Az Uber miatt a miniszterelnökhöz fordultak a taxisok

Az utazásmegosztók annyira komoly károkat okoznak a taxisoknak, hogy szervezeteik már Orbán Viktor segítségét kérik.

SzE
2015. 03. 24. 12:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn egyeztettek a taxis szervezetek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal az ágazatra vonatkozó kormányrendeletről, kedden tartott sajtótájékoztatójukon pedig ismertették nyílt levelüket, amelyet Orbán Viktor miniszterelnöknek címeztek. A dokumentumot több taxis és fuvarozó szövetség, taxitársaság írta alá.

A nyílt levelet bemutató tájékoztatón Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke elmondta: az ágazat érdekképviseletei 2009 óta folyamatosan részt vettek abban a munkában, amely az immár 27 éve érvényben lévő szabályozás frissítését célozta. A szövetség idén március 16-án a kormányrendelet-tervezetről szakmai egyeztetést is tartott a társszervezetekkel, és maximálisan támogatták annak rendelkezéseit, szorgalmazták kormány elé kerülését.

Metál Zoltán szerint az ágazatban dolgozók beléptek a huszonnegyedik órába: hét éve hiába próbálnak egyeztetni a döntéshozókkal annak érdekében, hogy tevékenységüket végre országos szinten kormányrendelettel szabályozzák. Az említett tervezetnek 2008 óta 12 különböző változata volt, mindről egyeztettek a döntéshozókkal. Végül ugyan tavaly novemberben megszületett a mindenki által elfogadott végleges változata, de az azóta sem került a kormány elé. Pedig az ígéretek szerint ennek februárban meg kellett volna történnie.

A hiányzó rendelet miatt nincs mód a szolgáltatók egységes ellenőrzésére, a tisztességes piaci feltételek megteremtésére, a versenyhátrány kiküszöbölésére. Míg ugyanis a taxisoknak drága szabályokat kell betartaniuk, költséges technikai feltételeknek kell megfelelniük, addig a közösségi utazásmegosztókra nem vonatkoznak ilyen szabályok.

A szövetség vezetője elmondta, hogy a utcán dolgozó taxisok elégedetlensége egyre nő, ugyanis a nem megfelelő szabályozás miatt nem csak a közösségi utazásmegosztó szolgáltatások – tehát az Uber és a Wunder Car – terjednek egyre inkább, hanem szaporodnak a kisebb, tevékenységi engedéllyel szintén nem rendelkező, ellenőrizetlenül dolgozó sofőrök. Mindez lehetetlen helyzetbe hozza a taxisokat. Metál Zoltán felidézte, hogy amikor a francia sofőrök kerültek hasonló szituációba, repteret kellett lezárniuk annak érdekében, hogy a döntéshozók fölkapják a fejüket. Reméli, hogy nálunk nem lesz ilyesmire szükség. Bízik a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárságától kapott ígéretben, mely szerint a kormányrendelet áprilisban az Országgyűlés elé kerül.

Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára emlékeztette arra is, hogy az általuk kifogásolt szolgáltatók Németországban és Belgiumban is nagy károkat okoztak az ágazatnak, de ugyanez a helyzet Kínában is, ahol épp a múlt héten tiltották be a hasonló társaságokat. A hazai helyzetre vonatkozóan kiemelte, hogy míg az engedéllyel nem rendelkező taxisokat a hatóságok 600 ezer forintos büntetéssel sújthatják, addig a közösségi utazásmegosztóknál ez idáig nem alkalmaztak ilyen szankciókat.

A főtitkár felhívta a figyelmet arra a szerinte abszurd helyzetre, hogy az Uber képviseletét az igazságügyi miniszter nevével fémjelzett Nagy és Trócsányi Ügyvédi Iroda látja el. Kiemelte, hogy ugyan Trócsányi László tárcavezető többször is kinyilvánította, hogy az irodával érdemi kapcsolata már nincs, maga a helyzet akkor is kérdéseket vet fel. Mindenesetre a szakember is bízik abban, hogy a kormányrendelet a hétfői ígéretek szerint a kormány elé kerül áprilisban.

Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) elnöke arról beszélt, hogy a sofőröket nagyon nehéz helyzetbe hozza, hogy a szabályozás hiánya miatt az engedély nélkül tevékenykedő sofőrök hatalmas szeletet hasítanak ki a piacból. Mint mondta, emiatt került sor múlt csütörtökön arra a spontán demonstrációra, amelyen 60-70 kolléga vett részt. Ezen az eseményben a taxis szervezetek még nem vettek részt, nem tudnak annak folytatásáról sem. Egyedül arról van információjuk, hogy az e héten péntekre beígért demonstrációra az engedélyt megkérték a múltkori akció szervezői, ám kérdéses, hogy azt az új fejlemények tükrében ténylegesen megtartják-e. A taxis szervezetek remélik, hogy a hétfői egyeztetések csitították a kedélyeket, és nem kerül erre sor.

A taxisok joggal feszültek a helyzet rendezetlensége miatt, ugyanis forgalmuk az új szolgáltatók megjelenése óta, ugyan változó mértékben, de jelentősen csökkent. „Amióta az Uber megjelent a pályán, körülbelül 30 százalékkal csökkent a forgalmunk. Ráadásul az esés folyamatos, a közösségi szolgáltatókat egyre többen veszik igénybe” – mondta az MNO-nak Pásztor György, a Tele 5 Taxi ügyvezetője. Pásztor Gábor, a Taxi 4 ügyvezetője 10-15 százalékos visszaesésről számolt be portálunknak. Miklós Tamás, a City Taxi elnöke nem beszélt komoly zuhanásról, náluk a csökkenés csak 1-2 százalékos. Azért ennyire csekély, mert vállalkozásuknak sok szerződéses megrendelője van. Szerinte a közösségi utazásmegosztók megjelenése inkább az éjszakai szórakozóhelyek forgalmára alapozó vállalkozásokat lehetetleníti el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.