Mára már szinte mindenkihez eljutott a hír, hogy a szeptemberben induló tanévtől tilos a mobiltelefonok használata az iskolákban. Átnéztük, hogy az utóbbi hetek társadalmi, politikai, szakmai eszmecseréiben milyen érvek merültek fel pró és kontra.
1. A tanárokra is vonatkozik
Bár a tanároknak és a diákoknak nyilvánvalóan nem azonosak a jogaik már pusztán az életkoruknál fogva sem, a tiltás a tanárokra is vonatkozik, néhány életmentő kivétellel.
2. Másutt is tiltanak
Franciaországban is hasonló tiltást vezetnek be, egyelőre kísérleti jelleggel: az új tanévben a változás kétszáz francia iskola 15 évnél fiatalabb tanulóit érinti. Az intézkedés hátterében az áll, hogy tudományos konszenzus van abban a témában, hogy a gyermekek túlzott képernyőhasználata káros hatással van az egészségükre és fejlődésükre.
Nagy-Britanniában, Hollandiában, Görögországban, Finnországban, valamint a múlt év végén Svédországban is tettek különböző jellegű lépéseket a mobilok kiszorításáért az iskolákból.
3. Javul a gyermekek iskolai teljesítménye
– A leglényegesebbnek a korlátozás közösségi elemét tartom, hogy a diákok a szünetben ne a különböző videókat nézzék, hanem inkább egymással töltsék az idejüket, akár az iskolaudvaron – mondta lapunknak Nánay Mihály, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemeskürty István Tanárképző Karának rektori megbízottja. A szakember szerint a tiltás miatt általánosságban javul majd a gyermekek iskolai teljesítménye.
4. A társadalom túlnyomó többsége támogatja
A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért felmérése szerint a megkérdezettek 94 százaléka az általános iskola alsó tagozatában, 89 százalékuk az általános iskola felső tagozatban, 73 százalékuk pedig a középiskolákban is szükségesnek tartja az okoseszközök használatának korlátozását. Eszerint a magyar emberek többsége indokoltnak véli a kormány döntését.
5. Kevesebb iskolai zaklatás
– A szabályozás azt is segíti, hogy az iskolai zaklatásoknak elejét tudják venni, hiszen ha nincsenek a diákoknál mobileszközök, akkor nem készíthetők olyan videók, amelyeket a későbbiekben erre használhatnak – fejtette ki Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára.
6. Mentális problémákhoz vezet a túlzott mobilhasználat
Hal Melinda klinikai szakpszichológus szerint az oktatási intézmények szerepe az oktatás mellett a nevelkedés, valamint a megfelelő és biztonságos fejlődés szolgálata, az pedig nem jó, ha a digitális eszközök nevelik a fiatalokat. Azt lehetett látni, hogy minél többet használják a digitális eszközöket, a mentális készségek annál inkább háttérbe szorulnak. Minél kisebb életkorban kap valaki okoseszközt és használja ezt személyes képernyőként vagy teljesen korlátlanul, annál inkább látható a mentális romlás.
7. Manipuláció és visszamaradás a fejlődésben
Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy egyfelől gazdasági manipulációs mechanizmusok ragasztják a gyerekeket a képernyők elé, másfelől probléma az idegrendszeri fejlődés elmaradása, amit a túl sok képernyő előtt töltött idő idéz elő. Ezzel összefüggésben pedig nem jut idő olyan tevékenységekre, amelyek elengedhetetlenek az idegrendszeri fejlődéshez.
8. Adatkezelés pedig fontos
Eöry Csaba adatkezelési szakember kiemelte: a gyermekek adatai sokszor illetéktelen kezekbe kerülhetnek, és nagyon könnyű megfigyelni valakit az okoseszközök segítségével. – Nagyfokú kockázatnak teszik ki magukat a szülők és a gyerekek, ha nincsenek erre felkészülve – figyelmeztetett.
9. A gyártó sem ajánlja?
Az okostelefonokat és egyéb digitális kütyüket gyártó techvilágban már évek, sőt évtizedek óta elterjedt az a szemlélet, hogy ezek az eszközök veszélyesek a gyermekekre és mind az iskolában, mind otthon erősen korlátozni kell a használatukat. Sokak mellett ezt képviselte Bill Gates, a Microsoft alapítója, és ezt vallotta Steve Jobs is, az okostelefonok atyja.
Mi szól a tiltás ellen?
Ellenérvek leginkább a média szférájából érkeztek, a csekély számú szakmai jellegű észrevételek pedig igencsak erőtlennek tűntek.
1. Megszólalt a szakszervezet, de inkább csak kekeckedett
A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke is megszólalt az ügyben, a sokszor a baloldal álláspontjával egyetértő érdekvédő álláspontja azonban leginkább kekeckedésnek hatott. – A felvetéssel egyetértünk, de véleményünk szerint a 21. században az okoseszközök használatát nem törvényi keretek között kellene szabályozni, hanem felvilágosítással és a megfelelő használatuk tanításával – mondta az Indexnek a mobiltelefonok korlátozásáról Totyik Tamás. Miként arra már az előzőekben részletesen rámutattunk, a hazai és különösen a nemzetközi tapasztalatok alapján is azt tűnik egyértelműnek, hogy a felvilágosítás bár lényeges, de ma már messze nem elegendő megoldás.
A felmetett igazgató érve
A Madách Imre Gimnázium vezetője nyíltan szembehelyezkedett a jogszabállyal, legfőbb érve az volt, hogy ők „nem tiltásra nevelnek”, hanem „a digitális kultúra helyes használatára”. Mészáros Csabát akciója miatt felmetették.
A balliberális média
A balliberális média majdhogynem egy emberként állt a ki a mobilok kitiltása ellen. A Soros György által finanszírozott 444.hu például egy helyen arról írt, hogy egyelőre több problémát vet fel, mint amennyit megold a mobilok begyűjtése az iskolákban. A Telex pedig hosszú cikkben sorolta fel a szerintük felmerülő problémákat.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: ANP/AFP)