Magyarország a Covid-járvány okozta gazdasági, társadalmi károk helyreállítását segítő uniós pénzügyi alapból 2500 milliárd forintos összegre jogosult az erről szóló EU-rendelet alapján. A kifizetési szabályok szerint a tényleges utalás azt követően történhet, hogy az Európai Tanács engedélyezte. A tanácsi döntéshez azonban az szükséges, hogy az Európai Bizottság beterjessze a magyar kormány által kidolgozott helyreállítási terv pozitív értékelését és annak jóváhagyására vonatkozó javaslatát.
Az uniós rendelet egyértelműen meghatározza, hogy a bizottság a tagállamok helyreállítási terveit milyen kiemelt szakterületeken és értékelési kritériumok szerint vizsgálhatja. Azt is rögzíti, hogy ezeknek a szempontoknak milyen szintű érvényesülését kell biztosítania. A bizottság azonban ezen a mandátumán a magyar tervekkel kapcsolatban több vonatkozásban túllép. A vizsgálatát önkényesen elszakítja annak az ellenőrzésétől, hogy a támogatott területeken a Covid-járvány hátrányaival összefüggő helyreállítási és ellenállási képesség fokozására alkalmas-e a benyújtott magyar elképzelés.
A rendelet által biztosított korlátokat elhagyva olyan jogalkotási és kormányzati követelményeket támaszt, amelyekben a magyar közjogi rendszert és állami berendezkedést támadó korábbi jogállamisági kifogások köszönnek vissza. Ezzel visszaélésszerűen gyakorolja a helyreállítási alap lehívásával kapcsolatos jogköreit, mert nem az uniós rendelet céljára, hanem kényszerítőeszközeként használja a hazánkkal szembeni jogállamisági vitában. Ezt szimbolikus módon éppen a jogérvényesülésért felelős biztos, Didier Reynders közölte: „Be kell vetnünk az összes eszközt: hetes cikk szerinti eljárás, kötelezettségszegési eljárás, és legújabb fejleményként az uniós támogatásoknak feltételt támasztó jogállamisági mechanizmus, valamint a tárgyalások a helyreállítási alapról.”
A helyreállítási alappal kapcsolatos helyzet tehát elválaszthatatlan a jogállamiság kérdésében évek óta tartó kötélhúzástól. A jogállamiság témája fundamentális jelentőségű Brüsszelnek, mert ez biztosítja részére, hogy olyan nemzeti szabályozási területekre lépjen be az uniós adminisztráció, ahol az alapszerződések nem adnak neki közvetlen jogalkotási hatáskört, ahol az uniós jognak nincs hatálya. Uniós szintű szabályozási lehetőség híján, a jogállamiság általános kritériumainak érvényesítésére hivatkozással a tagállamok törvényhozásaitól és kormányaitól követelik meg a hegemón balliberális felfogástól eltérő saját társadalmi berendezkedésüket meghatározó jogszabályok önkéntes átalakítását. Megkövetelik ennek teljesítését az erre vonatkozó többségi választói akarat szerinti felhatalmazás nyilvánvaló hiányában is, ami ellentétes a parlamentáris demokrácia működésével. Ezért a választóknak felelős jelenlegi törvényes magyar országgyűlés és kormány nem tesz eleget az elvárásoknak, nem hajlandó a kétharmados választói felhatalmazást alárendelni az azzal ellentétes brüsszeli akaratnak.