Százéves korában, nemrég hunyt el Henry Kissinger, a XX. század második felének egyik meghatározó amerikai politikusa, diplomatája, államférfija. Az egyik utolsó volt a múlt század azon nagy formátumú politikusai közül, aki életműve révén nemcsak nevet vívott ki magának, hanem igazi egyéniségnek is számított. Mi a magyarázata annak a hírnévnek, amely még százesztendős korában is övezte őt? Miben különbözik Kissinger az Európai Unió jelenkori politikusaitól, mondjuk Herman Van Rompuytól, aki hiába volt az Európai Tanács elnöke 2009 és 2014 között, semmi maradandót nem hagyott maga után, és akiben legfeljebb az a tehetség volt meg, hogy tökéletesen belesimuljon korunk alapszínébe, a szürkébe?
A válasz többtényezős, amelyek közül most csak egyet emelünk ki, ez pedig az indíttatás és a korai hatások területe. Mint ismeretes, a zsidó származású Kissingernek családjával együtt, 1938 őszén kellett elmenekülnie a náci Németországból az Egyesült Államokba, alig két hónappal a kristályéjszaka előtt. Katonai szolgálata idején, az amerikai hadseregben találkozott azzal az emberrel, aki egész későbbi életét erősen befolyásolta. Az illető Fritz Kraemer volt, egy előkelő származású porosz család sarja, aki gyűlölte a Hitler-rendszert, és 1939-ben önként lépett be az amerikai hadseregbe. (Aki az igazi porosz szellemiséget azonosítja a náci szellemmel – s erre főleg a baloldalról hozhatunk fel példákat –, az szellemi földönfutó.) Kraemer egyrészt az európai (és német) kultúra jelentős alakjainak (Dosztojevszkij, Kant, Spengler stb.) tanulmányozására hívta fel katonatársa figyelmét, másrészt pedig felismerte benne a történelem iránti kivételes érzéket. Kissingernek, mondta később,
belső hallása van a történelem zenéjéhez. S ez nem olyasvalami, amit meg lehet tanulni, legyen bármilyen értelmes is az ember. Ez Isten adománya.
Spengler ismerete és a történelem szeretete: ezt a szellemi muníciót kapta Kraemertől.
Ugyancsak Kraemer volt az, aki azt tanácsolta neki, hogy egyetemi tanulmányait a Harvard Egyetemen folytassa. Itt nemcsak olyan professzorokkal találkozott, akik látóterét Kant irányába tágították tovább, hanem olyan kutatók, politikai tanácsadók munkásságával is megismerkedett (ilyen volt például Hans Morgenthau, az amerikai külpolitika úgynevezett realista iskolájának megalapítója), akik szintén behatóan foglalkoztak Spengler történetfilozófiájával.