Perlik a nagy kamiongyártókat

Összefogtak a fuvarozócégek, hogy kártérítési per keretében szerezzék vissza a nagy európai kamiongyártóktól azt a pénzt, amire azok árkartell révén tettek szert. Az Európai Bizottság korábban elmarasztalta a MAN, a Daimler, az Iveco, a Volvo és a DAF márkákat, mivel ezek 1997 és 2011 között bizonyíthatóan összehangolt megállapodásokat kötöttek.

2019. 10. 30. 15:30
A magyar logisztikai vállalat is a felperesek között van Fotó: Koszticsák Szilárd Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég megkezdődött Münchenben az a per, amelyet európai fuvarozók indítottak a kamionok gyártóival szemben. Három gyűjtőperben összesen 200 ezer jármű vásárlása ügyében több mint hétezer cég perel a kontinens 26 országából. Köztük van a Waberer’s is, amely 2017 nyarán nyújtott be keresetet a közepes és nehéz-tehergépjárművek összehangolt árazása miatt. A müncheni törvényszéken már sor került a per első tárgyalására. Az érintett szállítmányozók összesen 827 millió euró (272,277 milliárd forintot) kártérítést követelnek.

Az Európai Bizottság 2016. ­július ­19-én hozott határozatával rekordösszegű, csaknem hárommilliárd eurós bírságot szabott ki a MAN, a Volvo/Renault, a Mercedes, az Iveco és a DAF kamionokat gyártó cégekre azért, mert 1997. január 17. és 2011. január 18. között az Európai Unió működéséről szóló szerződést megsértve, kartell keretében összehangolták a nagykereskedelmi listaárakat.

Eközben Spanyolországban már megszületett az első jogerős ítélet: a kereskedelmi bíróság kötelezte a gyártót negyvenezer euró kártérítés fizetésére. Az ítélet szerint az Iveco kilenc százalékkal adta drágábban a járműveket. Szakértők szerint a gyártók kartellje tizedével drágította meg az eszközbeszerzést.

A gyártók tagadják, hogy 1997 és 2011 között az árak mesterségesen voltak túl magasak. A megadott bruttó listaárak nem játszanak szerepet az értékesítésben – idézte a Trans.info Sacha Klingnert, a MAN szóvivőjét. – Védekezni fogunk az alaptalan követelések ellen – mondta Uta Leitner, a Daimler szóvivője.

A magyar logisztikai vállalat is a felperesek között van
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Szakértők szerint nehezíti a bizonyítást, hogy szinte minden ­teherautó más és más. Méret, motor, pótkocsi, billenős vagy tartályos, hét különböző gyártó – ember legyen a talpán, aki összeveti az árajánlatokat. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az ezer autót üzemben tartó flottaüzemeltető más árajánlatot kap, mint egy családi vállalkozás, amely néhány évente vásárol egy teherautót.

A tét mindenesetre óriási, egyes vélemények szerint a fuvarozók akár százmilliárd eurót is kiharcolhatnak a gyártóktól.

Eltűnik a Waberer’s márkanév

Az, hogy nevet vált a fuvarozócég, nem meglepetés, hiszen mindez nyilvános megállapodások végrehajtásán alapszik, de mégis jelentős változást jelent majd, hiszen az utakon ma is több ezer kamion fut olyan ponyvával, amelyik az egykori alapító nevét viseli. A Waberer’s név a vállalat korábbi tulajdonosától, Wáberer Györgytől származik, aki 2016 közepén adta el a társaságot a Mid Europa Partnersnek. Wáberer 2017-ben jelentette be szándékát, hogy megszünteti a társaság névhasználati jogát, és idén márciusban ezt meg is tette. Három évet adott a fuvarozónak a változás végrehajtására. A nagyvállalat közösségi oldalán közzétett, kissé sejtelmes kép utal arra, hogy a névváltoztatásra hamarosan sor kerül. A fotón egy elsuhanó kamion szerepel, amelynek hagyományos, sötétkék ponyváján az aranyló nap szimbólum mellett új név, a Nexways olvasható.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.