A modernizmus kommercializálja ünnepeinket, szinte pironkodó búvópataklétbe szorítva azok valódi tartalmát a generált rohanással, lökdösődéssel, egymásnak feszülő ingerültséggel, jóárasított fekete péntekekkel, meghosszabbított nyitvatartással, előrecsomagolt, helyettünk megtervezett, gondosan reklámozott élettel.
És így szép lassan elfelejtünk ünnepelni. Rituáléink, szertartásaink legjobb esetben is kedves népi hagyománnyá, de inkább elfeledett eredetű és tartalmú megszokássá váltak. Pedig, miként az európai vallásfilozófia egyik legnagyobbja, Mircea Eliade írja A szent és a profán című munkájában, a rituálék legmélyebb lényege éppen az, hogy általuk a hétköznapok geometriai tereiből mintegy kilépve megszentelt terek teremtessenek, és ezáltal a folyamatos, megállíthatatlan időből az ember kilépjen az állandó időbe, visszatérve a kezdethez, újra és újra megismételve a teremtés misztériumát.
A régi idők társadalmai még tudták ezt. Az ókori görögök a kétféle időfogalmat a kronosz, illetve a kairosz kifejezésekkel illették. Előbbi az egymás után pergő percek könyörtelen múlását, a fogyatkozó, végéhez közeledő, megállíthatatlan, visszafordíthatatlan időt jelölte, utóbbi az ebből mintegy kilépő, megálló időt, a lehetőségek, kegyelmi pillanatok egymásutánját jelentette.
A modern ember csak a kronoszt ismeri, és mivel minden pillanatban az egyre gyorsabban fogyatkozó idővel, az élet közeledő végével szembesül, egyre inkább hajszolja az élményeket, melyek azonban sohasem helyettesítik a kairoszt, az emberfelettivel való kapcsolatot.
És mivel az emberi élmények múlékonyak, hát egyre görcsösebben keres újabbakat és még újabbakat. Még modernebb ajándék, még finomabb bejgli, még látványosabban villogó fényfüzér. Pedig az idő szorításában űzött hétköznapi élménykergetés nem a kairosz időtlensége, hanem a kronosz szorító sodrása.