idezojelek

Arccal a vasút felé

Egy egyetemi konzorcium vizsgálni kezdte a gőzüzemű vasúti közlekedés és a fehér szupremácizmus közti kapcsolatot.

Cikk kép: undefined

Ha az embernek gyereke, unokája van, bármennyire is igyekszik megóvni őt és persze saját magát bizonyos külső hatásoktól, előbb-utóbb eljön az a pillanat, amikor már semmit nem kíván jobban, mint hogy Thomas, a gőzmozdony elgázolja Barbie babát, és beköszöntsön végre a nyugalom. Aztán persze egy kissé elszégyelli magát, főleg azért, mert mostanában a mozdonyokra is rájár a rúd, és még jó, ha az eltörlés kultúrkampfja a rasszizmus ellen folytatott kíméletlen küzdelem jegyében be nem olvasztatja szerencsétlen ipari műemlékeket, aztán majd leeresztett redőnyök mögött szamizdatban mutogathatjuk a kölyköknek, hogyan is mentek a dolgok menetrendszerűen a vasúti közlekedés hőskorában.

Magyarországon ugyan momentán senki nem akarja kitörölni a néplélek mélyéről a 424-es füstjét, de ez itt köztudomásúlag egy elmaradott vidék, provinciális, mint egy bakterház, ám szerencsére a nálunk lényegesen fejlettebb régiókban már nem lehet csak úgy összevissza lapátolni a szenet, és hamarost rend keletkezik a fejekben. Azt olvasom ugyanis, hogy a Brit Vasúttörténeti Múzeum kiállítása kapcsán egy egyetemi konzorcium vizsgálódásba kezdett arra nézvést, hogy „milyen szerepet játszott a gőzüzemű vasúti közlekedés a fehér szupremácizmus kiépítésében, illetve a harmadik világ és az Amerikába hurcolt rabszolgák kizsákmányolásában”. Nos, jelentem innen a végekről a tudós elméknek, nagyot. Komolyat. Jelen tudásunk szerint ugyanis úgy történt, hogy a mozdonyok ide-oda húzgálták a vagonokat, amelyekben terményeket, ásványi kincseket és az azokat meg- és kitermelő szerencsétlen rabszolgákat szállították. Valamint ahol már nem rabszolgáknak hívták őket, hát a kizsákmányoltakat, a kiraboltakat és megalázottakat. És akkor most hogy élünk ezentúl? Olvasztunk, Vincent?

Mindenesetre odáig már eljutottunk, hogy a múzeum igazgatója megígérte, egyetlen műtárgyat sem távolítanak majd el a kiállítás anyagából. Ennek a mondatnak az elhangzása viszont arra utal, hogy a lehetőség egyáltalán felmerülhetett. Mint ahogy az a terv is, hogy azért a biztonság kedvéért a mozdonyokon feltüntetik majd, ha bármi közük is volt a „kolonialista, kizsákmányoló, imperialista expanzióhoz”. Miközben mindez, más eszközökkel, vidáman folytatódik. Egy cetlivel kompenzálni nagyjából annyit ér, mint futballmeccsek előtt térdepelni.

A brit szigeteken egyébként is zajlik az élet, miközben a világ vezetői a glasgow-i klímacsúcsra repkedtek, hogy két szunyókálás közben ekézzék egy kicsit a húszéves dízelemet, a tehenészeket és a notórius avarégetőket, John Cleese biztos, ami biztos, megelőző csapásként feketelistára tette magát. A Monty Python tagja, aki tettestársaival karöltve már eddig is rengeteget tett azért, hogy a Föld jobb hely legyen, éppen az eltörléskultúráról forgat egy dokumentumfilmet. Azt nem tudjuk, hogy munkája során felkeresi-e a Brit Vasúttörténeti Múzeumot vagy esetleg a Hülye Járások Minisztériumát, az viszont tény, hogy a woke szabályok miatt lemondta szereplését a Cambridge Union egyik rendezvényén, a világ legrégebbi vitaklubjában. Cleese azután döntött így, hogy az egyetem megtiltotta Andrew Graham-Dixonnak, hogy felszólaljon a rendezvényükön. Mégpedig azért, mert a műkritikus egyszer eljátszotta Adolf Hitler szerepét. Na most itt elkezdhetnénk sorolni, hogy Bruno Ganzig bezárólag hányan bújtak a Führer zubbonyába, de minek. Ez már annyira abszurd, hogy a Monty Python is megirigyelhetné. Cleese vérbeli komikusként nem is hagyta veszni a poént, és közölte, mivel ő is eljátszotta Hitlert egy Monty Python-szkeccsben, ezért aztán inkább ő helyezi saját magát feketelistára, mielőtt valaki más tenné meg helyette.

Cleese megteheti, hogy viccet csinál az egészből. Pontosabban úgy reagál valamire komolyan, hogy az közben ellenállhatatlanul vicces és nevetségessé teszi a nevetségest. Róla aztán elég nehéz elhitetni, hogy náci vagy éppen rasszista, tehát egy jó kis karaktergyilkosságra nem a legmegfelelőbb alany és áldozat. De ebben a szépen terebélyesedő agyrémterrorban egyre kevesebben engedik vagy engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy legalábbis nagyjából normálisak maradjanak. A világ egyre kevésbé tűnik kiszámítható helynek, azt sem gondoltuk volna egészen mostanáig, hogy a Stones nem játssza egészen addig a Brown Sugart, amíg le nem esnek a színpadról.

Borítókép: A MÁV 424-es sorozatú szerkocsis gőzmozdonya. (Fotó: Fortepan / Erky-Nagy Tibor)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.