Függetlenül az inflációs hatásoktól, mennyiségben mérve a hónap végén is jócskán meghaladja a bolti forgalom az előző év februárjában mért eladásokat, ami a kereskedők szerint egyértelműen a kormány elhúzódó hatású, fogyasztásösztönző támogatásainak és a jelentős béremeléseknek köszönhető.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Noha ilyenkor jellemzően már kevesebb költekeznivalója van a lakosságnak, a hónap utolsó napjaiban sem csitul a forgalom az üzletekben, ahol pénteken – a hét hagyományosan legerősebb értékesítési napján – már délelőtt erős volt az élelmiszerboltok látogatottsága, és még mindig lendületes a az iparcikkek iránti kereslet.
– A hónap közepéhez képest kiegyensúlyozottabb, de továbbra is magas az üzletek forgalma. Február második hetétől indult felfutásnak mind az élelmiszerek, mind a tartós fogyasztási eszközök iránti kereslet,
látszik, hogy a forgalmat a családtámogatások és az inflációt meghaladó mértékű béremelések, a nyugdíjemelés hatása tartja lendületben.
A hónap vége ellenére továbbra is érezhetően magasabb az eladott áruk mennyisége a tavaly februárban mért értékekhez képest minden áruterületen – mondta pénteken a Magyar Nemzetnek Vámos György.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint nagyon kedvező mérleget várnak a boltosok erre a hónapra, amely jóval erősebb lesz, mint a januárban vagy a 2021-ben mért átlagos havi értékesítés. Mint kiemelte,
immár a Szép-kártyák felhasználása is látványos az élelmiszer-kereskedelemben,
és ugyan egyelőre még nincsenek konkrét kimutatások, egyértelműen kedvező hatás érzékelhető a lakossági költekezésben.
– Az iparcikkboltokban eladott áruk mennyisége éves összevetésben egyértelműen emelkedik a drágulás mellett is. A cégek beszámolói alapján
a nagyobb értékű javak februári többletvásárlásai az egyszeri juttatásoknak – a nyugdíjprémiumnak, az szja-visszautalásoknak – köszönhető.
Úgy tűnik, hogy ezek a támogatások javarészt februárban és majd márciusban tartják magasan a forgalmat – részletezte Vámos György, hozzáfűzve, hogy az élelmiszer-kereskedelemben érzékelhető jelentős infláció mellett ugyancsak többet tudnak vásárolni a magyarok.
A főtitkár kiemelte:
az eddigiektől eltérő módon most nem látszik a boltokban, hogy hó vége van, amikor jellemzően a havi fizetésük végére érnek az emberek.
A várakozások szerint tavasszal folytatódik a bőségesebb fogyasztás az üzletekben amiatt is, mert a jövő héttől – a februárra szóló, magasabb fizetések mellett – újabb körben érkeznek a családosok szja-visszautalásai, míg március végén már az áprilisban következő húsvét hatásai jelentkezhetnek.
– Az idén a tavalyinál erősebb felfutásra számítunk húsvét előtt, amiatt is, mert tavaly az első fél évben a járvány miatt még korlátozott volt a bolti fogyasztás.
A bátrabb költekezés a kívülről jövő hatások mellett is fennmaradhat, mivel a háztartások több pénzből és kiszámíthatóbban tudnak előre tervezni
– jegyezte meg Vámos György.
– Még mindig nagy a népszerűsége az akciós termékeknek, láthatóan sokat vásárolnak ezekből is az emberek, akik a nagy láncok üzleteiben nemcsak élelmiszerrel töltik meg a hét végi kosarat, hanem például játékokkal, ruházati termékekkel, tipikus háztartási eszközökkel, vegyi áruval is.
Ezekből, a bolti alkalmazottak beszámolói szerint, az átlagos vásárlási szokásokhoz képest többet és nagyobb összegekért vesznek a hónap utolsó napjaiban is – erősítette meg az Egyenlő.hu elnöke.
Bubenkó Csaba kitért rá, hogy miközben továbbra is jelentős a munkaerőhiány az áruházakban, azt a dolgozók is jelzik, hogy februárban már érezhetően gyorsabban forgott az áru a polcokon, és nem csak a hét utolsó napjaiban. Továbbá feltűnő, hogy az idősebbek is hetente többször térnek be a megszokott bevásárlóhelyeikre.
Az elnök megjegyezte:
ugyan továbbra is napi téma a drágulás, de az emberek megbecsülik a bankszámlájukon jelentkezett pluszösszegeket, és például a sokat támadott árstopintézkedést,
ami az alapélelmiszereken túl más cikkeknél sem engedi elszállni a fogyasztói árakat.
Mint fogalmazott, a kereskedők pedig egyre jobban értékelik a „sűrű fillért a ritka forintnál”. Bár engedniük kellett a nyereségből, az eladott áru mennyiségében érzékelhető növekedés miatt már sokkal kevésbé aggódnak a kieső bevételek miatt.
Borítókép: Értékelik a vásárlók az árstopot (Fotó: Bach Máté/Magyar Nemzet)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.