Mi a Fifty-Fifty titka? Nem vitás, a címvédőnek áll az idei Kékszalag is

Balatonfüredről rajtol el Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye, az 57. Kékszalag Raiffeisen-nagydíj. A balatoni vitorlázás csúcseseménye előtt a tavalyi győztes és rekorder MLS Raiffeisen Fifty-Fifty médiafelelősével, a hazai vitorlás körökben jól ismert Gémesi Jókával beszélgettünk a jó vitorlázó ismérveiről, az esélyekről, és a legnagyobb hibáról, amit egy vitorlázó elkövethet a Kékszalagon.

2025. 07. 10. 5:57
Forrás: MLS Raiffeisen 5050 Fifty-Fifty
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kékszalag Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenye, a hajósokra a 48 órás szintidő alatt légvonalban 155 kilométeres út vár. A balatonfüredi rajt után Balatonkenese, Siófok és a Tihanyi-szoros érintésével haladnak, majd Keszthelynél fordulva térnek vissza Balatonfüredre. Az idei Kékszalagon a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-Fifty a legnagyobb esélyesek közé tartozik, a rekorder hajó médiafelelősével, Gémesi Jókával a verseny előtti napokban beszélgettünk.

Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty főleg jó széljárás esetében legyőzhetetlen.
Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty főleg jó széljárás esetében legyőzhetetlen (Fotó: Gémesi Jóka)

Látni kell a szelet

Balatonföldvárról épp Balatonfüredre tartott hajóval a tavalyi győztes MLS Raiffeisen Fifty-Fifty médiafelelőse, akit vitorlázás közben kaptunk telefonvégre.

– Ha van rá lehetőségem, akkor hajóval közlekedem – mondta el Gémesi Jóka, aki 3-10 kilométert is megtesz egy-egy ilyen hajóút alkalmával. A Fifty-Fifty menedzsere Budapesten született, de már ötéves kora óta mindig a Balaton közelségében van. A magyar vitorlázó azt is elmondta, hogy a legfiatalabbak vitorlás táborokban kezdik el a sportágat, ahol már nagyon korán kiderül, hogy valaki miképp viszonyul a vízhez, a problémamegoldáshoz, mennyire ügyes, milyen az egyensúlyérzéke, stb.

Úgy szoktuk mondani, hogy mennyire látja valaki a szelet

 – árulta el Gémesi Jóka, majd hozzátette, hogy a széljárást magukon érzik a versenyzők, illetve a víz felülete, fodrozódása és a felhők mozgása is sokat elárul róla. Mellette fontos a fizikum, és egyfajta érzéki képesség kell a vitorla beállításához és a kormány finom kezeléséhez.

– A Kékszalag teljesítéséhez elengedhetetlen, hogy valaki fejben legyen erős, tudjon koncentrálni, bírja a monotonitást, legyen tűrőképessége. 

Abból lesz jó vitorlázó, aki képes egyidejűleg több dologra is odafigyelni

 – fejtette ki a tavalyi győztes médiafelelőse, aki viccesen megjegyezte, hogy a legjobbak biztosan egyfajta figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) „küszködnek”, ami viszont segíti őket a versenyek alatt.

A kiszámíthatatlan Balaton

Ahogy korábbi Kékszalagról szóló cikkünkben, most is megkérdeztük, hogy mi dönthet majd az idei Kékszalagon, kiből válhat győztes a verseny végén.

– Különböző hajóméretek és hajótípusok vannak, és ezeket igyekszenek jól kategóriákba sorolni. Így az adott méretkategóriákban közel hasonló esélyekkel versenyeznek a hajók – mondta el Gémesi Jóka. A mai modern hajók technológiai szintje leginkább a Forma–1-es autókéhoz hasonlóan csúcsszínvonalat képvisel, a legtöbb alkotóelem karbontechnológia felhasználásával készül.

Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty az egyik leggyorsabb hajónak számít a Kékszalagon.
Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty az egyik leggyorsabb hajónak számít a Kékszalagon (Fotó: Gémesi Jóka)

A magyar tervezésű és építésű versenyhajó, a Fifty-Fifty 2012-ben Kápolnásnyéken épült, s az elmúlt években teljesen megújult. 2022-ben új, könnyebb testek épültek a 20 méter magas dupla árbócok alá a tervező-hajóépítő Pauger Carbonnál, amikkel 2023-ban Józsa Márton vezette csapat új rekordot állított be. Számos új vitorlát kapott a sajátos szerkezet, szintén magyar tervező-kivitelező, a Hun Sails műhelyéből. Elkészültek a továbbfejlesztett árbócok is, amit több versenyen tettek próbára, a Kékszalag előtt csak dobogós helyeket hozva.

