Sokan cöccögnek-nyünnyögnek, hogy miért kell „egészpályás letámadást” indítani a széles értelemben vett kormányoldal részéről, miért kell folyamatosan csak harcolni, konfliktust keresni, ütközni ott, ahol békesség is lehetne. Sokan „stílusproblémákról” értekeznek, arról, miért kell „szellemi térfoglalásról”, „kultúrharcról” beszélni – és ilyeneket csinálni –, mikor már a tizedik évén is túl van a jelenlegi kormányzat. Sokan – szándékosan – úgy állítják be, hogy az a „felállás”, ami volt (és részint ma is van) egyes releváns társadalmi alrendszerek tekintetében, az a normális status quo, és egy valódi demokrata nem a „közösen kialakított keretek” felszámolására törekszik, hanem a „párbeszéd” előmozdítására.
Sokan ezt el is hiszik, és eltartott kisujjal fordulnak el, amikor nemcsak a politikában, az államigazgatásban, de a kultúrában, a médiában, az akadémiai szektorban, a think-tankek világában is valóban komoly változások zajlanak – mert a harminc (de inkább több) éve hallgatott mantra alapján úgy gondolják, hogy ami a „maga módján” kialakult Magyarországon a rendszerváltoztatás után, az a társadalmi konszenzust tükrözi. Hogy az állami szervek, az egyetemi szféra, a kultúrafinanszírozás, a médiapaletta, a gazdasági hinterland működése kiegyensúlyozott, hiszen „történelmileg így alakult”, úgy tanultuk meg a Nyugattól, hogy ez így demokratikus, ezért mértékadó.
A helyzet azonban persze nem így fest, és bár hihetjük azt, hogy mindenki nagyon is tisztában van az „ellopott rendszerváltás” lényegével, nem élhetünk buborékban, bízva abban, hogy mindenki érti, hogyan is alakult ki az a posztkommunista status quo, melynek lebontása – szerencsére – a szemünk előtt zajlik, és oly sok kritikát kap; melytől modora, nyersesége miatt oly sokan ódzkodnak.
Mindez igazából annak a következménye, hogy a hatalmát átmentő szocialista nómenklatúra-elit nemcsak az államigazgatásban és a politikában, de a populáris nyilvánosság tereiben is megőrizte domináns pozícióit – és e szónoki emelvényről folyamatosan sulykolt szellemi indoktrinációval legitimnek, sőt kívánatosnak állította be a valójában változatlanságot hozó változási folyamat eredményeit. De akkor lássuk a medvét!