Egy köztársasági elnök mit sem ér személyes szuverenitás és tekintély nélkül. A Fidesz képviselői által támogatott Mádl Ferencről, Áder Jánosról és Novák Katalinról – de bizonyos értelemben még Schmitt Pálról és Sólyom Lászlóról is ki lehet mondani: kellő tekintéllyel bírt e feladathoz. A szuverenitás és mozgástér kérdésében Schmitt Pál inkább a kelleténél szűkebben, Sólyom pedig – igaz, a magyar történelem egy sötét, következmények és morál nélküli korszakában, de – konokul tágan értelmezte a kereteit.
Adott tehát a mérce, hogy milyen jelölt méltó betölteni az űrt az üstökösként szárnyaló és fájóan hamar kihunyó csillag, Novák Katalin után.
A (nincs) kegyelembotrány közösségünk identitását és erkölcsi mércéjét nagyban érintő, súlyos kérdéseket vágott néhány nap leforgása alatt az arcunkba. E súlyos kérdéseket mi, a XX. század diktatúráiból kiszabaduló Magyarország „tudatos polgárai” egy jó ideje igyekszünk feszegetni. A kialakult drámai helyzet most megfelelő okot adhat identitásunk és immunrendszerünk megerősítésére, s e kényes kérdések tisztázására.
Előtte azonban vessünk számot a nemzeti oldal rendszerváltoztatás utáni, nagy belső megpróbáltatásaival! Hogy a rendszerváltó ellenzéket a beépülő ügynökök és politikai megbízottak miért tudták olyan könnyen megosztani? Antall József és Boross Péter kormányát miért sikerült olyan könnyen megbuktatni? Az első Orbán-kormány koalíciós támogatóját, a kisgazdapártot miként tudták bűnözői körök behálózni és megrontani, majd lenullázni? Mi lett Dávid Ibolya maradék demokrata fórumával, és mivé lett a MIÉP helyébe lépő jobbikos egyetemisták kezdeményezése? Miért zilálódott szét annyi jóakarat és törekvés, miért aszódott össze és penészedett meg mindez a szemünk láttára? És mindeközben a Fidesz (és a kereszténydemokraták túlélő magja) miként kerülte el a balsorsot?
A válasz a hitelességben, a beágyazottságban a nyugtalanító helyzetek elvarrásában, a tábor akaratának, rezdüléseinek örökös figyelésében, a jobboldali emberek megértésében keresendő. Most ez a képesség mégis cserben hagyott minket!
A világért sem akarnám a szomorú alkalmat kihasználni némi általános károgásra, mégis – mikor, ha nem most – muszáj felismerni a baljós árnyakat!
A kormányzás módszereit és „emberanyagát” jól ismerők közül alighanem sokan megerősítik, hogy a 2022-es kétharmados győzelem óta egyfajta opportunista erjedés uralkodott el a (közép)vezetői szférában. Leginkább a feltörekvő (ha Zuschlagék és Czeglédyék a kétezres évek terminológiában ifjú törökök voltak, akkor most legyenek) kicsi huszárok hajlamosak elfelejteni, hogy mi végre is kaptak bizalmat, kit képviselnek és mi a hivatásuk.
Természetesen nem a csatatéri sikereket sorra hozó hadvezérekre és stratégákra gondolok. Rájuk minden sikeres erőnek szüksége van. Sőt, a mai drámai világpolitikai helyzetben e téren még több belátásra van szükség, hiszen olykor el kell fogadnunk, hogy a szükséges nemzeti önvédelem némi demokráciadeficittel, a belső pluralizmus csorbulásával jár.
Ám amikor az említett kicsi huszárok – olykor kiegészülve némely már deresedő halántékú, de az új helyzetet látva vérszemet kapó századossal, tábori lelkésszel – úgy gondolják, hogy nekik már mindent szabad, akkor abból bajok lehetnek.
Ha a feltörekvő opportunisták klikkjei és hálózatai belepik a kormányzat rendszereit, az ellen védekezni kell!
A kegyelmi botrány fontos tanulsága, hogy miként adhatta fel éberségét, miként feledkezhetett meg, akárcsak egy pillanatra is, a közmegbízatása lényegéről e két kiváló és megbecsült asszony? Hogy – ha igazak a hírek – Novák Katalin miért engedett a baráti-felekezeti lobbinak, miért hagyta megmalmozni magát a kétes kegyelmi kérvény támogatásakor? És a máskor mindig ügyesen és határozottan politizáló Varga Juditnál miért nem szólalt meg a vészcsengő, és hogyan adhatta fel az előzőleg kialakított szakmai álláspontját, amikor másodszorra már továbbengedte, aláírta az elnöki javaslatot? Leszögezem, a kegyelmi eljárás egyetlen formális és informális szereplőjénél sem merült fel a jóhiszeműség hiánya, de mégis, hogyan történhetett meg mindez?
Nyilván e súlyos kérdések sarkallták Orbán Viktor miniszterelnököt a szokatlanul erélyes megnyilvánulásra, alaptörvényünk módosításának kezdeményezésére. Ezen kérdéseket kell nekünk is feltennünk, ha nem akarjuk, hogy e hibák újra megtörténjenek.