A tavaly őszi terrorhullám kapcsán megszólaló francia oktatási miniszter kijelentését, amelyben az egyetemekre beszivárgó „iszlamo-baloldali” eszmék veszélyéről beszélt, száz élvonalbeli kutató és egyetemi tanár támogatta nyílt levélben. A válasznyilatkozatot, amely elutasítja az iszlamizmus elleni fellépés szükségességét, az ellenvéleményen lévő kollégákat pedig gyűlöletkeltéssel vádolja, kétezren írták alá. Ez az állásfoglalás rávilágít arra az ellentmondásoktól terhes kapcsolatra, amely a posztmodern kulturális marxizmus és az iszlám fundamentalizmus között az elmúlt ötven év során egyre erősebbé vált.
Az iszlám világ függetlenségét és társadalmi megújítását célul kitűző mozgalmak és meghatározó ideológusaik gondolatrendszere számos ponton kapcsolódott a marxizmushoz, elsősorban az igazságtalanság és az elnyomás elleni küzdelem tematikájában, az utópisztikus látásmódban, a radikalizmusban, illetve a szervezetek struktúrájának kialakításában. Ugyanakkor az iszlamizmus elutasította a dialektikus materializmust és a századfordulón az iszlám világban is terjeszkedő európai szocialista csoportok örökségét, amelyek úgy gondolták, hogy modernizálhatják a muszlim világot, ám ezzel maguk is a gyarmatosítás eszközévé váltak.
Az 1970-es években az európai baloldal azonban hátat fordított a muszlim társadalmak megváltoztatását célzó missziójának. Posztmodern radikalizmusától vezérelve a modernizmus- és Nyugat-ellenes mozgalmak elkötelezett támogatása felé fordult. Az iszlamista mozgalmak lendülete lenyűgözte a baloldali értelmiséget. Ezt a baloldali értelmiségre jellemző véleményt jól érzékelteti Michel Foucault állásfoglalása, aki kétszer látogatott Teheránba, és benyomásait az iráni iszlám forradalmat (1979) dicsőítő nyilatkozataiban, esszéiben fejtette ki. Az iszlám és a marxizmus azonban Iránban is kibékíthetetlennek bizonyult, s az új rezsim rövidesen felszámolta a kommunista Tudeh pártot, amely a sah megbuktatásában az iszlamisták szövetségese volt.
A baloldal Nyugaton az 1970-es évektől fokozatosan elhatárolta magát a kommunizmus elméletétől és gyakorlatától, majd a szocialista blokk szétesése nyomán a nyugati baloldal az 1990-es évektől támogatta a globalizációt. Az elmúlt évtized új elemekkel gazdagította a posztmodern baloldal céljait és retorikáját, amely határozottan bevándorláspárti, visszatért a Nyugat-ellenes és antiimperialista szlogenekhez, valamint új elemként – egyebek mellett – bekerült repertoárjába a genderfókuszú pozitív diszkrimináció.