idezojelek

Kiáltás a reformációért

A reformáció nem a múltról, hanem a hit, az erkölcsi és kulturális értékek megőrzéséről szól.

Cikk kép: undefined

Bár a legtöbb európai országban ma már aligha, hazánkban elvileg még minden érettségizett ember kell, hogy tudja a választ arra a kérdésre: minek a napja október 31-e? Természetesen a reformáció emléknapja, ugyanis a hagyomány szerint 1517-ben ezen a napon, mindenszentek ünnepe előtt függesztette ki 95 tételét a magyarul Luther Mártonként ismert szászországi szerzetes a wittenbergi vártemplom kapujára. Ez a nap szimbolikus, noha korántsem a legfontosabb dátum, illetve állomás a reformáció történetének első fél évszázados „hőskorszakában”. Mégis, Luther legendás fellépése után százévente ekkor ünnepelték meg a protestánsok a reformáció kezdetét, legutóbb öt éve az ötszázadik évfordulót, amikor szinte egész Németország „Luther-lázban égett”. Magyarországon a reformáció 1517-es emlékéve keretében több száz programot, projektet valósítottak meg, hogy a teljes lakosság megismerhesse és tudatosítsa a reformáció fél évezredes értékeit, korunkig érő, élő szellemi és kulturális hatásait.

Öt éve, a jubileumi emlékévben – a média hathatós segítségével – az ország nagy része szinte mindennap a reformációval ébredt és tért nyugovóra. Azóta azonban láthatóan lelohadt a lelkesedés lángja, jócskán megcsappant az érdeklődés és a figyelem, sajnos más kampányszerű, túlpörgetett emlékévekhez hasonlóan. Szintén öt éve a médiában, a kulturális életben, az iskolákban szinte mindennap Arany Jánosról beszéltünk, hallottunk, de vajon ma hányan emlegetik, idézik vagy legalább olvassák el újra (vagy először) költeményeit, balladáit, eposzait?

Persze nem biztos, hogy a protestánsoknak mindennap a reformációról kellene olvasniuk, töprengeniük, beszél(get)niük, de a másik véglet sem helyes – ha csak október 31-én emlékezünk és emlékeztetünk arra, hogy mi a reformáció lényege, ma is érvényes üzenete, hogyan változtatta meg Európában az egyházat, a társadalmat, a kultúrát, az oktatást, az életformát, s különösen a kálvinizmus hogyan formálta a magyar észjárást és nemzeti identitást.

Hiszen nem alaptalanul írta Illyés Gyula egyik legnagyobb versében (A reformáció genfi emlékműve előtt), nem hiszi, hogy „volna olyan-amilyen magyarság, ha nincs – Kálvin”. Ha valakit nem győzne meg a katolikus–református vegyes családból származó költő hitvallása arról, hogy milyen volna a magyarság a (nagyobbrészt) reformátusok és (kisebbrészt) evangélikusok nélkül, talán egy vázlatos irodalom- és művelődéstörténeti névsor elég lesz: Károlyi Gáspár, Szenczi Molnár Albert, Balassi, Rimay, Apáczai, Bessenyei, Kazinczy, Csokonai, Berzsenyi, Kölcsey, Kőrösi Csoma, Petőfi, Arany, Tompa, Kemény Zsigmond, Jókai, Mikszáth, Ady, Móricz, Szabó Dezső, Kós Károly, Áprily Lajos, Reményik Sándor, Kodolányi János, Szabó Lőrinc, Németh László, Szabó Magda, Sütő András, Csoóri Sándor.

És akkor az erdélyi fejedelmekről s a többi nagy református politikusról, államférfiról még nem is beszéltünk. Pél­dául Bethlen Gáborról, aki egész életében folyamatos párbeszédben volt Istennel, naponta imádkozott, több mint hússzor elejétől végéig elolvasta a Szentírást, s a halála előtti perceiben Pál apostolt idézve e két sort vetette papírra: „Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk?”, hozzátéve saját meggyőződését: „Nincsen senki, bizonyára senki nincsen!” Vagy a reformáció 401. születésnapján aljas, gyáva módon meggyilkolt gróf Tisza Istvánról, aki az előző századfordulón a budapesti református ifjúsági egyesület estjén ezt mondta a vallás szerepéről a modern élet küzdelmeiben betöltött hivatásáról: „Az igazság keresésének, a dolgok mélyére törekvő komoly gondolkozásnak koronája és zárköve nem lehet egyéb, mint az Isten felismerése, tisztelete, az Ő akaratában való megnyugvás, mint az élő keresztyén hit.” Ez a hit az, ami „az élet ezer veszélye, ezer izgalma, ezer bizonytalansága között Istennel kapcsolja össze lelkünket, erősekké, bátrakká, szilárdakká tesz bennünket a lét küzdelmeiben. Mily nyomorult játékává leszünk az eseményeknek és saját szenvedélyeinknek, ha nem tudjuk, nem érezzük azt, hogy erős várunk nekünk az Isten!”

A kálvinista vasgróf pontosan magyarázta el a fiataloknak a reformáció lényegét és üzenetét: visszaállítani, visszaformálni, azaz re-formálni az Isten és az ember között de-formálódott, az ember bűne miatt megromlott kapcsolatot, Krisztus egyházát. Ezt fejezte ki az üdvösség elérését összefoglaló öt protestáns „sola-formula” is: egyedül hit által, egyedül kegyelemből, egyedül a Szentírás alapján, egyedül Krisztus és egyedül Istené a dicsőség. És bár a protestánsok minden év október 31-én megemlékeznek a kezdetekről, mindig hangsúlyozzák, hogy a reformáció ma is tartó folyamat, „végtelen történet”, amit a semper reformanda (szüntelen megújulás) jelszó jól kifejez.

A reformáció tehát nem a múltról szól, hanem a hit, a kipróbált erkölcsi és kulturális értékek, az éltető hagyományok megőrzéséről (conservatio) és megújításáról (renovatio) aktuális életünkben. S ha azt látjuk, hogy életünket új, hamis istenek – bálványok – uralják, mint a haladás-, a hatékonyság-, a pénz-, a szex-, a szerzés-, a hatalom-, az önimádatisten, akkor mai istentagadó, posztmodern, transzhumán világunkban is eljött az ideje annak, amit Owen Chadwick angol történész a reformációról írt: a XVI. század elején a nyugati egyház minden fontos személyisége reformációért kiáltott. Vagyis tékozló fiakként vissza kell találnunk életünk kiindulópontjához, az isteni kegyelemhez, ráébredve és ráébresztve másokat is, hogy Isten – a mártír német evangélikus teológus, Bonhoeffer versét idézve – „hívőért, pogányért meghalt a kereszten, kegyelme minden embernek készen”.

Borítókép: Luther Márton (Fotó: Wikipédia)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Ambrus-Jobbágyi Zsófia avatarja
Ambrus-Jobbágyi Zsófia

Valóban megszületett!

Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Milyen példát mutat az iszlám?

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Angyalszárnyak ágyúdörgésben

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A romániai forradalom magyar hőse

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.