idezojelek

Saját kisebbségeit nem védi az unió

Brüsszel elkaszálta a Minority SafePack petíciót, a sokszínűség tisztelete porhintés.

Cikk kép: undefined

Amikor 2015-ben idegen kultúrájú, ismeretlen identitású emberek tömegei máig feltáratlan indítékkal útra keltek Európa felé, hogy hont foglaljanak a fejlett világban, a Nyugat megengedőleg, sőt bátorítólag lépett fel: azt mondták, minden (következetesen és hamisan menekültnek nevezett) gazdasági migráns a civilizációs hátterétől függetlenül, mi több, annak ellenére hatalmas érték Euró­pa számára. Az ultraprogresszív brüsszeli bürokrácia ennek megfelelően teljes erőbedobással gondoskodott róla, hogy Európa-szerte a „befogadás” legyen az egyedüli helyes megközelítés, vagyis a bevándorlási politika lehető legliberálisabb irányvonala vált követendő modellé. Azokat pedig, akik ennek a naiv és messzemenően káros politikai álláspontnak a tarthatatlanságára figyelmeztettek, a fősodor szélsőjobboldalinak bélyegezte és kitagadta a „demokratikus nyilvánosság” fórumairól.

Nem minden alap nélkül gondolhatták sokan annak idején, hogy Brüsszel bevándorló kisebbségeket dédelgető magatartása – öröm az ürömben alapon – legalább az őshonos nemzetiségi közösségek ügyén is lendíthet valamit, hiszen az ő jogvédelmük is ugyanannak az uniós emberi jogi politikának a tövéről fakad. Az egy dolog, hogy Londontól Marseille-ig, Madridtól Kölnig ájult tisztelet övezi az európaival ellentétes civilizáció jövevényeit, de talán azok is számítanak (valamennyire), akiknek az ősei gótikus templomokat építettek vagy olyan nagyságokat adtak a világnak, mint Bolyai, Bartók vagy Liszt.

Akik ebben bíztak, ha előbb nem is, most végérvényesen kaptak egy kijózanító pofont: úgy tűnik, az Európai Unió intézményrendszere végleg elkaszálta a kulturális és nyelvi sokszínűséget támogató kezdeményezést, a Minority SafePack nevű jogvédelmi csomagot. Európai urai világosan tudtunkra adták, hogy a XX. után a XXI. században sem kívánnak foglalkozni nemzetiségi kérdésekkel, az ilyen típusú ügyeket tagállami hatáskörnek tekintik; íme a ritka kivételek egyike, amikor nem érvényesül Brüsszel lopakodó hatáskörbővítési igyekezete.

A javaslat bukása azért is nagy arculcsapás, mert a kezdeményezők nem valamiféle elrugaszkodott ötlettárat készültek az unió asztalára borítani, hanem „csak” egy kisebbségi jogi sztenderdet szerettek volna a XXI. századi Európában elfogadtatni – olyan gyakorlatokat előírni, amelyek a tagállamok egy részében már kifogástalanul működnek (Dél-Tirol, Aland-szigetek, Belgiumi Német Nyelvközösség). Feltétlenül idetartozik az anyanyelv szabadsága, a közösségi szimbólumok korlátozásmentes használata, a vizuális kétnyelvűség – vagyis annak az alapjai, hogy egy őshonos népcsoport ne érezze idegennek magát a saját szülőföldjén.

És ami talán ezeknél is fontosabb: az unió biztosítson lehívható pénzügyi forrásokat a kisebbségi nyelvet beszélő közösségeknek. Mindenki beláthatja, nem nagy elvárások ezek – ráadásul mi szolgálná jobban Európa sokszínűségének megteremtését-megőrzését: a kétnyelvű vagy az egynyelvű Dél-Szlovákia? Székelyföld regionális sajátosságainak megtartása vagy felszámolása az ott élő magyar lakosság gazdasági-demográfiai-lelki erejének lassú felőrlése útján? Miközben maga az Európai Unióról szóló szerződés 2. cikke mondja ki, hogy „az unió […] az emberi jogok – ideértve a kisebbségekhez tartozó személyek jogait – tiszteletben tartásának értékein alapul”.

Talán ezért is támogatták oly sokan a nemzetiségek jogaiért indult európai polgári kezdeményezést, amelynek elutasítása magának az uniós polgári részvételiség intézményének is a kudarca. Az európai polgári kezdeményezést ugyanis éppen azért hívták életre a lisszaboni szerződéssel, hogy legalább elvi beleszólási esélyt kapjanak a polgárok a demokratikus elkötelezettségével fennhangon kérkedő EU tényleges működésébe. Az akkori kritikák nem voltak megalapozatlanok: a brüsszeli elit hatalomgyakorlása mögött bizony nagyítóval kell keresni a demokratikus legitimációt, sokak szerint valójában szivarfüstös szobákban születnek meg a félmilliárd ember életét befolyásoló döntések. A Minority SafePackhez csatlakozó több mint egymillió ember akaratának lesöprése után arra lehet következtetni: az európai polgári kezdeményezés intézménye valójában porhintés, az Európai Bizottság továbbra is azzal foglalkozik, amivel akar. A nemzetiségi ügyek pedig nem tartoznak ide, mert a sokszínűség csak akkor cél – valójában eszköz, sőt politikai fegyver –, ha azzal a hagyományos közösségeket lehet bomlasztani. Fordított esetben nem.

