2021 első napjaiban Magyarországnak a legfontosabb kérdés, hogy milyen gyorsan lehet beoltani a legtöbb embert a koronavírus elleni vakcinával. Ez nemcsak egyszerűen egészségügyi kérdés, hiszen látjuk, sőt a saját bőrünkön is érezzük, hogy ez a fránya vírus létünk alapjait fenyegeti. Azok az országok, amelyek a leghamarabb tudják majd maguk mögött a járványt, nagy eséllyel lehetnek nyertesei a következő évtizedeknek, akár az évszázadnak is.
Magyarország eddig jól vizsgázott ebben a küzdelemben. 2020 első felében – jórészt a sikeres keleti nyitás politikájának köszönhetően – sikerült beszerezni a védekezéshez elengedhetetlenül szükséges eszközöket, berendezéseket. Akkor, amikor az „európai szolidaritás” néhány élharcos országának vezetői piaci kufárként licitáltak rá lekötött készletekre, bizonyítva, hogy a nagy hal tényleg felfalja a kis halakat. Kivéve persze, ha a kicsi gyorsabb, ügyesebb, netán okosabb is.
Az elmúlt hetek történései azt mutatják, hogy a vírus elleni verseny újabb fázisához érkeztünk. Most már az oltóanyagok minél gyorsabb beszerzése a cél. Az Európai Unió némi késlekedés után kötötte le a Pfizer–BioNTech vakcináját, amit már létszámarányosan kezdtek el szétosztani a tagállamok között. Az Egyesült Államok és Izrael a gyorsabb döntésüknek köszönhetően már hamarabb elkezdhette az oltást. Ne legyen kétségünk afelől, hogy a nagy gyógyszergyárak és ezen keresztül a világhatalmak között is éles harc folyik a vakcinák frontján.
Ki lesz az első, kinek a hatékonysága nagyobb, kiét egyszerűbb szállítani, tárolni, végül pedig ki tudja a leggyorsabban a legtöbb adagot legyártani? Hatalmas üzleti és egyben politikai presztízsharc folyik a szemünk láttára. Döntő részben amerikai – azon belül részben német –, kínai és orosz gyógyszergyárak járnak az élen. Jelenleg a vakcinák hatékonyságának mértéke körül folyik a számháború. Közben persze mindenki igyekszik minél nagyobb részesedést megszerezni. Mint minden más területen, itt is pénzért, piacért és végeredményben befolyásért is folyik a küzdelem. Még akkor is, ha minden szereplő saját humanitárius küldetését, meggyőződését igyekszik kommunikálni. Elvégre az üzlet tárgya egy gyógyszer, amely emberek millióinak életét mentheti meg.