– A nemzetközi helyzet okozta inflációs nyomás tette szükségessé az árstopot, amely kétségkívül visszafogja a drágulások ütemét.
A bolti áremelések mögött viszont nem a kereskedők nyereségvágya, hanem a háború következtében kialakult külpiaci folyamatok összetettsége áll.
A tíz százalék közelében járó inflációt a legnagyobb részben a külföldi mezőgazdasági alapanyagok drágulása idézi elő, emellett többek között az energia- és munkaerőköltségek, a szállítási díjak, a forintárfolyam, illetve az átadási árak alakulása befolyásolja a fogyasztói árakat – sorolta Vámos György.
Hozzátette: a legújabb, családokat védő intézkedés harmadik fajta teherként jelenik meg ezen a területen.
– A piaci szereplők tudomásul veszik az extraprofit megadóztatását.
Ugyanakkor tisztában vannak azzal is, hogy ebben a helyzetben nagyon óvatosnak kell lenniük, mivel hiába tartja magát a vásárlóerő, a vevők rendkívül árérzékenyek, válogatósak lettek. Ráadásul az egy-egy terméken megjelent nagyobb áremelések miatt összességében többnek érzékelik az inflációt, mint ami a statisztikákban megjelenik.
Ha viszont valami szembetűnően drágul a boltban, akkor abból kevesebb is fogy, ezért a cégek már óvatosan bánnak az áremelésekkel
– magyarázta.
Ennek fényében fogják beütemezni az új adót a vállalkozások, amelyek előbb megvizsgálják, hogy hol tudnak faragni az egyéb költségeikből, ami jellemzően a tervezett beruházások, fejlesztések köre. Így például visszafoghatják az áruház-felújítási, -átalakítási terveket vagy éppen a bevásárlókocsik, a gépjárműpark cseréjét, emellett racionalizálhatják a készletgazdálkodást, a logisztikát és átalakíthatják az áruválasztékot is, amely ugyanakkor nem szűkülhet.
– Nyilván lesz olyan kereskedő, amelyik kényszerűen árat emel bizonyos termékeknél, de ez nem várható jelentős arányban, mivel
az a közös érdek, hogy a boltosok is visszafogják az áremelkedés ütemét és a legkevésbé hárítsák át az extraprofitadót a vásárlókra
– szögezte le a szakember.
Megjegyezte: a kiskereskedelemhez képest a feldolgozóiparban eddig is jelentősebb volt a drágulás, amelyet ugyancsak a nemzetközi piaci környezet diktál.
– Ez a döntő abban, ha a vásárló azt tapasztalja, hogy valaminek péntekről szombatra megemelkedik a bolti ára
– mondta.