Sokan érthetetlennek tartották azt, ami 2020-ban zajlott az európai autóiparban. Az EU vezetése eltökélten lépett fel az egész kontinens, de különösen Németország húzóágazatát jelentő autóipar érdekei ellen. Az Euro7-es kibocsátási szabályok gyakorlatilag lehetetlenné teszik a belsőégésű motorok használatát az új autók esetében 2025 után.
Aki eddig nem értette, hogy mi folyik a járműipar körül, most megérti, ha beleolvas a Greenpeace környezetvédő civil szervezet közlekedéssel foglalkozó középtávú programjába.
A szervezet kilencpontos átalakítási javaslataiban ugyanis az szerepel többek közt, hogy 2028-ig meg kell szüntetni az új dízel-, benzin- és hibridüzemű járművek forgalmazását, és 2040-re az összes belső égésű motoros járművet ki kell vonni a forgalomból Európában.
Aki azt gondolta, hogy az elektromos meghajtásra való átállás a cél, téved. A zöldek szerint ugyanis a könnyű járművek (személyautók, furgonok, kisteherautók) számát 2030-ig 27, 2040-ig 47 százalékkal kell csökkenteni a 2015-ös méretéhez képest.
2040-re 62-ről 42 százalékosra kell csökkenteni a magángépjárművek használatát a nagyvárosi közlekedésben. A városközpontokban még ennél is jelentősebben kell mérsékelni a magángépjárművek használatát.
De nemcsak a személyautókkal van tennivalója a politikának. 2040-re hatmillióról 3,6 millióra kell csökkenteni az európai utakon a teherautók számát. A repülés sem ússza meg: az összes repült utaskilométert 33 százalékkal kell csökkenteni 2040-re. Bár mindez egy civil szervezet javaslata, úgy tűnik, a bizottság vezetésének szemléletét erősen befolyásolják a fenti gondolatok.
Az autóellenesség életkori sajátosság – mondta el lapunk kérdésére Szalay Zsolt egyetemi docens, tanszékvezető. Valóban, a nagyvárosokban kerékpározók, villanyrollert, más mikromobilitási eszközt használók túlnyomó többsége fiatal. A 2000-es évek elején volt egy felmérés Amerikában,
a húszas éveiben járó fiatalok közül tíz közül hat mondta, fontosabb neki az, hogy internetelérése vagy mobilja legyen, mint jogosítványa. Akkor sokan azt gondolták, a saját tulajdonú autónak leáldozott.
Nem sokkal később egy másik kutatás már arról szólt, hogy a hetvenes években a nők még a húszas éveikben szültek, de ez mára kitolódott a harmincas éveikre – az autótulajdonlás pedig a családalapítással egy időben válik stratégiai kérdéssé – nyilatkozta a Forbes.hu-nak Kishonti László, az Aimotive alapító vezérigazgatója.

Fotó: Kurucz Árpád
Lehet, hogy az ifjú és harcosan eltökélt környezetvédők is autót vennének maguknak, ha el kell vinni a gyereket az óvodába? Csakhogy addigra talán már nem lesz megfizethető személyautó, vagy nem lehet behajtani vele a nagyvárosokba. De oda se neki, gondolja a haladó gondolkodású polgár, hívunk egy robottaxit! A rossz hír az, hogy
az autonóm vezetés városi környezetben még sokáig csak álom marad.