Az elmúlt hetekben a Gellért-hegyet uraló úgynevezett Szabadság-szobor körül kirobbant vita nem a lényegről szól. Nem az a kérdés ugyanis, hogy kerüljön-e kereszt a szoborra, hanem az, hogy miért uralja még mindig a Gellért-hegyet. Története, ideológiai üzenete miatt ugyanis sokkal inkább kellene zsarnokságszobornak nevezni – miként a pesti Szabadság téren is az idegen elnyomás olyan jelképei terpeszkednek, mint a vörös csillagos szovjet obeliszk (amit előbb-utóbb udvarias diplomáciai kezdeményezéssel egy szovjet hősi temetőbe kell áthelyezni, hiszen 2003-ban a mélygarázs építése során az addig ott nyugvó szovjet katonák földi maradványait exhumálták és katonai tiszteletadás mellett az Új köztemető szovjet hősi parcellájába temették) vagy az ormótlan rácsokkal körbevett amerikai nagykövetség.
A Gellért-hegyi zsarnokságszobor persze önmagában kétségtelenül esztétikus mű, valódi nagy mester, Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása, akinek olyan remekművei állnak ma is országszerte, mint az 1930-ban a budapesti Horthy Miklós körtéren (ma Móricz Zsigmond körtér) felavatott Szent Imre-szobor, a nyíregyházi megyeháza mellett látható Hősök emlékműve vagy az egri Végvári vitézek szoborcsoport.
Az esztétikai érték azonban nem lehet az elmozdíthatatlanság indoka. Kisfaludi Strobl Zsigmond formailag remekbeszabott Lenin-szobrokat is készített Kecskemétre és Szombathelyre, ezek mégis eltűntek a felemás rendszerváltozás időszakában – helyesen, hiszen üzenetük maga volt a rettenet.
Másfelől a kommunista diktatúra 1945 után csodálatos műalkotások sokaságát dózerolta el, elég csak Prohászka Ottokár vagy gróf Tisza István nagyszerű szobraira gondolni; előbbit, Fülöp Elemér alkotását csak 1984-ben állíthatták fel újra Székesfehérváron a nagy püspök emléktemploma mellett, utóbbi, Zala György remekműve mindössze tíz évvel ezelőtt került vissza a helyére, míg a hazaáruló Károlyi Mihály Varga Imre által – esztétikailag egyébként ugyancsak hibátlanul – megformált szobra 2012-ben végre eltűnt az Országház mellől.
Az esztétikai kiválóság tehát nem menlevél, nem ok arra, hogy egy gondolatiságában borzalmas műalkotás, jelen esetben a zsarnokságszobor a maga üzenetét hirdesse közterületeinken. Az is hamis érv, hogy a Gellért-hegyi szoborhoz hozzányúlni megosztó cselekedet, ugyanis maga a szobor megosztó a felállítása, 1947 óta.
Ahogy cinikusan megosztó cselekedet volt egyébiránt Budapesten szobrot állítani a jellemtelen SZDSZ-es pártkatonának, Göncz Árpádnak, akiről még városrészt is elneveztek a szemlátomást menthetetlenül vörös budapesti XIII. kerületben. Álságos tehát megosztásról hablatyolni ott, ahol évtizedek óta eleve megosztottság van; annak csak akkor lesz vége, ha a keresztény Magyarország gyűlölködő ellenségei végre kiszorulnak a közélet minden őrhelyéről.