Egyre kevesebb gépkocsit adnak el Európában

A kontinens négy legnagyobb autópiacán csaknem ötödével estek az újautó-eladások, a teljes EU pedig 14 százalék mínusznál jár az év első hat hónapjában – közölte az európai gyártók szövetsége.

2022. 07. 20. 5:55
2020.07.21. Kecskemét Megkezdődik a CLA 250 e Coupé és a CLA 250 e Shooting Brake hibridmodellek gyártása a kecskeméti Mercedes-gyárban. Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság Fotó: MORICZ SABJAN SIMON Forrás: Világgazdaság
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A félvezetőhiány és az ellátási lánc megszakadása által sújtott uniós autópiac egyelőre nem mutatja a fordulat jelét. Júniusban 15,4 százalékkal, 886 510 járműre csökkent az új személygépkocsik regisztrációja – közölte az európai gyártók szövetsége, az ACEA. A négy legfontosabb piac közül a visszaesés a német piacon volt a legerőteljesebben érezhető – idézte a jelentést a Handelsblatt

Németországban 18,1 százalékkal kevesebb új személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint az előző év azonos hónapjában, Olaszországban 15 százalékos, Franciaországban 14,2 százalékos, Spanyolországban pedig 7,8 százalékos volt a visszaesés.

Az első fél évben az újonnan forgalomba helyezett autók száma az EU-ban 14 százalékkal, mintegy 4,6 millió darabra csökkent.

Hybrid Automobile Assembly at Skoda Auto AS Plant
Akkumulátorcsomagot szerelnek a VW-csoport csehországi üzemében. Fotó: Bloomberg/Milan Jaros

A német piacvezető Volkswagen is kevesebb autót adott el júniusban: Nyugat-Európában 25,5 százalékos, Közép- és Kelet-Európában 44,2 százalékos a változás negatív irányban. 

Az ukrajnai háború, a folyamatos félvezetőhiány, valamint az egekbe szökő nyersanyag- és energiaköltségek az év első felében Nyugat-Európában – beleértve az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országait és az Egyesült Királyságot is – megviselte az autógyártókat.

A visszaesés a Volvót és a Mazdát érintette a legsúlyosabban, 49,1, illetve 47,5 százalékkal. A német VW 22,3 százalékot veszített a pandémia uralta előző évhez képest. A BMW 19,3 százalékkal, az Opel anyavállalata, a Stellantis 15,4 százalékkal, a Mercedes-Benz pedig 2,2 százalékkal esett. A francia Renault ugyanebben az időszakban 0,8 százalékkal nőtt.

Ugyanakkor a VW az első fél évben erős növekedést ért el az elektromos autóival. Az akkumulátoros járművek (BEV) kiszállításai több mint negyedével, 217 100-ra emelkedtek. A BEV-ek így már a teljes értékesítés 5,6 százalékát tették ki. Ez főként 

a kínai piacon elért növekedésnek köszönhető, ahol az előző év azonos időszakához képest több mint háromszorosára, 63 500-ra nőtt a teljesítménye.

– Sikeresen folytattuk az elektromos járművek felfuttatását a kihívásokkal teli körülmények ellenére, különösen a második negyedévben – mondta Hildegard Wortmann, a VW értékesítési vezetője. A kereslet továbbra is magas, és az év második felében javuló kínálati helyzetre számítanak. Elmondta, hogy a szállítások már júniusban egyértelműen emelkedő tendenciát mutattak. – Keményen dolgozunk azon, hogy csökkentsük a magas rendelésállományt, és rövidítsük a szállítási időt ügyfeleink számára – mondta Wortmann a lap kérdésére. A VW tartja magát ahhoz a céljához, hogy az év egészére vonatkozóan hét-nyolc százalékos BEV-részesedést érjen el. Stephan Wollenstein, a Volkswagen China főnöke elmondta, hogy jó eséllyel sikerül elérniük a 2022-re kitűzött célt, miszerint több mint kétszeresére növelik az eladásaikat a népköztársaságban. Ennek legfőbb feltétele, hogy a szükséges alkatrészeket be tudják szerezni.


Borítókép: A stuttgarti márka szerény csökkenéssel megúszta az első fél évet. Szerelősor a kecskeméti Mercedes-gyárban (Fotó: Világgazdaság/Móricz-Sabján Simon)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.