A napokban értesítést kaptunk gyermekeink iskolájából, hogy járuljunk hozzá egy külső csoport által megrendezett képzéshez, amely állítólag egy gyermekszegénység témájára kifejlesztett csoportos játék. A csatolt játékleírásban azonnal megakadt a szemem azon a tételen, hogy a foglalkozás a szegényekkel szembeni „előítéletek” csökkentésére irányul. Aggodalmamat megerősítette a játék azon eleme is, amelyben a csoportok megválaszthatják, hogy milyen családot szeretnének.
Eszerint ha több gyereket vállalnak, akkor nagyobb összegű támogatást kapnak, de várhatóan a felmerülő költségek is magasabbak lesznek. Az ilyen dilemmák felállításának tudniillik lehet némi értelme létminimum alatt élő, szinte kizárólag nagycsaládos modellt ismerő közösségekben, de egy budapesti általános iskola kontextusában az ilyen megfogalmazás tudatalatti konnotációkat képezhet a gyermekvállalás rovására.
További kutatásaim során a Szociopoly „játékkal” kapcsolatban olyan, a szervezők által megfogalmazott kifejezéseket is találtam, mint például a „szegénygyűlölet”, ami végül oda vezetett, hogy nem járultam hozzá a gyermekem iskolai érzékenyítéséhez, aki szegény az egész program ideje alatt magányosan a portán üldögélhetett. Ugyan sajnálatosnak tartom azt, hogy az iskolában a diákokat azon választás elé állítják, hogy vagy részt vesznek egy játékban – aminél kiindulópontként el kell fogadniuk azt a megbélyegzést, miszerint tudatalatti szegénygyűlöletet hordoznak magukban –, vagy pedig kirekesztve a közösségből magányosan ücsöröghetnek a portán, de a jelen helyzetben talán ez utóbbi volt a kisebbik rossz.
Nem értem ugyanis, hogy miért feltételezi egyrészt az iskola vezetése, másrészt pedig a Szociopoly alkotóközössége azt, hogy tízéves gyermekeinknek előítéleteik vannak a szegényekkel kapcsolatban, hogy a család és a közösség, amelyben élnek, a szegények gyűlöletére neveli őket? Miért érzik a szervezők fontosnak azt, hogy a magyarországi szegény családok életének és dilemmáinak jogos bemutatásán kívül szükség van bűntudat beültetésére is kiskorú gyermekek elméjébe? Honnan veszik azt a meggyőződésüket, hogy szükség van olyan érzékenyítőprogramok megszervezésére, ahol saját megfogalmazásuk szerint „a középosztályi sémák ellehetetlenülnek”?