idezojelek

Bánat és harc – Trianon 102

Az elmúlt száz év tanúság arra, hogy a harcban nem vagyunk egyedül, és még győzelmeket is tudunk aratni.

Cikk kép: undefined

Amikor volt alkalmam külföldi vendégeket körbevezetni a Parlamentben, minden esetben a Vadászterembe érve beszéltem nekik Trianonról, arról, mit jelent ez a magyarságnak. A Vadászterem falain a történelmi Magyarország öt legendás várát festették meg: Vajdahunyad, Árva, Visegrád, Klissza és Trencsén. Mind fontos helyszínei a magyar történelemnek, csaták és hősök neve kötődik hozzájuk. Immár 102 éve az ötből mindössze egy, Visegrád található Magyarország határain belül, a többi a mai Szlovákia, Románia és Horvátország területén van. A Parlamentet azzal az elgondolással építették eleink, hogy kifejezze a történelmi Magyarország nagyságát, megmutassa belőle a legjobbat. Trianon ezt is más fénytörésbe helyezte.

Petőfi Sándor így ír egyik toborzó kiáltványában:

Bánat és harc szól belőlünk, mint mikor a szél belesüvít a félrevert harang zúgásába.

1920. június 4-én a versailles-i Nagy-Trianon-palotában a francia és az angol miniszterelnök jelenlétében, mindössze negyedórás ceremónián írta alá a magyar küldöttség a trianoni békediktátumot. Odahaza a zászlókat félárbócra eresztették, félreverték a harangokat, gyászmiséket tartottak. Trianon 102 éve indít bennünket, magyarokat bánatra az anyaországban, az elszakított nemzetrészek területein, a szórványban és a diaszpórában egyaránt, és emlékeztet arra, hogy a jövőnkért bizony harcolni kell nap mint nap. Június 4-én pedig még elementárisabb ez az indíttatás.

Ott, Trianonban kezdődött a megcsonkított Magyarország számára a „bánat és a harc” évszázada.

Kezdődött az I. világháború utáni összeomlással, amelyhez társult az új határokon kívül rekedt magyarság üldöztetése és szenvedése, akik közül több mint 350 ezren menekültek az anyaországba, ahol sokakat csak vagonlakások vártak. De Trianon sorscsapása többszörös csapás volt. Az elszakított nemzetrészek magyarságának többször meg kellett szenvednie, hogy más országok polgáraivá tették őket előbb a nyugati, majd a II. világháború után a nyugati és a szovjet hatalmak. A magyar kisebbségek az utódállamok és az 1945 után hatalomra kerülő kommunista rezsimek üldöztetéseinek is első számú célpontjai voltak.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kommunizmus negyven évének sok bűne van. A kommunisták sok rombolást végeztek mindenhol, ahol hatalomba csalták magukat, így volt ez Magyarországon is. Romboltak fizikai értelemben, emberi életeket pusztítottak el, de még nagyobb rombolást végeztek az emberek lelkében és a nemzet kollektív tudatában. A materializmus talaján álló kommunista rezsimek félelmetes érzékkel támadták, formálták az emberi lelket. Nem viszonyultak máshogy Trianon kérdésköréhez sem. Az első világégést követően elemi erővel rázta meg a magyarokat a szétszakíttatás, amelyből nem is lehetett ocsúdni évtizedekig. De a kommunista hatalom negyven éve alatt nemcsak a szőnyeg alá söpörte a kérdést és a határon túliak helyzetét.

A kommunisták nagy bűne, hogy nemzedékeket igyekeztek tudatosan érzéketlenné tenni a trianoni seb és bármi iránt, ami öntudatot és tartást ad egy nemzetnek. Sem Rákosit, sem Kádárt nem érdekelte a határon túliak sorsa, nem érdekelte a megmaradásért vívott mindennapi küzdelmük, és azt akarták, hogy feledkezzünk meg róluk mi is. A gondviselés ajándéka és a magyarok kitartásának eredménye, hogy ezt csak részben tudták elérni.

Amikor a rendszerváltoztatáskor „megváltozott a megváltoztathatatlannak hitt elnyomás”, azt lehetett hinni, hogy eljött az ideje a szembenézésnek, a tisztázásnak és a rendezésnek Trinanonnal kapcsolatban is. Ennek volt szimbolikus pillanata, amikor az első demokratikusan választott kormányfő, Antall József „lélekben tizenötmillió magyar miniszterelnökének tekinti magát. Mondta ezt higgadtan, politikai felelősséggel, hátsó szándékok nélkül, a világos szavak értelmében bízva. Senki, aki utána jön, senki, aki a nyomába lép, ezután meg nem kerülheti őt abban, amit a határokon kívül élő magyarságért cselekedett.” (Sütő András) A rendszerváltoztatás legkijózanítóbb pillanata, amikor erre válaszul a hatalmukat átmentő, a szovjet birodalmat kiszolgáló kommunisták és a – már akkor is – nyugati megbízóik akaratát a magyar érdekeket háttérbe tolva végrehajtó liberálisok össztüzet nyitottak Antallra. Innen nézve nem meglepő, hogy kommunisták és liberálisok – akikből úgy tűnik, mindig is hiányzott a nemzetet történelmi távlatokban szemlélő ösztönös aggodalom és gondolkodás – a kettős állampolgárságról szóló 2004-es népszavazáson együtt uszítottak a határon túli magyarság ellen.

