Van-e köze a hazai és nemzetközi szabadkőműves mozgalmaknak a történelmi Magyarország szétveréséhez? A Szakács Árpád által a hazai közélet porondjára bedobott újabb „kézigránát” az eddigieknél is jóval nagyobbat szólt, és egyáltalán nem véletlenül. Korábbi sorozatában, melyben felhívta a figyelmet arra a bájos jelenségre, miszerint a jobboldali nemzeti kormányt lépten-nyomon pocskondiázó, fasisztázó liberális értelmiségi közeget voltaképpen a jobboldali, nemzeti kormány tartja el, élteti, táplálja, unisono hörgés és sikoltozás fogadta.
Most pedig itt van a XX. századi történelmünk talán legveszedelmesebb taposóaknája, az úgynevezett szabadkőműves-vita. Hogy azonban érthető legyen, milyen neuralgikus pontot találtak el Szakács Árpád sorai, és miért reagált a másik oldal olyan vehemens, kocsmai stílusban, érveket mellőzve, posztó tekintélyelvi alapon, ahhoz lépjünk hátrébb néhány lépést, hogy tisztán láthassuk a frontvonalakat, melyeknek a szabadkőműves-vita csupán egy látszólag jelentéktelen, ugyanakkor igencsak véráztatta szakasza.
Véleményem szerint ezekben a vitákban egyszerre vélhetjük meghallani egy réges-régi harc visszhangjait, és egy, még megvívandó küzdelem „rohamista” előcsatározásainak zajait.
A XX. századi magyar történelmet, illetve kissé kiterjesztettebb formában a kiegyezéstől a rendszerváltásig terjedő történelmünk eseményeit hosszú ideig ellentmondást nem tűrő módon a marxista történelmi narratíva határozta meg. Ez a szemlélet nyomta rá a traumáktól terhelt, pokoli XX. századunk szinte minden egyes fejezetére. E narratíva (noha bizonyos szabályt erősítő kivételek természetesen itt is voltak), lényege a következő: a korszak minden tragédiájáért, minden történelmi traumáért alapvetően a magyar nemzeti szellem, a magyar uralkodó körök „bűnös” politikája a hibás, sőt, a magyar nacionalizmus szinte minden rossz fertőmocsara.
Ezzel szemben a haladó, marxista gondolkodók erejüket megfeszítve próbáltak egy jobb, de mindenesetre internacionalistább igazságosabb Magyarországot kialakítani. Csupán emlékeztetőül, a marxista narratíva néhány sarokpontja: Az első világháborús vereséget a magyar úri körök bűnös, elnyomó politikájának, rövidlátásának köszönhetjük, Károlyi Mihály egy haladó, jó szándékú hős, aki megpróbált tenni valamit, Kun Béla kommunista tanácsköztársasága maga a megtestesült dicsőség, a társadalmi haladás fényes mérföldköve, amit a gonosz, magyar nacionalista fehérterror kegyetlenül vérbe fojtott, ártatlan kommunisták százait végezve ki bestiális módon.