idezojelek

Spanyolország furcsa halála (2. rész)

A jogállamért és a nemzeti egységért vívott harc az utcákon folytatódhat.

Jorge González-Gallarza avatarja
Jorge González-Gallarza
Cikk kép: undefined
Fotó: Anadolu via AFP

Pedro Sáncheznek a november 27-e előtt esedékes beiktatási szavazás előtt kevés ideje maradt a megállapodás számtalan részletének kidolgozására, ugyanis a törvény szerint két hónapnak kell eltelnie egy sikertelen kabinetalakítási kísérlet és a következő között. Ha Sán­chez kudarcot vallana, a megismételt választást január 14-e körül tartanák. Egyfelől a baloldali-szeparatista Katalán Republikánus Baloldal (­Esquerra Republicana de Catalunya, ERC), amelynek hét szavazata döntő lesz, és amely Puigdemont-nál radikálisabb „teljes megoldást” követel a konfliktusra, három „szőnyeget”, azaz vezérfonalat kér a tárgyalások folytatására; ezek közül az amnesztia csupán az egyik. Bár nem biztos, hogy azonnal törvénybe iktatják – az elutasításra jó okuk lenne –, a második és pusztítóbb követelés a katalán „önrendelkezés” útjában álló akadályok lebontása. Ez gyakorlatilag egy újabb, ezúttal Madrid által szentesített népszavazást jelentene. Egy ilyen döntés azonban az első feltételt is meghiúsítaná, mivel a csomag egészében rosszabb lenne, mint az amnesztia; a görög amnestia szóból származó kifejezés ugyanis elkötelezettséget feltételez arra nézve, hogy a bűncselekményt ne kövessék el újra. Puigdemont és társai esetében ez nyilvánvalóan hiányzik.

Az utolsó „szőnyeg” Spanyolország második leggazdagabb régiójának a „szociális jólét” címszó alatt újabb pénzügyi juttatásokat biztosítana. Ez számos költségvetési tételt érintő újabb ajándékokat tartalmazna, amelyek közül kettőről – a katalán vasúthálózat felügyeletének teljes átruházásáról, valamint Katalónia tizenötmillió eurós adósságának elengedéséről – már megállapodtak. Az eredeti elképzelésekhez képest még akkor is súlyosabbak a követelések, ha egyedül az amnesztiára fókuszálunk.

 A Junts csak azok számára követel kegyelmet, akik békés eszközökkel vettek részt a népszavazásban, az ERC azonban azért küzd, hogy a közkegyelmet összesen 1400 személyre terjesszék ki, beleértve azokat is, akik a spanyol legfelsőbb bíróság népszavazást követő ítéletének napján – melyben ejtette a főbűnösök ellen a lázadás és a sikkasztás vádjait – autópályákat zártak le és megszállták a barcelonai repülőteret. A rendbontók közül néhány ellen belföldi terrorizmus miatt indult eljárás. Ez a kétirányú stratégia legalábbis a két katalán párt közötti koordináció hiányáról tanúskodik, ezt a lehetőséget pedig Sánchez ügyesen kihasználhatná, ha a legcsekélyebb vágyat is táplálná a spanyol jogrendet ért károk mérséklésére. Ehelyett hajlandó hagyni, hogy a törvény hatósugarát tovább bővítsék, amíg az általa áhított hatalom a másik oldalán van.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha mindezek a talányok megoldódnának, az unionisták elméletileg a bíróságokhoz fűzhetnék reményeiket, de valószínűleg csalód­niuk kellene. 

Mielőtt Sánchez megízlelte volna a hatalmat, a szavak szintjén olyannyira összeveszett a szeparatistákkal, hogy következetesen azt állította, az alkotmány nem teszi lehetővé a kegyelmet (induntos). Kormányra kerülése után két évvel pontosan ilyen kegyelmet adott a népszavazás kilenc főbűnösének, cserébe azért, hogy pártjaik megszavazzák az adott évi költségvetést.

 (Pártja még a büntető törvénykönyvet is megváltoztatta, hogy kivegye belőle a „felbujtás” tényállását és lefelé módosítsa a „sikkasztás” büntetési tételeit.) Ezt követően tovább módosították a szabályokat az amnesztia irányába. Míg a kegyelem anélkül menti fel az elítéltet, hogy a vádat eltörölné, az ENSZ szerint az amnesztia a „korábban megállapított jogi felelősség visszamenőleges érvénytelenítését” jelenti, a tárgyalás kizárásával.

A spanyol demokratikus átállás a francóizmus elengedésére épült, de abban a pillanatban, amikor a rendszer kimúlt, az 1978-as alkotmányban mindenfajta amnesztiát levettek az asztalról. 

A hataloméhes Sánchez most azt állítja, hogy a pártja által kidolgozott amnesztia szükségszerűen megfelel az alkotmánynak; konzervatív jogászok azonban úgy érvelnek, hogy a tervezet az alkotmány hét cikkelyét sértené, amelyek többek között a dokumentum jogrendbeli elsőbbségét, a spanyolok törvény előtti egyenlőségét az államterület valamennyi részén, a normatív hierarchiát, a szankciók visszaható hatályának tilalmát és az igazságszolgáltatás függetlenségét írják elő. 

Azonban egy fiatal demokráciában, ahol az „alkotmányos” gyakran pusztán azt jelenti, amit a hatalmon lévők bele akarnak gyömöszölni ebbe a kategóriába, és ahol az alkotmánybíróság szilárd progresszív többséggel rendelkezik, semmi sem vehető biztosra. Legrosszabb esetben a törvényjavaslat sértetlenül és időben átmegy, ezáltal pedig Sánchez a Junts szavazataival felesküdhet.