A petíció visszautasításának másik, számunkra még fájdalmasabb indoka, hogy az Európai Bizottság szerint a meglévő uniós kisebbségvédelmi eszközök már elégségesek, nincs szükség további intézkedésekre. Láthatóan nem hatotta meg a brüsszeli bürokratákat, hogy Erdélyben és a Felvidéken is durván korlátozva van a magyar közösségek szimbólum- és anyanyelv-használata, mindenféle nyelv- és himnusztörvények, közigazgatási eljárások és újabban tulajdonelvételek (törvénytelen kisajátítások, visszaállamosítások), iskolabezárások révén. A kezdeményezők perre vitték az ügyet, az igyekezet azonban hiábavalónak bizonyult: az Európai Unió Bírósága által minap közzétett döntés megerősítette a bizottság álláspontját, „okafogyottnak” minősítve a polgárok kezdeményezését. Vagyis nem lesz uniós jogszabály a nemzetiségi és nyelvi kisebbségek védelmében – bár a határozat ellen még lehet fellebbezni, de attól sok jót valószínűleg nem remélhetünk.

Az elmúlt időszak finoman szólva sem a magyar ügy malmára hajtotta a vizet – és máris elérkeztünk az ukrajnai háborúhoz, amely oly sok területen – így a nemzetiségi ügyek térfelén is – megváltoztatta a világot. Az orosz beavatkozás egyik nyíltan hangoztatott indoka és előzménye ugyanis az ukrajnai orosz közösség és a többségi ukrán társadalom közötti súlyos feszültség, polgárháborús állapot kialakulása volt, ami egyértelműen Kijev 2014-es Majdan téri fordulatához vezethető vissza. Az Ukrajna által kezdettől fogva magának követelt és nyugati részről is támogatott áldozati póz hozadéka, hogy ez a nemzetközi konfliktus az euró­pai nyilvánosságban a jó és a gonosz harcává egyszerűsödött le, így az ukrán politika minden elemében – nemzetiségi politikájában is – igazolva láthatja magát. Egész konkrétan a liberális Nyugat méltánylandó igényként ismerte el az ukrán nacionalizmus hivatalos politikává emelését, a homogén Ukrajna államcélként történő megfogalmazását, továbbá a kisebbségekkel szembeni elnyomás gyakorlatát az alapvetően soknemzetiségű országban.

Ami különösen aggasztó, hogy az ukrán példa precedenst teremthet: ezek után a nyugati közvélemény aligha fogja túlságosan felemelni a hangját, ha egyik-másik uniós tagállam akár mondvacsinált indokkal, bizonyos jövőbeni esetleges nemzetiségi konfliktusok megelőzése céljából másolni kezdi a kijevi politikát. Ennek első jeleit már láthatjuk is a balti államokban, ahol kifejezetten népes orosz közösség él. A magyar érdekérvényesítés számára komoly feladatot jelent mostantól, hogy a külhoni magyarságot érő represszió legalább ne erősödjön, különösen Románia részéről, ahol a székelyföldi magyar tömb már hosszú ideje küzd az autonómiáért.

Az európai polgári kezdeményezések mostanáig sajnos nem bizonyultak a magyar ügy szempontjából hatékony érdekérvényesítő eszköznek. Ezt a tényt bizonyára nagy csalódás tudomásul venni mind az aláíróknak, mind az aktivistáknak, akik – akárcsak jelen sorok írója – annak idején részt vettek a mozgósításban. Vigasztaljon bennünket az, hogy a küzdelem a látszat ellenére mégsem volt értelmetlen: akkor is kötelességünk minden eszközt megragadni, amikor nincs kézenfekvő és hatékony megoldás a problémáinkra, mert a magyar ügyet a nemzetközi fórumokon mindig felszínen kell tartani. Ha e törekvések sokszor nem is vezetnek eredményre, jelzik azt, hogy az őshonos nemzeti közösségek helyzete orvoslásra vár. Az idő eközben is telik, és jó tudni, hogy aki időt nyer, életet nyer.

A szerző jogász, a Magyar Patrióták Közösségének elnöke és a Nemzeti Összetartozás Alapítvány kurátora

Borítókép: az őshonos kisebbségeknek európai szintű védelmet szorgalmazó európai polgári kezdeményezés, a Minority SafePack Initiative (MSPI) Romániában gyűjtött aláírásainak egy részét tartalmazó doboz a román országos népességnyilvántartó hivatalnál, Bukarestben 2018. április 11-én. A hivatalban az RMDSZ képviselői és szenátorai jelenlétében iktatták a Minority SafePack Initiative (MSPI) Romániában gyűjtött több mint 300 ezer aláírását (Fotó: MTI/Baranyi Ildikó)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán államférfi, Magyar botrányhős

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

KÉT MAGYARORSZÁG – Magyar Péter sikeres szeppukut követett el saját magán

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.