A Rubik-kocka a lehetetlen problémák megoldásának közismert jelképe – olvasható Rubik Ernő nemrég megjelent könyvében, aki a több mint 43 trillió változatban kirakható bűvös kockát közel fél évszázada alkotta meg, ami világjelenséggé, az egyetemes kultúránk részévé vált, és az eladott darabszám alapján több mint egymilliárd ember kezében fordult már meg – idézte fel lapunknak Kovács Balázs (képünkön), aki több mint tíz éven át vezette Magyarország egykori bécsi külképviseletét, és ma is az osztrák fővárosban él turisztikai szakértőként.
Kifejtette: a Rubik-kockához hasonlóan keresik a turizmus újjászületésének lehetőségeit, a kocka pedig a kimeríthetetlen lehetőségek tárházát kínálja, és pontosan 27 elemből áll, ahány tagja van az EU-nak. – Sokaknak megvan a saját személyes történetük, élményük a bűvös kockával kapcsolatban, ami több, mint játék és szórakozás, akárcsak a turizmus. Ahol az egyensúly megbomlott, olyan problémák merültek fel, mint a tömegturizmussal járó környezetszennyezés, többfelé a helyben lakók elégedetlensége, a természeti értékek kizsákmányolása – emlékeztetett a GD Consulting szakértője.
Mint mondta, a vírusválság alapos rombolást végzett a turizmust övező bizalmi rendszerben és az intézményrendszerben is. Esélyt kell adni, hogy a rombolás teremtővé válhasson, kijavíthassuk a korábbi hibákat, s az egymásra odafigyelő, az embert a fókuszba helyező gondolkodás mentén építsük újra a szemünk láttára széthulló világot – fogalmazott, hozzátéve, hogy az újrakezdés rengeteg lehetőséget, felelősséget is tartogat.
Közös értékek mentén
Jelezte: itt az idő, hogy magunk mögött hagyjuk a rossz szokásainkat, s csak azt vigyünk magunkkal a koronavírus utáni világba, amit jónak tartunk, ami által remélhetőleg egy jobb és igazságosabb, fenntarthatóbb, környezetbarát jövőt építhetünk.
Kovács Balázs szerint ehhez már régen lerakták a boldogságközpontú turizmusmenedzsment alapjait a régióban, sőt Ausztriának és Magyarországnak van egy-egy életminőség-központú turizmusfejlesztési stratégiája, amelynek végrehajtására most a korábbiaknál nagyobb motiváció és eltökéltség látszik.