkal már tavaly tárgyalásokat kezdeményeztek a megújításuk érdekében.
A sprintek megalkotásával az volt a cél, hogy a nézők szombaton is show-t lássanak, de a korábbi lebonyolítások nem hozták meg a várt izgalmakat. Az első évben ugyanis csak az első három helyezettnek osztottak ki pontokat a minifutamokon, ami kevés motivációt jelentett a mezőny második felében autózók számára. Eközben pedig egy-egy hibáért óriási árat kellett fizetniük a pilótáknak, mivel a sprintversenyek végeredménye volt a vasárnapi nagydíj rajtsorrendje. A kockázatvállalás helyett így – érthető módon – inkább az óvatoskodásra szavaztak a pilóták. Tavaly ezért nyolcra nőtt a megjutalmazott versenyzők száma, ám ez a változtatás sem járt igazán eredménnyel, az előzések száma nem növekedett számottevő módon.
Milyen előnyökkel járhat a sprinthétvégék új lebonyolítása?
Ezért a sprintek bevezetésének harmadik évében megérkezett a lebonyolítás harmadik verziója. Idén, mondhatni, a szombati napot függetlenítik a hétvége többi részétől. Pénteken zajlanak le a vasárnapi fő futamot „előkészítő” események, tehát az első szabadedzés, illetve a rajtsorrendet meghatározó időmérő, míg a szombatot teljes egészében a sprinteknek szentelik. A napot kvalifikációval indítják, amely a délutáni, száz kilométeres minifutam rajtsorrendjéről dönt. A sprintidőmérőt három szakaszra osztják, mindegyik után öt-öt versenyző esik ki, viszont a normál kvalifikációknál rövidebb idő áll majd a pilóták rendelkezésére, hogy gyors kört fussanak.
Az új verziónak köszönhetően a szombati versenyen tehát a mezőny tagjai szabadon csatázhatnak egymással a nyolc pontszerző helyért, tetteik nem lesznek kihatással a vasárnapi nagydíjra, az ottani rajthelyekre. Persze az autótörésekre ez nem igaz, azok a vasárnapokra nézve ezentúl is komoly következményekkel járhatnak.