2025. május 26-án Friedrich Merz, a német politikai élet egyik örök túlélője bejelentette, hogy „nincs többé hatótávolsági korlátozás az Ukrajnának szállított nyugati fegyverekre”. A világ, mindkét világ egy pillanatra visszatartotta a lélegzetét. Ha a kijelentés mögött valóban kormányzati konszenzus állt volna, az a nyugati stratégiai önkorlátozás korszakának végét jelentheti, új minőséget víve a konfliktusba – a „szponzorált önvédelem” helyett a „delegált büntetőexpedíció” logikáját.
Merz szavaiból egy olyan új doktrína körvonalai sejlettek fel, amely immár nem ismer földrajzi vagy politikai tabukat: a Storm Shadow, ATACMS vagy akár a Taurus cirkálórakéták mostantól elérhetik Kurszkot, Belgorodot, sőt – egy napon talán – Moszkva külső kerületeit is.
Csakhogy a valóság – mint a történelem során annyiszor – ezúttal is józanítóan szürkének bizonyult. Lars Klingbeil, a kormánykoalíció második embere villámgyorsan visszavonta Merz kijelentését, leszögezve: semmiféle új döntés nem született, és Berlin nem változtatott eddigi politikáján. A NATO többi fővárosából szintén néma csend hallatszott – ami diplomáciában általában nem a beleegyezés, hanem a zavarodottság jele. Az éles ellentmondások, a koalíciós partnerek pánikja és a külpolitikai szövetségesek zavart hallgatása egyetlen kérdést vetett fel: Merz véletlenül szaladt meg vagy tudatosan választotta a stratégiai dezinformáció eszközét?
Ha az előbbi, az súlyos dilettantizmust jelez egy olyan időszakban, amikor minden nyilatkozat célkoordinátákkal és veszteségkalkulusokkal fonódik össze. Ha az utóbbi, az még súlyosabb: mert egy NATO-tagország vezetője szándékosan árnyékbokszolt a nyilvánosság előtt egy nukleáris hatalommal való konfrontáció peremén.
A Merz-féle kijelentés, legyen az naivitásból fakadó elszólás vagy cinikus politikai taktika, egyaránt alkalmas arra, hogy stratégiai szintű félreértésekhez, diplomáciai disszonanciához és – ha a dolgok elég szerencsétlenül alakulnak – véletlenszerű eszkalációhoz vezessen. Más szóval: ha valaki politikai előnyt keres a háborús ködben, ne lepődjön meg, ha egyszer csak szirénák kezdenek üvölteni – nem a kamerák, hanem a rakétavédelmi rendszerek hangján.
A helyzetet tovább bonyolította, hogy Németország mindmáig nem hozott világos és végleges döntést a nagy hatótávolságú Taurus cirkálórakéták ukrajnai átadásáról. Mindez úgy történt, hogy Franciaország és az Egyesült Királyság már jóval korábban engedélyezte saját, hasonló kategóriájú eszközeik – a SCALP és a Storm Shadow rakéták – használatát oroszországi célpontok ellen. Ezeket az eszközöket Kijev már aktívan alkalmazza, jellemzően mélyen az orosz logisztikai infrastruktúra, lőszerutánpótlás és légierő célpontjai ellen. Az eltérő nemzeti álláspontok és az időben elcsúszó politikai döntések súlyos ellentmondásokat rajzolnak ki a nyugati szövetségi rendszer belső koordinációjában, és tovább erősítik azt a gyanút, hogy Friedrich Merz bejelentése nem egy valós, kidolgozott stratégiai váltás előszobája volt, hanem egyfajta ad hoc kommunikációs manőver.