A mostanihoz hasonló krízis évszázadonként egyszer fordul elő. A koronavírus-járvány okozta veszteségek teljes mértéke később válik világossá számunkra. Már ma is látjuk azonban az emberek nehézségeit, a kárt szenvedett gazdasági szektorokat, a hozzátartozóik elvesztése miatt kétségbeesett családokat. És bár az oltóanyag felbukkant a horizonton, gondjaink nem fognak egyhamar megoldódni. Az európaiak még nem látják a reménysugarat, amelyre várnak. Az Európai Uniótól, annak erejétől, szolidáris erőfeszítésétől, valamint az államok hozzáértésétől függ, hogy az európai emberek visszanyerik-e jövőbe vetett hitüket.
A Covid–19 okozta világjárvány a legnagyobb válság a második világháború óta. Első alkalommal van lehetőségünk közösen, önálló és 1989 után egyesült Európaként válaszolni a krízis okozta kihívásra. Ez nagy esély. Ugyanakkor nagy kérdőjel is: eleget tudunk-e tenni e történelmi súlyú próbatételnek? Hiszem, hogy a történészek ezt a pillanatot majd úgy írják le, mint az Európa elé állított nagy tesztet.
Csakhogy ebben a döntő, kölcsönös szolidaritást követelő pillanatban a megosztás szelleme éledt fel Európában. Mintha a helyreállítási alap mögött álló óriási erőfeszítés megsemmisítésre volna ítélve azon okok miatt, amelyek mindig is kontinensünk gyengeségét jelentették: a vitatkozásra való hajlam, az, hogy mindig azt keressük, ami elválaszt, nem pedig azt, ami egyesít. Az a mód, ahogyan a jogállamiság területén érvényesítendő költségvetési feltételrendszert a rendeletekhez akarják csatolni, nemcsak komoly aggodalmakat kelt ennek a mechanizmusnak a jogi alapjait illetően, de aláássa az unió tagországai és intézményei közötti bizalom és lojális együttműködés alapelveit is. A jelenlegi, az alapszerződést megkerülő eljárások óriási jogi bizonytalanságot keltenek. Vajon ezt akarjuk felajánlani állampolgárainknak válaszul arra a drámai helyzetre, amelybe a pandémia taszította őket? Bizonytalanságot és politikai vitákat?
A jelenlegi EU komoly problémája és paradoxonja, hogy – jóllehet szüntelenül hangoztatja a sokszínűség jelentőségét – nem képes elfogadni a különböző országok hagyományaiban gyökerező jogi és alkotmányos rendszereinek különbözőségét. Az európai közösség különféle demokráciamodellekből áll össze, minthogy az európai nemzetek különböznek egymástól. A francia V. köztársaság és Németország nem hasonlít egymásra, ez természetes, mivel az egyik a francia nép akaratából jött létre, a másik pedig a német nép akaratából. Az olaszoknak vagy a lengyeleknek, a portugáloknak vagy a magyaroknak joguk van ahhoz, hogy különbözzenek. Az uniónak szolidaritásra kell törekednie a sokszínűségben, mert csak így lesz egysége alkotó jellegű és jótékony. Hiszen a sokszínűség európai gazdagság, nem pedig átok.