Különösen akkor valószínű ez, ha a preambulum elég ékesszólóan kifejti Sánchez orwelli érvelését, miszerint az amnesztia elsimítaná a konfliktus által egymásnak feszített felek közötti ellentéteket, és elősegítené a jobb együttélést (szemben a hatalom mindenáron való megtartásának kevésbé magasröptű indítékával). A bíróság a legjobb esetben is fenntartásokat fog megfogalmazni, ami a legkedvezőbb forgatókönyv szerint is csupán a törvényjavaslat jelentős enyhítéséhez vezethet. Ebben a szakaszban a Néppárt (PP) többsége a szenátusban, ahová a törvényjavaslatokat küldik, miután az alsóház elfogadta őket, egyszerűen csak időnyerő eljárási akadályokat emelhet a rendelkezésére álló két hónap alatt, amelyek, ha a bíróság zöld utat ad a törvényjavaslatnak, aligha érnek sokat.

A megmásíthatatlan parlamenti matematika, annak bizonytalansága, hogy egy esetleges visszakozás jobbra billenthetné a megosztott spanyol választókat, és a Spanyolországon kívül minden tagállam „demokratikus visszaesését” üldöző, de ezúttal hallgató Európai Unió tehetetlenségének hatására a jogállamért és a nemzeti egységért folytatott harc az utcákon folytatódhat. 

A jelek szerint a Néppárt és a Vox már nem verseng egymással kicsinyesen azért, hogy nagyrészt értelmetlen gyűléseikre melyikük tud nagyobb tömeget mozgósítani. A PSOE székháza körül valamennyi nagyobb városban a hét minden napján olyan számban gyülekeztek az emberek, amennyit a két párt nagy nehezen tudott csak utcára szólítani. A közösségi médián keresztül szervezett tiltakozásokon mindkét párt vezetői részt vettek. A közéjük beszivárgott bajkeverők és a kormányzat könnygázzal támadó rendőrei közé szorított tüntetők a 2010-es évek Occupy-ülősztrájkjainak spontán, nacionalista változatával fordítják visszájára a rendőrséggel kapcsolatos politikát: az idősekkel szembeni brutális retorzió képei sok jobboldali embert az egyenruhások ellen fordítanak. Ezek a tüntetések képezik a maradék Spanyolország, a nemzeti öngyilkosságot elutasító országrész dobogó szívét. A tüntetések növekvő intenzitása érthető annak fényé­ben, hogy mi forog kockán.

Ha cinikusak vagyunk, a jobboldali defetistáknak, akik számára az amnesztia nem különbözne más, a szeparatistáknak adott korábbi ajándékoktól – ideértve José María Aznar jobbközép kormányának tevékenységét is –, egy kérdésben még igazuk is lehet, de egy másik szempontot figyelmen kívül hagynak. A katalán dilemma által maga alá gyűrt politikusok számára a kormányzóképességet biztosító, korlátozott és zárt végű hatalomátruházásokba való beleegyezés racionális viselkedés volt, bármennyire is szeretnénk, ha ezek a kényszerpályák megszűnnének. Ezúttal azonban az a buzgalom, amellyel mindkét fél leült, hogy orwelli indokok ürügyén kielégítse saját bosszúvágyát, egymástól megkülönböztethetetlenné teszi őket azon elhatározásukban, hogy Spanyolország törvényeit és egységét csorbítsák. 

A 2017-es esztendővel ellentétben, amikor Madrid jogi háborút indított Barcelona ellen, ezúttal a puccsisták mindkét városban képviseltetik magukat, cinkosságuk pedig nem ismer korlátokat. Egy amnesztiatörvény ráadásul felbátorítaná a szeparatistákat, és elkerülhetetlenné tenne egy újabb népszavazást, amely könnyen elszakadáshoz vezetne, és Katalónia adósságait Spanyolország nyakába varrná.

(Puigdemont egy ízben utalt rá, hogy 73 millió eurót szeretne leírni az adósságból.)

A nemzet feldarabolásán és a jogállamiság erózióján túl ez a szentségtelen szövetség kétségtelenül szemet fog vetni a monarchiára is, amely éppen most nevezte meg a trónörököst. És mi lesz azután? Egy bolivári banánköztársaság Ibéria egyre zsugorodó részén? Ha a spanyolok nem szállnak szembe ezzel a lefelé tartó spirállal, akkor az ország, amelyben decemberben felébrednek, a felismerhetetlenségig megváltozik. Az az ország már nem Spanyolország lesz.

A szerző az Alapjogokért Központ vendégkutatója és az Uncommon Decency podcast (@UnDecencyPod) műsorvezetője

Borítókép: Százezrek vettek részt a spanyol jobboldali ellenzék által a 2017-es katalán függetlenségi kísérletben részt vevő személyek amnesztiatörvénye ellen szervezett tüntetésen a madridi Puerta del Sol téren 2023. november 12-én (Fotó: Burak Akbulut/Anadolu/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Szentesi Zöldi László avatarja
Szentesi Zöldi László

Isten árnyékában

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó

Egy előre bejelentett árulás története

Fricz Tamás avatarja
Fricz Tamás

Vádolom az Európai Uniót!

Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Úton a demográfiai katasztrófa felé (3.)

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.