A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Digitális Diákszéf sokkal több egy oktatójátéknál: a gyermekek tudatos pénzügyi fogyasztókká nevelésének eszköze. Innovatív mobilapplikáció, ami a diákok és a szülők bevonásával segíti az általános iskolás korosztály pénzügyi ismereteinek bővítését. Mint Fáykiss Pétertől, az MNB Digitalizációs igazgatóságának vezetőjétől megtudtuk, az ötletet az évtizedekkel korábban népszerű iskolai takarékbélyeg adta, ezt a koncepciót igyekezték átemelni digitális formába.
Az MNB szervezésében és irányításával létrejött mobilapplikáció gyakorlatilag egy játékos „minimobilbank”, számos hasonló funkció elérhető benne, mint amelyek az igazi, felnőtt verziókban is megtalálhatók.
Játékos megtakarítások, kiadások, bevételek
A diákok például házimunka-jellegű feladatok teljesítésért úgynevezett diáktallér-utalásokat kaphatnak a szüleiktől, de akár különböző megtakarítási célokat is kitűzhetnek az alkalmazáson belül. Mindemellett talán a legfontosabb, hogy pénzügyi, fenntarthatósági, illetve digitalizációs témájú kvízkérdésekre válaszolva játékos módon tanulhatnak. Sikeres válaszokért jutalmul a nebulók különböző tematikájú – állatokat, városokat vagy híres magyar királyokat ábrázoló – digitális érmeket kapnak. Ezeket cserélgethetik egymás között, sőt bizonyos időszakokban tárgyi ajándékokra is be tudják ezeket váltani.
A Digitális Diákszéf-kezdeményezés kapcsán az MNB szorosan együttműködik a Pénziránytű Alapítvánnyal, amely nagyon komoly segítséget nyújt a program támogatásában és az általános iskolai népszerűsítésben.
A Diákszéf mobilapplikációban elérhető pénzügyi kvízek egyaránt érintik a megtakarítások, a kamat, a zsebpénz, a hitelek vagy akár a különböző fizetési megoldások témáját is. Emellett a diákok ezek egy részét a gyakorlatban is kipróbálhatják, például különböző megtakarítási célokat rögzíthetnek maguknak, megtanulhatják, hogyan lehet egy QR-kódot beolvasni.
Az alkalmazásba először a szülőnek kell regisztrálnia, és ő tudja később a gyerekeket is bejelentkeztetni a játékba. Fontos, hogy a kezdetektől részt vegyenek a szülők is a játékos tanulásban, hiszen a pénzügyi tudatosság erősítésében az iskola mellett kiemelt szerepe van a családnak.
Az MNB-hez érkező számos visszajelzésből azonban jól látszik, hogy a pénzügyi tudatossággal több esetben a családon belül is aktívan foglalkoznak.
Az ismereteket alkalmazni is tudni kell
A pénzügyi ismeretek elsajátítását, ezáltal a tudatos pénzügyi fogyasztóvá válás fejlesztését azonban nem lehet elég korán kezdeni. A Pénziránytű Alapítvány például már nagycsoportosoknak is készített a pénzügyi tudatosság alapkészségeit fejlesztő társasjátékot. Az általános iskolások esetében pedig egy olyan korosztályt kívántak megcélozni a Diákszéffel, amely nagyobb részének még nincs bankszámlája, de a digitális kor vívmányait akár már napi szinten használja. A cél, hogy tudatos fogyasztók legyenek a pénzügyi szolgáltatások területén, legyen fogalmuk arról, hogyan takarítsanak meg nagyobb összegeket, de gondolkodjanak tudatosan a hitelfelvételről is.