Már a mesterséges intelligenciát is egyre többen használják a széltaktikán át a meteoróligai előrejelzésekben is. A földkerülő hajóknál ez már alap, mondhatni robothajókat építenek manapság. A Balatont nézve ez elég távlatinak hangzik azért

 – mondta el a mai modern vitorlásokkal kapcsolatban Gémesi Jóka. A vitorlázásnál rengeteg múlik a természeti tényezőkön. Gémesi Jóka szerint a legfontosabb, hogy minden versenyző biztonságosan tudjon megérkezni a partra.

– A Balaton rettentően kiszámíthatatlan, sajátos mikroklímája van. Északon egy hegyvidék kíséri végig a parti domborzatot, gondolok itt a sajátos formájú Badacsonyra, és ezek a domborzati tényezők egy teljesen egyedi széljárást alakítanak ki. A tó relatíve meleg, és a szél a hideg és meleg levegő közti különbségből alakul ki. A Balaton így saját széllel bír, így széltaktikai szempontból is komoly kihívás elé állítja a versenyzőket – mondta el Gémesi Jóka. 

A széljáráson sok minden múlik

Tavaly nyáron az  MLS Raiffeisen Fifty-Fifty nyerte az 56. Kékszalagot, 21 óra 24 perc 47 másodperckor futottak be. Ezzel ötödszörre, zsinórban harmadszor szerezték meg a Balaton legirigyeltebb vitorlás trófeáját. Vajon miért sikerült ennyire dominánsak lenniük az utóbbi szezonokban?

– A Fifty-Fifty sikere elsősorban annak volt köszönhető, hogy széles széltartományban tud gyorsan menni. A gyenge széltől kezdve a friss szélig kiemelkedően gyors – mondta el a tavalyi győztes hajó médiafelelőse, aki azért hozzátette, hogy a szinte teljes szélcsendben azért nem tud nagyon gyors lenni a hajó.

A Sailing Team RSM Hungary katamaránja a kisebb szélmozgás esetén is gyors tud maradni.
A Sailing Team RSM Hungary katamaránja a kisebb szélmozgás esetén is gyors tud maradni (Fotó: Sailing Team RSM Hungary)

– Ekkor jönnek az olyan ellenfelek, mint a tavalyi negyedik helyezett RSM. Ők arra specializálták a hajójukat, amikor kisebb szélmozgás van a nyári melegben. Azonban a világszerte megváltozott meteorológiai körülmények a Balatont is érintik, és érezhetően egyre jobb szelek vannak a tavon, ezért nekik is felül kellett írniuk a taktikájukat. A legújabb fejlesztéseikben már látszik, hogy próbálnak ebben előre lépni, de kedvezőbb szélben még mindig a Fifty-Fifty tűnik az esélyesebbnek – árulta el Gémesi Jóka.

Fontos az emberbaráti kötelesség

Lehet-e csalni egy vitorlásversenyen?  Gémesi Jóka szerint a cserbenhagyás a legnagyobb hiba, amit valaki elkövethet a Kékszalagon.

– Egy viharos szél nagyon gyorsan meg tud érkezni, és ha valaki elfelejti emberbaráti kötelességét, az már nem csalás, hanem büntetendő vétség – mondta el a magyar vitorlázó. 

A Kékszalag az egyetlen nyitott verseny Európában, azaz bármivel meg lehet nyerni feltéve, ha a jármű széllel van hajtva. Ez rengeteg innovációnak ad lehetőséget 

– mondta el Gémesi, aki szerint a Kékszalagon fejlődnek a legtöbbet a hajók az összes európai verseny közül. A Fifty-Fifty médiafelelőse elárulta, hogy jó széljárás esetén nem kizárt, hogy külföldről behoznak szárnyashajókat is, amelyek bizonyos széltartományban kiemelkednek a vízből és rettentő gyorsan haladnak.

– Két nagy ellensége van ezeknek a hajótípusoknak. Az egyik a gyenge szél, a másik a Balaton remek ajándéka: a hínár. Bizonyos sebesség után már kettévágják a hínárt a hajó szárnyai, de ez is szélfüggő – emelte ki Gémesi Jóka, aki szerint nagyon felkészült csapattal vágnak neki az idei viadalnak, edzésekkel és fejlesztéssekkel készülnek az idei Kékszalagra, és nagyon magabiztosak.

A verseny élőben is követhető a Kékszalag.hu oldalon.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.