A maga abszurditásában valahol mégis lenyűgöző, ahogy a liberális korszellem uralja a teret és az időt. Bár hazánk, Lengyelország vagy Trump kapcsán a fősodratú média gyakran beszél a „populisták” előretöréséről és a liberális „értékek” elleni támadásról, a jogállam aláásásáról, ez pusztán annak a jele, hogy a liberalizált baloldal hívei már attól is frusztráltak lesznek, ha planetáris tervük nem valósul meg valahol a maga totalitásában. A mai liberalizmus ugyanis – ugyanúgy, mint bármilyen más ideológia, világnézet vagy egyébként maga a hit – a saját maga kizárólagosságát hirdeti, de rendkívül ügyes módon a relativizmus és a sokszínűség jelszavait harsogva. Nézzük csak meg korunk aktuálisan folyó „demokráciavitáit”: miközben formálisan alapértékekként jelölik meg a nyitottság, a tolerancia, a másság tiszteletének morális tanmeséit, azt állítják, hogy csak és kizárólag a liberális demokrácia a demokrácia, minden egyéb demokratikus alternatívát pedig boszorkányperbe fognak.
A demokráciaviták keretezése persze csak a felszín, a lényeg az, hogy a progresszió élharcosai sok esetben a jog mögé rejtik uralmi igényeiket. Nyilvánvaló ugyanis, hogy adott esetben valójában nem „jogállamisági kérdésről” van szó, hanem a társadalom általános vonatkoztatási rendszereinek, a kollektív tudati regiszterek, nyelvi kategóriák dominálásáról. Összességében az életmódról, a hétköznapok magatartási reflexeinek minősítéséről. Ez távolról sem a „hivatalos” pártpolitika szférája, sokkal-sokkal tágabb annál, sokkal általánosabb, napjaink majd minden percében – sokszor tudat alatt, észrevétlenül – meglévő jelenség.
Nem egyedüli, de kiemelt fóruma ennek a populáris kultúra, a szórakoztatóipar, a reklám- és marketingvilág. Az innen kombinatorikusan adagolt életmódszabadságok, vágyképek, stílusok érzékenyítik a fogyasztót, az így kialakított „közízlés” – vagy legalábbis amit mérceként tételeznek – utána pedig már könnyen feleltethető meg politikai kategóriáknak, illetve köthető össze az elfogadhatónak minősített politikai narratívával.