Gyurcsány Ferenc önleleplező, nehezen felejthető szavai néhány hónapja jelentek meg: „Vidnyánszky és társai addig maradnak, amíg Orbán. Utána buknak. Sőt! Minden értelemben földönfutók lesznek. Nem lesz árokbetemetés. Zárójel lesz. Levegőtlen világ azoknak, akik megölték a magyar szabadságot. Így van ez rendjén. Higgadtan, racionálisan, szárazon.”
Vidnyánszky és társai minden értelemben földönfutók lesznek – még a szóhasználatban is az ötvenes évekbeli Szabad Népet idézi a kinyilatkoztatás, hát még tartalmában.
Gyurcsány történelmi jelentőségű kirohanása – ahogy a progresszívek mondják – ordas eszméket idéz. A legvadabb kommunista időkben tettek százezreket földönfutóvá osztályalapon. Ez az ideológia rendelte el a Blaha Lujza téren álló Nemzeti Színház felrobbantását is a hatvanas évek elején, hogy újra kóborlásra kényszerítse a társulatot.
A Nemzeti Színház méltatlan története húsz éve zárult le, végre megnyithatta kapuit az új Nemzeti Színház Budapesten, a Duna-parton. Az 1837-ben alapított nemzeti teátrumnak ugyanis több mint másfél évszázadig nem volt a magyar kultúrában betöltött szerepéhez méltó otthona. Ideiglenes épületekben működött egészen 2002. március 15-ig. Ha más tényt nem ismernénk a magyar történelemből, akkor is érezhetnénk a közép-európai sors megpróbáltatásait.
A mai „kultúrharcos” időkben is segít eligazodni a Nemzeti Színház sorsa. Hogy is kezdődött? Ki ütött először vissza?
Sokszor reménykedünk, hogy a nagy nemzeti ügyekben megtalálható olyan legkisebb vagy legnagyobb közös többszörös, amely mellett a társadalom egésze egyesülhet, egyetérthet, örülhet. Pártoktól és ideológiáktól függetlenül. A fene gondolta volna a kétezres évek elején, hogy nem ilyen ügy a Nemzeti megépítése. Mégis villámgyorsan kialakultak a szekértáborok, az építők balos össztűz alá kerültek, szakmailag kiközösítették őket, egzisztenciálisan fenyegették, ellehetetlenítették őket. A földönfutóvá válást kevesen választják, még egy igaz és nemes ügy érdekében sem. Sok-sok nemzeti kezdeményezés esett ennek áldozatául annak idején. A mucsaizás, a cinikus nagyképűséggel való észosztás, az européer felsőbbrendűség és a liberális köpönyegbe bújt Kádár-kori médiafölény sok mindent ellehetetlenített. A legnagyobb kártétel, hogy állandó védekezésre kényszerítette a nemzeti ügyek képviselőit. Nem azoknak kellett lapítani, akik fúrnak és fűrészelnek, hanem azoknak, akik építenek, alkotnak. Aztán mégis beleállt néhány ember az ügybe, úgy döntöttek: merni kell kipróbálni a lehetőségeket még akkor is, ha teljesen bizonytalan lesz annak a kimenetele.