Hétfőn egyeztettek a taxis szervezetek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal az ágazatra vonatkozó kormányrendeletről, kedden tartott sajtótájékoztatójukon pedig ismertették nyílt levelüket, amelyet Orbán Viktor miniszterelnöknek címeztek. A dokumentumot több taxis és fuvarozó szövetség, taxitársaság írta alá.
A nyílt levelet bemutató tájékoztatón Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke elmondta: az ágazat érdekképviseletei 2009 óta folyamatosan részt vettek abban a munkában, amely az immár 27 éve érvényben lévő szabályozás frissítését célozta. A szövetség idén március 16-án a kormányrendelet-tervezetről szakmai egyeztetést is tartott a társszervezetekkel, és maximálisan támogatták annak rendelkezéseit, szorgalmazták kormány elé kerülését.
Metál Zoltán szerint az ágazatban dolgozók beléptek a huszonnegyedik órába: hét éve hiába próbálnak egyeztetni a döntéshozókkal annak érdekében, hogy tevékenységüket végre országos szinten kormányrendelettel szabályozzák. Az említett tervezetnek 2008 óta 12 különböző változata volt, mindről egyeztettek a döntéshozókkal. Végül ugyan tavaly novemberben megszületett a mindenki által elfogadott végleges változata, de az azóta sem került a kormány elé. Pedig az ígéretek szerint ennek februárban meg kellett volna történnie.
A hiányzó rendelet miatt nincs mód a szolgáltatók egységes ellenőrzésére, a tisztességes piaci feltételek megteremtésére, a versenyhátrány kiküszöbölésére. Míg ugyanis a taxisoknak drága szabályokat kell betartaniuk, költséges technikai feltételeknek kell megfelelniük, addig a közösségi utazásmegosztókra nem vonatkoznak ilyen szabályok.
A szövetség vezetője elmondta, hogy a utcán dolgozó taxisok elégedetlensége egyre nő, ugyanis a nem megfelelő szabályozás miatt nem csak a közösségi utazásmegosztó szolgáltatások – tehát az Uber és a Wunder Car – terjednek egyre inkább, hanem szaporodnak a kisebb, tevékenységi engedéllyel szintén nem rendelkező, ellenőrizetlenül dolgozó sofőrök. Mindez lehetetlen helyzetbe hozza a taxisokat. Metál Zoltán felidézte, hogy amikor a francia sofőrök kerültek hasonló szituációba, repteret kellett lezárniuk annak érdekében, hogy a döntéshozók fölkapják a fejüket. Reméli, hogy nálunk nem lesz ilyesmire szükség. Bízik a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárságától kapott ígéretben, mely szerint a kormányrendelet áprilisban az Országgyűlés elé kerül.