Lombard kör: Pogacar triplázott, Valter búcsúajándéka elmaradt

A szlovén Tadej Pogacar nyerte a 2023-as év utolsó kiemelt presztízsű országúti kerékpáros versenyét. A lombard kör egymás után harmadik évben ért véget Pogacar sikerével, hasonló triplára az 1940-es években volt legutóbb példa. Sok kiváló kerekeshez hasonlóan Valter Attila is az olaszországi klasszikussal zárta az idényét, a Jumbo–Visma magyar kerekese búcsúajándékként a távozó Primoz Roglic sikeréért dolgozott, de a holland sztárcsapat versenyzőjének meg kellett elégednie a lombard kör harmadik helyével.

2023. 10. 07. 16:59
Tadej Pogacar
Fotó: X/Domestique
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombaton rendezték az országúti kerékpáros idény utolsó igazán jelentős versenyét. Az Il Lombardia, azaz a lombard kör egyike az öt legfontosabb egynapos versenynek, s az egyetlen az öt úgynevezett Monumentum közül, amelyet nem tavasszal, hanem ősszel rendeznek meg. Valter Attila (Jumbo–Visma) is ezen a versenyen zárta az idényt, akárcsak szlovén csapattársa, a jövőre már a Bora–hansgrohében tekerő Primoz Roglic. Utóbbi honfitársa, Tadej Pogacar (UAE) zsinórban harmadik győzelmére készült, ott volt a rajtnál Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step), aki a Liege–Bastogne–Liege után második klasszikusát nyerte volna idén, ahogy a lombard kör 2018-as győztese, Thibaut Pinot (Groupama–FDJ) is, aki karrierje utolsó versenyén indult. S ne feledkezzünk el a másik magyar indulóról sem: Fetter Erik (Eolo–Kometa) is tagja volt a 175 fős mezőnynek.

Primoz Roglic lombard kör
Primoz Roglic utoljára versenyzett a Jumbo–Visma mezében, Valter Attila csapattársa a lombard kör harmadik helyén végzett (Forrás: X/Team Jumbo–Visma)

Valter Attila tavaly is rajthoz állt az olaszországi versenyen, de akkor betegség miatt nem tudta végigtekerni a távot, 2021-ben viszont a 12. helyen zárt. Idén az volt a feladata, hogy még egyszer, utoljára Roglicot segítse, aki nyolc év után hagyja el a holland csapatot, a héten jelentette be, hogy a Bora–hansgrohe lesz az új állomáshelye. Fetter csapata kevésbé komoly célokkal vághatott neki a Como és Bergamo közötti 238 kilométeres távnak, ő is kétszer indult korábban a versenyen, tavaly célba is ért.

Mik a hírek a Jumbo–Quick Step fúzióról?

Roglic mellett az elmúlt két év bajnoka, Tadej Pogacar, illetve a belga Remco Evenepoel volt a két legnagyobb esélyes a verseny előtt. Utóbbi a Soudal Quick-Step tagja, amelyről már a lombard kör előtt kiderült, hogy a korábbi híresztelésekkel ellentétben nem olvad össze a Jumbo–Vismával.

Ez inkább a belga csapat kerekeseinek jó hír, közülük kellett volna többeknek pánikszerűen új csapatot keresni, Valter Attilának a fúzió szempontjából bizonytalan napokban sem kellett aggódnia a helye miatt.

Mit jelent az, hogy Monumentum?

Miközben a kerékpársport csúcsát hagyományosan a háromhetesek (Tour de France, Giro d’talia, Vuelta a Espana) jelentik, az egynapos versenyek között a változó helyszínű világbajnoki és olimpiai mezőnyversenyek mellett öt nagy hagyományú viadal jelenti a csúcsot. Ezek a Monumentumok, amelyek közül idén kettőt nyert Mathieu van der Poel (Milánó–San Remo, Párizs–Roubaix), egyet-egyet Pogacar (flandriai körverseny) és Evenepoel (Liege–Bastogne–Liege).

A négy tavaszi nagy klasszikus mellett a lombard kör az ötös egyetlen őszi tagja, amely egyben az országúti szezon egyfajta hagyományos zárása, még ha zajlanak is további versenyek a következő hetekben, hasonló presztízsű már nincs hátra a 2023-as évből.

Evenepoel ismét elbukott

Evenepoel 2020-as szereplése kis híján tragédiába torkollott, amikor szakadékba zuhant a lombard körön, s hosszú kihagyás követte a balesetet. Idén alig húsz kilométerrel esett, szerencsére sokkal kisebbet, de a könyöke és a térde is csúnyán vérzett, s alighanem ez az esés közrejátszott abban, hogy bő 35 kilométerrel a cél előtt lemaradt.

Később egyetlen bukásban két korábbi győztes (Esteban Chaves, Jakob Fuglsang) is elesett, s ekkor került földre a mezőnyverseny uralkodó olimpiai bajnoka, Richard Carapaz (EF Education–EasyPost) is, az ecuadori azonban így is ott tudott maradni az utolsó 35 kilométerre az esélyesek immár szűk, tizenegy fős csoportjával, amelyben ott volt Pogacar és Roglic is, a korábban kemény tempót diktáló Valter viszont már nem.

Megindult a csata a győzelemért, Pogacar a vártnak megfelelően aktív volt, s Roglic leendő csapattársa, Alekszandr Vlaszov is igyekezett megmutatni, mire képes, részben egyfajta üzenetként a szlovén sztár felé, aki kevésbé tűnt virgoncnak.

Megint Pogacar lett a lombard kör bajnoka

Pogacar az utolsó hosszú lejtmenetben egyedüli éllovasként tekert, mögötte Vlaszov, Roglic, Carlos Rodríguez (Ineos Grenadiers), Andrea Bagioli (Soudal Quick-Step), Adam Yates (UAE) és Simon Yates (Jayco AlUla) alkotta az üldözőbolyt, amelyhez a lejtő alján Carapaz is felzárkózott.

Pogacar a combját fogva rádiózott, de a vészjósló jel ellenére nem csökkent, hanem nőtt az előnye Roglicékkal szemben, s zsinórban harmadszor is megnyerte a lombard kört. Hasonlóra legutóbb az 1940-es években Fausto Coppi volt képes, igaz, ő négyszer egymás után nyert, úgyhogy Pogacarnak maradt célja 2024-re is.

A második helyet Bagioli, a harmadikat Roglic szerezte meg, azaz Valter Attila nem tudta győzelemhez segíteni búcsúajándékként szlovén csapattársát. Valter 2:57 perc hátránnyal ért célba a 22. helyen, Fetter Erik pedig 46. helyen zárt, 8:55-tel Pogacar után szelte át a célvonalat, éppen a visszavonuló Pinot-val közös csoportban.

Borítókép: Tadej Pogacar zsinórban harmadszor nyert (Forrás: X/Domestique)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.