Rekordprofit a Teslánál

Erős negyedévet zárt a Tesla: magas árbevétellel és nyereséggel, ráadásul az autóiparban jellemzőnél tetemesebb profitmarzsot ért el.

Fellegi Tamás Péter
2022. 04. 22. 5:45
FILES-US-AUTOMOBILE-TESLA-ECONOMY-EARNINGS Fotó: JOSH EDELSON
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közzétette negyedéves jelentését a Tesla, amely a várakozásoknál lényegesen jobban sikerült. A cég teljes árbevétele 18,8 milliárd dollár lett a becsült 17,9 milliárddal szemben, az egy részvényre jutó nyereség pedig 3,22 dollár a várt 2,26-hoz képest, utóbbi igen szép felülteljesítés. Azt már korábban nyilvánosságra hozták, hogy a negyedéves autóértékesítés 310 ezer darab volt, az év egészében pedig jóval másfél milliót meghaladó is lehet, attól függően, hogy a gyártás felpörgetését mennyire akadályozza az ellátási láncok bizonytalansága.

Az autógyártási szegmensben az árbevétel 16,89 milliárd, a profit 5,54 milliárd dollár volt, az árrés 32,9 százalék lett, vagyis 

erősen nyereséges a gyártás, jóval nagyobb profit keletkezik, mint a hagyományos autógyártóknál. 

Ez főként annak a következménye, hogy a kereslet nagyobb még a cég autói iránt, mint amennyit gyártani tudnak, így nincs árverseny, sőt a költségek emelkedését is át tudják hárítani a vásárlókra. Emellett természetesen fontos tényező, hogy a gyártás felfuttatása mellett törekednek a költségek csökkentésére, a hatékonyság növelésére is. 

Ez az immár egymillió darab feletti éves gyártásnál egyszerűbb, mint korábban volt, és ha a cégnek sikerül elérnie a kitűzött tízmilliós, vagy annál is magasabb éves gyártást és értékesítést, még inkább így lesz. Jóllehet, akkor már elképzelhető, hogy a konkurencia is felfejlődik, így kialakul egy egészséges árverseny a piacon. Mindenesetre, ha a jelenlegi árbevételből kiindulva megbecsüljük, hogy tízmillió autó felett mi várható (feltételezve, hogy ekkor már az olcsóbb típusok adják az értékesítés nem kis hányadát), azt kapjuk, hogy éves szinten akár ötszázmilliárd dolláros árbevétel is lehet, ami meghaladja a világ jelenlegi legnagyobb cége, az Apple árbevételét.

Ha a befektetők így számolnak, a cég jelenlegi ezermilliárd dollár körüli tőzsdei kapitalizációja már nem is tűnik soknak, vagyis a jelenlegi ár indokolt, ha a várt termelésnövekedés megvalósul. A profit esetében is hasonló a helyzet: ha csak 15-20 százalék lenne a profitmarzs a jelenlegi közel 33 helyett, az évente 75–100 milliárd dollárt jelentene, ehhez képest pedig megint csak nem drága a részvény. Ráadásul a cég húszmillió darabos éves gyártást határozott meg mint végső célt: ha ez megvalósul, akkor lesz még tere a részvény emelkedésének fundamentális alapon, persze ez most még távoli cél. Tulajdonképpen most látszik először igazán, hogy 

a részvényárfolyam korábbi elképesztő növekedése nem volt alaptalan, noha éveken át sokan kétségbe vonták, hogy reálisak lehetnek a Tesla nagyratörő tervei.

Borítókép: Parkoló a Tesla kaliforniai gyáránál (Fotó: AFP/Josh Edelson)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.