Autómentes várost akarnak a zöldek húsz év múlva

A jelenleginél sokkal kevesebb autót szeretne látni Európa városaiban a Greenpeace. A belsőégésű motorok kivezetése csak a kezdet, aztán jön a magántulajdonú autók kiszorítása. Az általunk megkérdezett szakértő szerint a robottaxiflották még jó ideig nem léphetnek a családi autók helyére.

2021. 02. 02. 7:28
null
Kísérleti jármű a ZalaZone tesztpályán Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan érthetetlennek tartották azt, ami 2020-ban zajlott az európai autóiparban. Az EU vezetése eltökélten lépett fel az egész kontinens, de különösen Németország húzóágazatát jelentő autóipar érdekei ellen. Az Euro7-es kibocsátási szabályok gyakorlatilag lehetetlenné teszik a belsőégésű motorok használatát az új autók esetében 2025 után.

Aki eddig nem értette, hogy mi folyik a járműipar körül, most megérti, ha beleolvas a Greenpeace környezetvédő civil szervezet közlekedéssel foglalkozó középtávú programjába.

A szervezet kilencpontos átalakítási javaslataiban ugyanis az szerepel többek közt, hogy 2028-ig meg kell szüntetni az új dízel-, benzin- és hibridüzemű járművek forgalmazását, és 2040-re az összes belső égésű motoros járművet ki kell vonni a forgalomból Európában.

Aki azt gondolta, hogy az elektromos meghajtásra való átállás a cél, téved. A zöldek szerint ugyanis a könnyű járművek (személyautók, furgonok, kisteherautók) számát 2030-ig 27, 2040-ig 47 százalékkal kell csökkenteni a 2015-ös méretéhez képest.

2040-re 62-ről 42 százalékosra kell csökkenteni a magángépjárművek használatát a nagyvárosi közlekedésben. A városközpontokban még ennél is jelentősebben kell mérsékelni a magángépjárművek használatát.

De nemcsak a személyautókkal van tennivalója a politikának. 2040-re hatmillióról 3,6 millióra kell csökkenteni az európai utakon a teherautók számát. A repülés sem ússza meg: az összes repült utaskilométert 33 százalékkal kell csökkenteni 2040-re. Bár mindez egy civil szervezet javaslata, úgy tűnik, a bizottság vezetésének szemléletét erősen befolyásolják a fenti gondolatok.

Az autóellenesség életkori sajátosság – mondta el lapunk kérdésére Szalay Zsolt egyetemi docens, tanszékvezető. Valóban, a nagyvárosokban kerékpározók, villanyrollert, más mikromobilitási eszközt használók túlnyomó többsége fiatal. A 2000-es évek elején volt egy felmérés Amerikában,

a húszas éveiben járó fiatalok közül tíz közül hat mondta, fontosabb neki az, hogy internetelérése vagy mobilja legyen, mint jogosítványa. Akkor sokan azt gondolták, a saját tulajdonú autónak leáldozott.

Nem sokkal később egy másik kutatás már arról szólt, hogy a hetvenes években a nők még a húszas éveikben szültek, de ez mára kitolódott a harmincas éveikre – az autótulajdonlás pedig a családalapítással egy időben válik stratégiai kérdéssé – nyilatkozta a Forbes.hu-nak Kishonti László, az Aimotive alapító vezérigazgatója.

Kísérleti jármű a ZalaZone tesztpályán. A robottaxi-flottákra még sokáig várni kell
Fotó: Kurucz Árpád

Lehet, hogy az ifjú és harcosan eltökélt környezetvédők is autót vennének maguknak, ha el kell vinni a gyereket az óvodába? Csakhogy addigra talán már nem lesz megfizethető személyautó, vagy nem lehet behajtani vele a nagyvárosokba. De oda se neki, gondolja a haladó gondolkodású polgár, hívunk egy robottaxit! A rossz hír az, hogy

az autonóm vezetés városi környezetben még sokáig csak álom marad.

Mint Szalay Zsolt, a műegyetem tanszékvezetője lapunk kérdésére elmondta, az önvezetést öt fokozatba oszthatjuk. A mai gépkocsik nagyjából a második szinten vannak, vagyis sofőrsegédként működnek. Az igazi vízválasztó szint a harmadik és a negyedik, között van. A harmadik esetén a rendszer, ha számára megoldhatatlan problémába ütközik, visszaadja az irányítást, vagyis a sofőrnek mindig, minden körülmények között készen kell állnia, hogy a helyére lépjen. A negyedik szinten erre már nem kerül sor, a rendszer minden feladatot megold – de csak meghatározott körülmények között, például autópályán. Az ötödik szint az, ahol a teljes közúthálózaton átvállalja a felelősséget. A szakember úgy vélekedett, hogy

a jelenlegi ismereteink szerint a negyedik szint, vagyis az autópályás önvezetés belátható időn belül megvalósulhat – mondjuk az évtized végére. A városi környezetben való közlekedésért egyelőre nem vállalhatják a teljes felelősséget az önvezető rendszerek. Ezek szerint a robottaxiflották a belátható jövőben nem tudják átvenni a családi autók szerepét.

Szalay Zsolt elmondta, a legfőbb probléma, hogy a városi úthálózat nem definiálható úgy, mint az autópálya. Utóbbi osztott pályás, tehát szembeforgalom – ritka kivételektől eltekintve – kizárt, keresztirányú forgalom szintén, a járművek párhuzamosan közlekednek egymás mögött és egymás mellett. Amint van lehetőség szintbeli keresztezésre, sőt a járdáról bárhol és bármikor leléphet egy gyalogos, a kontrollálandó tényezők száma megsokszorozódik.

Ráadásul nincs két egyforma város. Az amerikai települések vonalzóval rajzolt, négyzetrácsos utcaszerkezete nem vethető össze az európai városok történelmi magjában zajló közlekedéssel, különösen nem a dél-európai utcákon látható jelenetekkel, és akkor még nem beszéltünk Kis-Ázsiáról, Afrikáról, a Távol-Keletről.

A teljes értékű önvezetést ígérő autógyártók mostanában visszafogottabban nyilatkoznak. A korai lelkesedést ugyanis lehűtötte néhány csúnya baleset, és ma már a nagyotmondásra épülő üzleti modellek működtetői is rájöttek, hogy csak kiérlelt eszközökkel lehet kilépni a piacra. Ezért nagy jelentőségű a magyarországi ZalaZone tesztpálya, valamint a köré épülő komplex tudományos és szakmai fejlesztői háttér, mert enélkül nem lehet felelősséggel a társadalom elé vinni az önvezető közúti járműveket – mondta Szalay Zsolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.