Elnémulnak a motorok az évtized végére Európában

Csúcstalálkozón vitatták meg a német autóipar legforróbb kérdéseit, a belsőégésű motorok jövőjét a német kancellár, az erős autóiparral rendelkező tartományok és a nagy gyártók. Angela Merkel szóvivője szerint megszületett az egyezség, a gyártók vitatják, hogy megfelelő alternatívák nélkül ki lehetne végleg tiltani a dízel- és benzinmotorokat Európából.

2021. 03. 25. 7:30
German Chancellor Angela Merkel attends the start of production of a new electric VW ID.3 in Zwickau
Angela Merkel a VW első igazi villanyautójának bemutatóján Zwickauban Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németország öt és fél milliárd euró (hat és fél milliárd dollár) finanszírozást biztosít az elektromos autók töltési infrastruktúrájának fejlesztéséhez, ami igen jelentős támogatás az ország egyik legfontosabb iparágának. Az összeget 2024-ig folyósítják – közölte a Bloomberggel Steffen Seibert, Angela Merkel kancellár szóvivője a német autógyártókkal tartott csúcstalálkozót követően. A szóvivő állítása szerint

a német autóipar készen áll az Európai Bizottság által kitűzött ambiciózus éghajlati célok teljesítésére.

A vállalatok arra a következtetésre jutottak, hogy az elektromos autók növekvő elfogadottsága lehetővé teszi a szigorúbb kibocsátási határértékek betartását. A jelentést egy ipari munkacsoport készítette, amelyet a kormány legutóbbi autóipari csúcstalálkozóján hoztak létre. Mint lapunk is beszámolt róla, a bizottság azt tervezi, hogy az úgynevezett Green Deal Initiative részeként szigorítja a közúti járművek szén-dioxid-kibocsátási normáját. Az EU célja, hogy 2030-ra 37,5 százalékot faragjon le a tavalyi kibocsátás szintjéből.

 

Angela Merkel a VW első igazi villanyautójának bemutatóján Zwickauban
Fotó: Reuters

Másként emlékeztek a kancellárral folytatott autós csúcstalálkozóról az autógyártók, akik szerint a tanácskozás nem hozott számottevő konkrét eredményt. Az Auto Summit 2021 nevű rendezvényen Merkel mellett szövetségi miniszterek, az autóiparban erősen érintett tartományok kormányfői és az autóipar képviselői vettek részt. A klímavédelemről folytatott vita a közelmúltban ismét fellángolt, különös tekintettel az őszi szövetségi választásokra.

– A Zöldek arra törekszenek, hogy 2030-tól kizárólag kibocsátásmentes autókat lehessen forgalomba hozni Európában – mondta Cem Özdemir zöld politikus. Tobias Austrup, a Greenpeace szakértője szerint a robbanómotorok halálra vannak ítélve, a jövő városaiban csak néma e-motorokkal szerelt gépkocsik közlekedhetnek.

Karsten Schulze, az ADAC technológiai elnöke ugyanakkor azt hangsúlyozta, hogy a belső égésű motor időzített betiltása lehetetlenné teszi a benzin- és dízelmotorok fejlesztését, bár abban még lenne potenciál.

Gondot okoz az is, hogy e-járművek gyártása kevésbé munkaigényes.

Összesen mintegy nyolcszázötvenezer közvetlen alkalmazott dolgozik jelenleg az autóiparban Németországban.

Az IG Metall nevű szakszervezet úgy látja, hogy az autóipar strukturális változásai jelentős kockázatot jelentenek a foglalkoztatásra, ezért azt szorgalmazza, hogy azt célzott finanszírozási programokkal támogassák. A tervezett járműipari alap összege egymilliárd euró, és egy szakértői tanácsnak nyárra ki kell dolgoznia az alapok felhasználására vonatkozó ajánlásokat.

Egy másik aktuális téma az új Euro 7-es kibocsátási szabvány. Júniusban terveket kell benyújtani az Európai Bizottságnak a szigorúbb határértékekre, amelyek 2025-ben lépnének hatályba. Andreas Scheuer (CSU) közlekedési miniszter már bejelentette: a határértékeknek technikailag megvalósíthatónak kell lenniük. Ha a pletykák beigazolódnak az Euro 7-es norma feltételeiről, ez a belső égésű motor idő előtti és idő előtti végét jelentené, anélkül, hogy valódi alternatívák lennének elérhetők – mondta Jörg Hofmann, az IG Metall első elnöke.

Történelmi átalakulásra készülnek

A német Járműipari Szövetség (VDA) elnöke, Hildegard Müller az Auto Summit után kijelentette, hogy a klímavédelmi célokat és az iparpolitikát egységes szemlélettel kell kezelni. A vállalatoknak megbízható és megvalósítható keretfeltételekre van szükségük. A gyártók az autóipar történetében a legnagyobb átalakulás előtt állnak, ezért össze kell hangolni a sokféle klímavédelmi intézkedést, hogy a gazdaság végrehajthassa az átalakulást, mondta Müller. Ha az Európai Bizottság javaslatot kíván tenni a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-értékeinek a szigorítására, akkor be kell mutatnia egy részletes bővítési tervet töltési infrastruktúra fejlesztésére szerte egész Európában.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.