A keleti nyitásunkon belül nyilvánvalóan a Kínával való gazdasági és kereskedelmi kapcsolataink kiszélesítése a legfontosabb, illetve az Övezet és út (Belt and Road) programban való részvételünk. Azonban ez nem jelenti Kína politikai, illetve ideológia rendszerének elfogadását, támogatását vagy másolását.
Illetve, hogy pontosabb legyek, nem jelentheti ezt. Ragyogók és egyre növekvők a Kínával való együttműködésünk szálai. És ez nagyon jó. Ám eközben nem szabad elfelejtenünk, hogy Kína micsoda.
Kína lassan legyőzi a globális gazdasági versenyben az Egyesült Államokat, a világ legalább az ő hatalmas fejlődésük miatt immáron nem nevezhető egypólusúnak, hanem minimum kétpólusúnak (hogy ennél több pólus lesz-e, azt az orosz–ukrán háború kimenetele, valamint a globális Dél egysége vagy bomlása határozhatja meg – többek között).
Benne van tehát a pakliban, hogy Kína nemsokára vezető világhatalom lesz – részben már ma is az.
A történelem azt mutatja, hogy ilyenkor, amikor egy új nagyhatalom emelkedik fel egy másik rovására, azt mintegy legyőzve, megszaporodik azon országok száma – itt nem Magyarországra gondolok –, akik irányt váltanak, és okos politikával igyekeznek megnyerni az új hatalom kegyeit. Kapcsolatokat létesítenek, egy szó kritikával nem illetik ezek után az új nagyfiút, s igyekeznek hasznot húzni az új típusú kapcsolatokból.
Ezt bizonyos értelemben természetes törekvésnek tekinthetjük, azonban nem árt figyelembe vennünk, hogy milyen az a birodalom, amelyikkel immáron átfogó kapcsolatrendszert építünk ki.
Hogy világos legyen, még egyszer mondom: kiváló, hogy Kínával gyümölcsözőnek látszó kereskedelmi és gazdasági kapcsolatokat építettünk-építünk ki. Ezt helyeslem, ez az igazi gazdasági pragmatizmus, egyébként még a nyugati középhatalmak is ezt teszik, ha más formában és módokon keresztül is.
Konnektivitás, konnektivitás, szemben a blokkosodással. Mi most aktuálisan az akkumulátoriparban alakítottunk ki egészen páratlan mértékű együttműködést Kínával, akkumulátorgyárak (CATL), és most már az elektromos járművek gyártása (BYD) terén is. Valóban úgy tűnik, hogy ez a jövő útja, hiszen a zöld – de nem sötétzöld! – gazdaságpolitika jegyében ennek nagy jelentősége van, az Európai Bizottság 2035-től már nem nagyon engedi meg, hogy a hagyományos belsőégésű, benzint és dízelt használó autók legördüljenek a gyártóüzemek szalagjáról. Ezzel egyszerre vagyunk környezetkímélők, és élen valamiben, ami a jövőt jelenti. Kína nem is lehetne jobb partner ehhez, egyrészt adottságainál fogva – az akkumulátorgyártáshoz szükséges ritkafémek ott állnak a legnagyobb mértékben rendelkezésre –, valamint Kínában hatalmas méretűvé duzzadt az elektromos autók gyártása és eladása.