Először is, az erdő nem olyan véges természeti erőforrás, mint a kőszén, a kőolaj vagy a különböző ásványkincsek, hanem egy folyamatosan megújuló rendszer. Egy erdő kivágása – beleértve a tarvágást is – nem azt jelenti, hogy az erdőt kiirtják vagy kipusztítják, hanem azt, hogy az erdőgazdálkodó az erdőben lévő fákat kivágja, a faanyagot (vagyis a levegőből az erdő által megkötött szén egy részét) onnan elhozza, majd a kivágott erdő helyén új erdőt hoz létre – szaknyelven szólva felújítja az erdőt. Erre az erdőgazdálkodót törvény kötelezi, a törvény betartását pedig az erdészeti hatóság ellenőrzi. Ha nagyobb területen vágnak ki erdőt, akkor nagyobb területen is újítják fel, az erdők összterülete tehát nem csökken, csak az erdők korszerkezete változik: a kivágott erdő helyén fiatal erdő lesz.
Az egyik legnagyobb – a belvárosi környezetvédők és „zöldpolitikusok” által rendszeresen ismételt – ökörség, hogy fát nem szabad kivágni. Mintha a fák, ha nem vágnák ki őket, örökké élnének. A fa azonban élőlény, az ő élete is véges, és az ember akkor jár el helyesen, ha a fa életének véget vet, még amikor annak anyaga hasznosítható (tehát nem az erdőben pusztul el a fa és rohad el a faanyag), majd a kivágott erdő helyett újat hoz létre. Mindez azt jelenti, hogy szén-dioxid-megkötés és klímavédelem szempontjából teljesen mindegy, hogy mennyi erdőt vágunk ki, mert a kivágott erdő helyén új erdő jön létre, amely ugyanúgy megköti a levegőben lévő szenet, mint az előtte kivágott erdő. Semmilyen érdemi negatív következménye nincsen tehát annak, hogy az új rendelet némileg növelte a tarvágásra rendelkezésre álló lehetőséget. Fontos rögzíteni: nem arról van szó, hogy hirtelen szabad lett az eddig tiltott tarvágás, hanem arról, hogy annak eddig is meglévő lehetőségét a rendelet némileg bővítette.
A kormányrendeletet azért is kritika érte, mert módosította az erdőfelújítási szabályokat: olyan esetekben is lehetővé tette az úgynevezett természetes (tehát talaj-előkészítés és ültetés nélküli) felújítást, ahol korábban csak újraültetéssel megvalósuló, úgynevezett mesterséges felújítást lehetett végrehajtani. A kormányrendelet ezen rendelkezését a „zöldpolitikusoknak” kifejezetten üdvözölniük kellene, mivel a mesterséges felújítás egy tuskózás és mélyszántás esetén hektáronként több száz liter gázolaj elégetésével jár, miközben a sarjaztatás nem, vagy csak minimális üzemanyagot igényel, és nem, vagy csak minimális szennyezőanyagot juttat a levegőbe.
Végig lehetne venni a kormányrendelet többi részét is, de talán a fentiek is elegendők annak megvilágítására, hogy az elhangzott kritikák szakmai szempontból megalapozatlanok.
Összességében nem arról van szó, hogy eddig nem lehetett erdőket kitermelni, most pedig az új szabályok alapján mindenki nyakló nélkül hozzákezdhet. Az új rendelet megkönnyíti a fakitermelést és némileg bővíti a lehetőségeket. Erre a magyar erdők élőfakészletének az elmúlt évtizedekben bekövetkezett növekedése kifejezetten lehetőséget ad. A magyar élőfakészlet 2000 és 2019 között a KSH adatai szerint 326 millió köbméterről 404 millió köbméterre nőtt, ami csaknem 24 százalékos növekedés. De ha 1986-ig megyünk vissza az időben (akkor az élőfakészlet 275 millió köbméter volt), ahhoz képest a növekedés csaknem 47 százalékos. Az erdőket pont úgy kell elképzelni, mint lakásunkban a spájzot: azt lehet kivenni belőle, amit beletettünk. Az elmúlt évtizedekben évről évre kevesebbet éltünk fel, mint amennyi a képzeletbeli spájzba bekerült, ami lehetőséget nyújt arra, hogy ínséges években a korábban felhalmozott többlet terhére többet vegyünk ki ebből a spájzból. A kormányrendelet erre ad lehetőséget.