Hogy Trianon ne egy elfojtott, félrekezelt trauma maradjon, azért legtöbbet vitathatatlanul a 2010 utáni nemzeti kormányok tettek.

Nemcsak a szétszakítottság helyett a nemzeti összetartozás hangsúlyozásával, nemcsak a nemzet közjogi egyesítését jelentő kettős állampolgárság bevezetésével, amelyet már több mint egymillióan kértek és kaptak, nemcsak a határon túliaknak járó és ekként elismert választójoggal, amit azért adott meg a parlament, hogy a nemzet egésze képviseltesse magát az Országgyűlésben, hanem azzal is, ahogyan két éve emlékeztünk Tria­non centenáriumára. A megemlékezéseket ugyan beárnyékolta a világjárvány, de történelmi előrelépés volt, ahogyan a trianoni sebhez és a minket száz éve legyőző hatalmak máig ható bosszújához viszonyultunk. Sikerült elérnünk azt, hogy kilépjünk a legyőzöttség és a sértettség lelkiállapotából, és ehelyett ünnepeljük a nemzet összetartozását és azt, hogy ez a száz éve halálra szánt történelmi nemzeti közösség nemcsak megmaradni volt képes határon innen és túl, de sikerekkel a háta mögött reménnyel nézhet a jövőbe.

Csakhogy a Trianonnal kapcsolatos közös munka ezzel még nincs elvégezve, mindig lesz vele feladatunk.

Erre jelenleg két okunk is van. A kommunizmus fenyegetése nem múlt el, mert szinte felismerhetetlenre maszkírozva magát mindenféle progresszívnek mondott „értékekbe” burkolódzva, onnan támad, ahonnan eddig még csak nem is számítottunk rá, nyugatról. A cél ma is a lélek uralása, átformálása, az identitásunkat formáló vallási, nemzeti és családi önazonosságunk lerombolása, elfojtása. Az eszközök talán még halálosabbak: a relativizmus, az érdektelenség és a közöny. Hiába minden, ha a felnövekvő generációk nem hallanak arról, hogyan tartott ki szenvedések közepette is az erdélyi, a felvidéki, a délvidéki vagy a kárpátaljai magyar közösség magyarsága mellett. Ezzel nemcsak Trianon teljesedne be, hanem példát se látnának a felnövekvő generációk arról, mit jelent a kitartás és a megmaradásért való küzdelem. Az iskolai programok és megemlékezések szükséges, de nem elégséges eszközök a láng továbbadására. Ha Trianon közömbössé válik a fiataloknak, az nem az ő hibájuk. A mi felelősségünk, hogy ne így legyen.

Nem kevésbé húsba vágó feladat a határon túli magyar közösségek megtartása. Ma különösen is a kárpátaljai magyarságé. Az ukrajnai háború azzal a veszéllyel is fenyeget, hogy akár el is tűnhet az a kárpátaljai magyar közösség, amelyet már az ukrán hatalom is szorongatott, a háború borzalmai pedig csak felgyorsították a magyarság elvándorlását. Ezért is első számú magyar érdek, hogy mihamarabb véget érjen a háború, és újrakezdődhessen az építkezés Kárpátalján is – a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt.

Trianon tehát mindig bánatot és harcot is fog jelenteni. Bánatot a múlt, a sebek miatt, és harcot a jövőért. De az elmúlt száz év tanúság arra, hogy a harcban nem vagyunk egyedül, és még győzelmeket is tudunk aratni. Idén egy napra esik a trianoni évforduló és a csíksomlyói búcsú. Utóbbi jelképe annak, hogy a megmaradásért harcolni is kell, ahogy azt a katolikus székelyek tették 1567-ben, amikor János Zsigmond fejedelem erőszakosan unitárius hitre akarta őket téríteni.

Ezért sem véletlen, hogy a somlyói nyeregben minden évben megrendezett búcsú az összmagyarság legnagyobb közös ünnepévé vált. Petőfi a kiáltványát, amelyet úgy kezd, hogy „bánat és harc szól belőlünk”, így zárja, a mára is érvényesen:

Nem támaszkodhatunk csak az istenre és magunkra. De e kettő elegendő lesz arra, hogy örök időre megmentsük a magyar nemzet életét és becsületét.

A szerző nemzetközi igazgató, Alapjogokért Központ

Borítókép: Trianoni emlékmű (Nemzeti Összetartozás Napjának emlékműve) Nyúl településen. (Fotó: MTVA/Bizományosi: Lehotka László)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.