Olvasva Barta Tibornak, Tőkés László volt sógorának a világhálón fellelhető jelentéseit, megnézve a Stigma – Tőkés Eszter a Securitate célkeresztjében című megrázó filmet, ami az esetről készült, mélyen elgondolkodtató, hogy mi lehet egy olyan ember lelkében, aki elárulja a hozzá legközelebb állókat.
Amióta kiderült, hogy Magyar Péter felvette a feleségével folytatott beszélgetéseinek egy részét, sokak számára – beleértve jobb- és baloldali politikai elemzőket, médiaszemélyiségeket és mezei polgárokat – ugyanez az alapkérdés. Milyen ember az, aki tudta és engedélye nélkül rögzíti gyermekei édesanyjával folytatott, tudatosan irányított beszélgetését, majd azt nemcsak az ügyészségnek adja át, de nyilvánosságra is hozza?
Mentegetőzése, hogy családja védelmében készítette az inkriminált felvételt, teljességgel komolyan vehetetlen, ellentétben azzal, amit Varga Judit mondott el Hajdú Péter műsorában: zsarolási célból készítette ezeket, amit a későbbiekben be is vetett, hogy megőrizhesse, illetve visszakapja jól jövedelmező, nem sok munkával járó pozícióit.
Arról vitatkozhatunk, hogy létezhet-e olyan magasabb cél, ami miatt elárulhatjuk barátainkat, harcostársainkat, bár erre is elég egyértelműnek látszik a válasz. De ezt tenni a családunkkal, az ismert módon, nos, ez menthetetlen, indokolhatatlan, ez az erkölcsi mélypont.
Nem véletlenül fogalmazott oly keményen Márai Sándor erről az embertípusról:
Az emberi perben, amikor csak lehet, felmentő ítéletet hozni. Csak akkor nem, ha a vádlottat lassan és hidegen kitervelt árulás bűnében találod bűnösnek. A gyilkosnak is hamarább bocsátani meg, mint az árulónak. A gyilkos legtöbbször indulatban cselekszik, s egész sorsával fizet érette. A gyilkos és az áldozat legtöbbször kötve vannak egymáshoz, valamilyen mély és érthetetlen törvény szerint. A gyilkos legtöbbször bitóra megy.
De az áruló kezed szorongatja, az áruló szemedbe néz, terveid faggatja, veled sóhajt, nyög, fogadkozik. Az árulónak ne bocsáss meg soha. Az árulónak ne irgalmazz. Aki egyszer elárult – férfi vagy nő, mindegy –, annak számára nincs többé vizsga, mentség, feloldozás. Száműzzed életedből. Részvét nélkül nézzed sorsát. Közösségben és magánéletben ő az utolsó ember, nincs mentség számára.
A Frizbi-interjú nemcsak Magyar Péter felvételteóriáját zúzta porrá, hanem azt a maga kreálta mítoszt is, hogy ő hagyta ott a NER-t, hogy az igazság kimondásáért a létbizonytalanságot választotta. Megtudhattuk, hogy ennek a fordítottja igaz, mindent elkövetett pozíciói megőrzéséért, beleértve gyermekei anyjának megzsarolását, majd a kudarcot követően bosszúvágytól fűtve fordult a nyilvánossághoz.