Ellátási kockázatokkal lehetséges az orosz kőolaj kiváltása

A Dunai Finomító működését alapvetően oroszországi keverék kőolaj (REB) feldolgozására tervezték.

Magyar Nemzet
2022. 03. 31. 17:49
null
MOL, olaj, földgáz, olajfinomító, kőolaj, gazdaság, ipar, Százhalombattai dunai finomító
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dunai Finomító működését alapvetően oroszországi keverék kőolaj (REB) feldolgozására tervezték: jelenleg más típusú kőolajat legfeljebb 35 százalékos arányban tud felhasználni a Mol. Egy esetleges, az orosz kőolajra és kőolajtermékekre bevezetett embargó jelentős hatással lenne a finomító működésére és az ellátásbiztonságra, hiszen az eltérő minőségű kőolajkeverék minőségi, mennyiségi és operációs következményekkel jár, amelyek teljesítménycsökkenéshez, finomítói meghibásodásokhoz vezethetnek – közölte a társaság.

A Dunai Finomító működését át lehet állítani arra, hogy teljesen rugalmasan és fenntarthatóan dolgozzon fel száz százalékban alternatív típusú kőolajokat, azonban ennek átfutási ideje a kockázatok minimalizálásával akár két-négy év is lehet, és több száz millió dolláros beszerzési és beruházási többletköltséggel járna.

Ezzel együtt a teljes logisztikai háttér átdolgozására is szükség lesz, kezelve az időszakos termeléskiesések által okozott problémákat.

Az orosz kőolaj azonnali kiváltásának technikai korlátait az okozza, hogy a különböző típusú kőolajok kémiai összetétele teljesen eltérő. A Mol finomítói az úgynevezett orosz kevert (REB, Russian Export Blend) kőolajra lettek tervezve. A REB-től eltérő összetételű kőolaj használatára fel lehet készíteni a finomítót, de az átállás szigorúan szabályozott protokoll alapján történő, időigényes folyamat. – Egyelőre még vizsgáljuk, hogy pontosan milyen beruházásokra van szükség az átálláshoz, de az már most látszik, hogy a feladat végrehajtása több száz millió dolláros többletköltséget jelent – ismertette a cég. 

A különböző típusú kőolajoknak emellett más a finomítói termékkihozatala (dízel, benzin és vegyipari termékek aránya átalakul), azaz eltér, hogy egységnyi kőolajból mennyi és milyen típusú terméket tudunk előállítani. A megváltozott termékkihozatal következtében ellátásproblémákkal kell szembesülnünk egyes termékekből rövid és középtávon.

Abban az esetben, ha az orosz export keverék szállítása nem lehetséges a Barátság kőolajvezetéken keresztül, akkor az Adria kőolajvezetékkel láthatók el a Mol-csoport szárazföldi finomítói: a magyarországi Dunai Finomító és a szlovákiai Slovnaft Finomító. A Mol eddig 170 millió dollárt fordított arra, hogy csökkentse Magyarországon az orosz kőolaj bedolgozás arányát, megnövelte az Adria kőolajvezeték fogadóképességét, és szélesítette a tengeri szállítási lehetőségeket is, hogy el tudja látni mind a százhalombattai, mind a pozsonyi finomítókat. Az Adria vezeték elméleti kapacitása havonta 1100 kilotonna, azonban ebből jelen pillanatban csak kilencszáz kilotonna áll rendelkezésre, a maximális kapacitás eléréséhez a horvát olajvezeték-üzemeltetőnek, a Janafnak is jelentős, legalább egy évig tartó beruházásokat kellene végrehajtania.

Az orosz export keverék hiányában a szükséges alapanyagminőség eléréséhez több alternatív, helyettesítésre részben képes kőolajfajta keverésére lenne szükség, amelyhez jelentősen bővíteni kell a kőolajtároló-kapacitást. Ez a fejlesztés szintén többéves munka árán valósulhat meg. Emellett egy esetleges orosz kőolaj embargó esetén az olajkereskedelmet is újra kellene szervezni, mivel új beszállítókat kell találni és új szerződéseket kell kötni.

Az esetleges kőolajembargó mellett vélhetőleg az oroszországi eredetű dízel üzemanyag EU-ba irányuló behozatala is korlátozás alá kerülne, ami évente mintegy harmincmilliárd liter dízel kiesését jelenti elsősorban a közép-európai régióban. Ennek pótlása az érintett országokban külön feladatot fog jelenteni, átmeneti ellátási zavarok keletkezhetnének.

A Mol elsődleges célja a vállalatcsoporthoz tartozó finomítókon keresztül a közép-európai ellátásbiztonság fenntartása, ezért több forgatókönyvön is dolgozik a vállalat.

Borítókép: A százhalombattai Dunai Finomítónak tetemes költséget jelentene átállni az orosz olajról (Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.