Amikor a Keresztapában Jack Woltz filmproducer arra ébred drága selyempizsamájában, hogy kedvenc lovának levágott, vérző fejével együtt fekszik az ágyban, hisztérikusan üvölteni kezd.
A kiabálás nyilván nem túlzás, a helyzet tragikus és meglepő, de aki ismeri a maffia világát, az korántsem csodálkozik ezen. A lófej azóta is érdekes jelkép, és a magyar kulturális életben sem maradt csupán színházi kellék vagy elvont fogalom. Annál jóval valóságosabb lett: a lófejküldés a balliberális kulturális élet jól bejáratott, létező gyakorlata, és – a Keresztapa-hasonlatnál maradva – az, aki megtöri az omerta törvényét, aki nem serénykedik akkor, amikor arra a bizonyos szívesség beváltására vonatkozó kérés is megérkezik, könnyen Jack Woltz helyében találhatja magát.
Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója körül már hetek óta áll a bál. A teátrumot tizenegy éve vezető színész, rendező eddig szeretett, megbecsült és mélyen tisztelt tagja volt a balliberális kulturális világnak, az általa vezetett intézmény pedig a liberális kultúra pesti fellegvárának számított, akiről és amiről csak szuperlatívuszokban illett beszélni – ugyanis ez idáig a kritika csak konzervatív trükknek számított.
A fővárosi vezetés bőkezűen támogatta az intézményt, a tartalomba nem szólt bele, a gépezet forgott, az alkotó alkotott. Ám a balliberális média Mérgező légkör a Vígszínházban című és hasonló felütésű cikkeit olvasva immár világossá vált, hogy Eszenyi Enikő kegyvesztett lett. A dolog miértje több mint tanulságos és érdekes. A tavalyi, színháztörvény-ellenes Madách téri tüntetésre hiába várták Eszenyi Enikőt, nem igyekezett szerepelni a kormányellenes tüntetésen.
Ez korántsem jelenti azt, hogy kiállt a kormány mellett, talán csak számot vetett a valósággal: színháza rengeteg támogatást kapott, faramuci helyzetbe keveredett volna, hogy ha a többiekkel együtt tiltakozik, ráadásul politikai alapon. Utána azt mondta, hogy azért nem vett részt a tüntetésen, mert szerinte mindent szakmai úton kell elintézni, itt pedig a diskurzus politikai térbe került.