Több nappal eltávolodva az eseményektől, mármint az uniós csúcstól, letisztítva a letisztítandókat, azt mondhatjuk: az unió történetének fontos pillanata volt 2020. december 10-e, mely napon a magyar és a lengyel kormány kiemelkedő sikert ért el. Ha valaki mondjuk húsz év múlva újra megírja az Európai Unió viszontagságos történetét, akkor meggyőződésem, hogy erről a napról kiemeltként, történelmi fordulópontként kell majd megemlékeznie.
De az alapkérdés mégis az: miben érhető tetten Orbán Viktor és Mateusz Morawiecki győzelme? Miért siker ez, nem pedig kudarc, ahogyan a valóságtól végképp elrugaszkodott hazai balliberálisok egy része kiabálta?
Három alapvető ok miatt beszélhetünk győzelemről és sikerről. Először is: a közvetlen tét az volt, hogy a globalista liberális uniós fősodornak sikerül-e a jogállamisági követelményeket olyan mértékig felvizezni, illetve feltölteni oda nem illő tartalmakkal, hogy végül ezeknek a segítségével meg tudják büntetni a „rebellis” Magyarországot és Lengyelországot – jogilag is, de főleg pénzügyileg. Miként a december 12-i Győztünk, de a harc folytatódik című cikkemben bővebben is kifejtettem, a jogállamiság az önkény elleni jogi kereteket, a jog uralmát van hivatva garantálni, s nem arra való, hogy ennek ürügyén egyoldalú politikai, ideológiai és értékelvárásokat fogalmazzanak meg bármelyik oldalról is. A demokratikus működés jogállami garanciái és az ideológiai elvárások, értékrendi követelmények elválasztandók egymástól: az önkénnyel szembeni jogállami garanciák valóban elvárhatók egy demokratikus közösségben a tagoktól, míg annak a kérdése, hogy mely tagállam milyen értékek mentén rendezi be az életét a jogállami keretek között, a tagállamok szuverén döntése.
Márpedig Orbán és Morawiecki éppen azt érték el a záradékban foglaltakkal, hogy a jogállamiságnak és a liberális, globalista értékrendnek semmi köze egymáshoz. A jogállamiság címszava alatt nem lehet a tagállamoktól megkövetelni a migráció emberi jogként való elfogadását, a migránsok befogadását és integrálását, lakáshoz, állampolgársághoz juttatását stb., valamint nem lehet megkövetelni a genderelmélet talaján álló joggyakorlatot, az azonos neműek házasságának engedélyezését, gyermekek örökbe fogadását – ugyanis mindezek egy szuverén állam belügyei. Idáig nem terjed az unió hatóköre, sem a jogállamiságba szuszakolva, sem a jelenleg érvényes lisszaboni alapszerződések szerint.