Az áfium, az ópium régebbi elnevezése maszlagot is jelent, amely azontúl, hogy egy mérgező gyomnövény, gyakoribb, irodalmi használatában az emberek valamely csoportjának a becsapására, elbolondítására kitalált dolog; nagyhangú hazug ámítás.
A szóra még sokan emlékezhetnek Zrínyi Miklós nagy hírű munkájának címéből (Az török áfium ellen való orvosság), amelyet akkor írt (1661-ben), amikor az ország már hosszasan szenvedte a hódoltságot és a törökök meg-megújuló támadásait.
„Látok egy rettenetes sárkánt, mely méreggel, dühösséggel teli” – írja röpirata bevezetéseként, amelyben azt fejtegeti, hogy a magyar nemzet miként szállhatna szembe ezzel a veszedelemmel.
A történelem számunkra az elmúlt csaknem négyszáz évben nem sokat változott, ma is méreggel, dühösséggel teli sárkánnyal kell küzdenünk, amely alávalóbb, mint a régi, mert nem nyíltan, karddal, hanem alattomosan, ideológiákkal támad.
A mai áfiumot azok az ideológiák jelentik, amelyek rombolják a nemzetállamokat, el akarják venni tőlük a múltjukat, identitásukat és ráadásul olyan gazdasági elveket kényszerítenek rájuk, amelyek kiszolgáltatottá teszik őket felettes hatalmaknak.
Ezek az ideológiák összefonódva, egymást segítve jelentkeznek, és az ellenük való fellépést azzal is akadályozzák, hogy megbélyegeznek mindenkit, aki erkölcsi indíttatásából vagy jogos önvédelemből nem akarja ezeket elfogadni.
A híradásokban talán leggyakrabban a woke- és a genderideológiákkal találkozunk. Az ébredés jelentésű woke egy szélsőséges afroamerikai mozgalom jelszava, amely ikonikus történelmi jelképek, szobrok, könyvek, filmek ellen lázadva, erőszakos eszközökkel kérdőjelezi meg Amerika történelmi múltját.
A genderideológia a női egyenjogúságért küzdő mozgalomból nőtte ki magát egy agresszív, az emberek négy-öt százalékát érintő nemi identitás érzésvilágának a társadalom egészére ráerőszakolni kívánó mozgalommá.
A mai woke- és genderideológiák alapja az úgynevezett frankfurti iskola tanítása, amely az általa kifejlesztett kritikai elmélettel megkérdőjelezte a tradicionális társadalmak értékrendjét és a társadalmi ellentétek hagyományos marxista felfogását, hogy az alapvető ellentét a tőke és a munka, vagyis a tőkések és a munkavállalók között van, átalakította egyes társadalmi rétegek közötti ellentétté, amelyben a mindenféle (többek között szexuális) kisebbségeknek joguk van nézeteiket ráerőszakolni az egész társadalomra.
Ezt a felfogást támasztják alá a frankfurti iskola egyik jeles képviselőjének, Herbert Marcuse-nak a nézetei, aki szerint a hagyományos, a mindenkire kiterjedő tolerancia elnyomó, az igazi toleranciát csak a fennálló elnyomással (és hagyományokkal) szemben radikálisan intoleráns kisebbségek tudják megvalósítani.