Túlmutat a bérvitán a mozdonyvezetők tervezett sztrájkja

A Fővárosi Törvényszék végzése szerint jogszerű a mozdonyvezetők március 10-re meghirdetett sztrájkja, amely ellen a MÁV fellebbez. A mozdonyvezetők kompenzációt követelnek a tavalyi reálkereset-csökkenés és elmaradó alapbéremelés miatt. A vasúttársaság szerint a tavaly nyáron több évre megkötött bérmegállapodás az inflációt meghaladó bérfejlesztéseket tartalmaz, tavaly pedig több százezer forintos béren kívüli juttatásokban részesültek a munkavállalók. A feszült helyzet szakszervezeti forrásaink szerint túlmutat a bérvitán.

Nagy Kristóf
2022. 02. 12. 6:57
20210919 budapest keleti pu cee vonat erkezese havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Törvényszék jogszerűnek ítélte a mozdonyvezetők március 10-re meghirdetett, határozatlan idejű munkabeszüntetését. A MÁV-Start Zrt. szerint az elsőfokú, nem jogerős végzés megalapozatlan, az indoklás téves, ezért fellebbez

A Mozdonyvezetők Szakszervezete február elején jelentette be, hogy határozatlan idejű sztrájkot hirdet március elejére, mivel álláspontja szerint a tavalyi reálkereset-csökkenésüket kompenzálnia kellene a MÁV-nak. A vasúttársaság ezt megalapozatlan követelésnek tartja, ezért elzárkózott az érdemi egyeztetésektől. A szakszervezet úgy számol, éves szinten 500-600 ezer forint kiesést jelentett a mozdonyvezetőknek az 5,1 százalékos tavalyi infláció és az elmaradó alapbéremelés. 

A MÁV szerint a sztrájk is jogellenes, mivel a megmozdulás a tavaly nyáron megkötött, 2023 végéig szóló hosszú távú bérmegállapodás felrúgását jelentené. A vasúttársaság arra is rámutatott, hogy a megállapodást januárban a minimálbér és a garantált bérminimum jelentős emelése miatt a szakszervezetek kezdeményezésére módosították. 

Ezt követően pedig a kollektív szerződést aláíró képviseletek kijelentették, lezártnak tekintik a bértárgyalásokat. Az elfogadott egyezség ellenében kezdeményezett egyoldalú nyomásgyakorlás törvényellenes.

A tavaly nyáron megkötött bérmegállapodás értelmében 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban is évi öt százalékkal nő minden vasutas alapbére.

A Magyar Nemzet szakszervezeti körökből úgy értesült, végül a megállapodás szerinti, 2021-re eső alapbérfejlesztést is az idei évben hajtja végre a munkáltató, így 2022-től nem öt-, hanem tízszázalékos általános fizetésemelést kaptak a munkavállalók. Az emelés mértéke nem lehet negyvenezer forintnál alacsonyabb.

A MÁV visszautasítja, hogy a dolgozókat reálkereset-veszteség érte tavaly. Alapbéremelés ugyan nem volt 2021-ben, ám egyéb, nem bérjellegű kifizetésekben többször részesültek a munkavállalók, ezek összege több százezer forint volt.

A mozdonyvezetők bruttó hétszázezer forintos átlagkeresete jelentősen meghaladja a nemzetgazdasági átlagbért, az elmúlt években alapbérük hatvan százalékkal emelkedett. A hosszú távú bérmegállapodás pedig inflációt meghaladó mértékű keresetnövekedést tartalmaz.

A hároméves bérmegállapodásban foglaltak a MÁV-Start szerint a kollektív szerződésének részét képezik, így az annak megváltoztatása érdekében meghirdetett sztrájk a sztrájktörvény szerint jogellenesnek minősül.

Úgy tudjuk, a tavaly nyári megállapodás érvényességével kapcsolatban komoly vitához is vezethet a munkáltató és a szakszervezet közötti eltérő álláspont arról, hogy a sztrájkot hirdető képviseletnek van-e beleszólása a csoportszintű kollektív megállapodásba.

A munkáltató szerint a Mozdonyvezetők Szakszervezete nem jogosult ezek megkötésére, így nincs jelentősége, hogy a bérmegállapodást nem írták alá, mivel a többi erre jogosult szakszervezet elfogadta azt.

Amíg a munkáltató betartja a megállapodást, ellene jogszerűen nem hirdethetnek sztrájkot.

Érdekképviseleti forrásaink jelezték: ez az eset ismét rámutat arra, hogy

hiányos a munkaadó és a munkavállalók közötti kollektív megállapodások megkötésének jogosultságáról szóló szabályozás, amely több ponton is eltérően értelmezhető.

Emiatt fordulhat elő, hogy a mozdonyvezetők nyolcvan százalékát ténylegesen képviselő szakszervezetnek a MÁV szerint érdemi beleszólása nem volt a hosszú távra szóló alku folyamatába. A bonyolult munkaügyi vitára rálátó forrásaink kiemelték: a követelés mögött nincsenek politikai célok.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.