Más szemében ő a szálkát / Megleli, /

Elérhetetlen messzeségben
Cseh Katalinék maradjanak a túlsó parton, mi meg éljünk tovább, mint a normális emberek.
Más szemében ő a szálkát / Megleli, /
S az övében a gerendát / Feledi.
(Petőfi Sándor: Szeget szeggel)
„Miért látod meg a szálkát embertársad szemében, amikor a magadéban a gerendát sem veszed észre? Hogy mondhatod embertársadnak, hogy hadd vegyem ki a szemedből a szálkát, amikor a magad szemében gerenda van? Képmutató! Előbb vedd ki a gerendát a saját szemedből, s akkor hozzáláthatsz ahhoz, hogy kivedd a szálkát embertársad szeméből!” Máté evangéliumának eme sorai az EU-s intézményrendszer legutóbbi időkben folytatott kommunikációjáról jutottak eszembe.
Európában is úgy kezdődött ez a tavasz, hogy a világ itt is kizökkent megszokott medréből. Olyan új kihívással nézünk szembe, amire nem volt még példa, s egyelőre a következményei is beláthatatlanok. Polgárai védelmére az államnak pillanatok alatt stratégiát kellett építenie, mégpedig úgy, hogy közben a működőképesség megmaradjon, s lehetőleg ne a pártpolitika sípjai szóljanak. Szerencsésebb országokban az ellenzék ilyen helyzetben támogatja, de legalábbis nem akadályozza a kormányt felelős tevékenységében. Kevésbé szerencsésekben azonban a kormánynak egyszerre kell küzdenie a pandémia politikai haszonlesőivel és az uniós demokráciaféltőkkel.
Utóbbiak hangját valószínűleg az is csak fokozza, hogy a járvány kezelése nemzeti szinten megoldható. Az Európai Unió hosszú ideig bénultan figyelte a kibontakozó fejleményeket: a határok lezárását, az egyes tagországok küzdelmét a ragállyal.
S amikor kissé magához tért, mi volt az első reakció? A demokrácia megsértésével vádolták a felelősséget vállaló állami vezetőket, merthogy e különleges helyzetben, legitim felhatalmazással, haladéktalan intézkedéseket kívántak tenni.
A helyzet szokatlan és különleges.
Láthatóan nem is készült fel rá az unió szabályozása sem. Ezért aztán könnyen a saját csapdájába eshet azzal, hogy önnön szabályait megsértve, maga sérti meg a jogállamiságot. Nézzünk erre egy példát!
Az Európai Parlament eljárási szabályzatának 178. cikke szól a határozatképességről. Ennek 2. pontja szerint a parlament akkor határozatképes, ha az ülésteremben az összes képviselő egyharmada jelen van. A szabályozás tehát érvényességi feltételeket határoz meg. Ebben együttes feltétel, hogy egyrészt az ülésteremben kell jelen lenniük a képviselőknek, másrészt az összes képviselő egyharmadának fizikai jelenléte szükséges. E feltételeknek egyszerre, egy időben kell fennállniuk ahhoz, hogy a döntések megfeleljenek a szabályozásnak. Továbbá, hogy az ily módon megalkotott szabályok érvényesüljenek és megfeleljenek a támasztott követelményeknek.
Az Európai Parlament jelenleg a járvány miatt távüzemmódban fejti ki tevékenységét. Feltehetjük tehát a kérdést: eljárása megfelel-e a jogállamiság követelményeinek? Az ily módon alkotott szabályai érvényesnek tekinthetők-e? Mi történik, ha valaki megtámadja a járvány ideje alatt hozott szabályokat? És hangsúlyozom, hogy ez csak egyetlen példa. A többi kapcsán – ezek felsorolását hagyjuk az uniós jogászokra ‒ szintén azt érezheti az EU-s vezetés, hogy ez a járvány mindenkit olyan kihívások elé állított, amelyben egyszerre kell a ráció, a működőképesség és az emberek biztonságérzetének háromszögében megtalálni a megfelelő lépéseket.
S eközben zajlik a Székely Nemzeti Tanács (SZNT) által indított, nemzeti régiókról szóló polgári kezdeményezés aláírásgyűjtésének végső hajrája. Az SZNT a koronavírus-járvány miatt – amit senki nem látott előre, s amely az aláírásgyűjtés intenzitását jelentősen visszavetette – határidő-halasztást kért a gyűjtés ügyében az Európai Bizottságtól. Kíváncsian várom, hogy a bizottság ebben is olyan méltányosan jár-e majd el, mint ahogyan azt saját magával szemben gyakorolja.
Pedig, ha az Európai Parlament és az Európai Tanács e tárgykörben éppen egy éve született szabályának alapvető célját tekintjük, amely szerint elő kell segítenie a lehető legtöbb polgár részvételét az unió demokratikus döntéshozatali folyamatában, akkor mi most joggal remélhetnénk a bizottság pozitív hozzáállását a halasztáshoz. Már csak azért is, mert a jelenlegi rendkívüli helyzet láthatóan minden szinten speciális döntéseket is igényel(ne).
Jó lenne tehát, ha az EU előbb kivenné a saját szeméből a gerendát, hogy tisztán lásson!
A szerző miniszterelnöki megbízott, az Országgyűlés volt elnöke
Cseh Katalinék maradjanak a túlsó parton, mi meg éljünk tovább, mint a normális emberek.
2026-ban a brüsszeliták elnyomása vagy a nemzeti érdekérvényesítés között kell majd választanunk.
A jelenlegi EU-s vezetés szellemi kapacitása nem lesz elegendő semmire sem.
A háború természete örök és változatlan, csupán az arculata az, ami változik.
Holttestet találtak a budapesti mélygarázstűz helyszínén
Súlyos ítéletet mondott Lisztes Krisztiánról a legnagyobb német lap
Napi horoszkóp 2025. május 3.: A Nyilas elmerül a filozófiában, a Mérleg énidőt kér
Pápaválasztás: rendkívüli helyzet alakult ki
Gyilkos szódabikarbóna: ez a trükk többet árt, mint hinnéd
Autó hajtott a tömegbe Németországban
Aggódó demokraták
Guardiola csapatát megmentette a kapufa
Kiröhögték a magyar világbajnokot a gyúrósok, az edzőterem tulaja is rárontott
Máris megvan a Veszprém első távozója a kínos BL-kiesés után + videó
Kuncze Gábor hatalmas öngólt lőtt, Magyar Péter foghatja a fejét
Ahol még a halottak is eladók: szétrágja a korrupció a háborús Ukrajnát
Cseh Katalinék maradjanak a túlsó parton, mi meg éljünk tovább, mint a normális emberek.
2026-ban a brüsszeliták elnyomása vagy a nemzeti érdekérvényesítés között kell majd választanunk.
A jelenlegi EU-s vezetés szellemi kapacitása nem lesz elegendő semmire sem.
A háború természete örök és változatlan, csupán az arculata az, ami változik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.