Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek – közölte Csépe Gábor kínai import-szakértő, a szállítmányozással foglalkozó Kimport ügyvezetője a cég lapunkhoz eljuttatott közleményében. Kétéves mélyponton vannak a tengeri, a vasúti és a légi szállítási díjak. A helyzet különlegessége, hogy szeptemberben általában emelkedni szoktak az árak, hiszen rengetegen ilyenkor indítják útjára a karácsonyi szezonra szánt árukat. Idén viszont jelentősen alacsonyabbak a szeptemberi díjak, mint az augusztusiak.
Lélektani szint alatt az árak
„A csökkenő tendencia nem most indult, viszont most estek be a díjak a lélektani 10 ezer dolláros szint alá, így már négy számjegyű dolláros árakkal találkozunk a full konténeres szállítások esetén tengeren” – közölte a szakértő.
Mindezek oka a csökkenő kereslet.
Az importőrök a válság kibontakozásával óvatosabbak, a szokásosnál kevesebb árut indítanak útnak, továbbá kevesebb az új belépő is, akinek most jut eszébe, hogy szeretne behozni valamit Ázsiából. Kivételek ezalól a slágertermékek, amelyek esetében a maszkok és a Covid-tesztek helyét a napelem, a hőszivattyú, az inverter és a klíma négyese váltotta fel.
A sokkolóan magas díjszintek kora a Coviddal kezdődött 2020 első negyedévében. Az előtte három-négy-ötezer dolláros díjakból néhány hónap alatt 6000, 8000, majd 10-12 000 dolláros árakkal kellett szembesülniük az importőröknek. Ez a nagyméretű, olcsóbb termékeket kimondottan rosszul érintette, hiszen volt, hogy drágább lett a szállítási díj, mint maga a termék. Majd 2021 második fél évében érte el a csúcsot a díj, tavaly ilyenkor 15-16 ezer dollárba került hazahozni egy konténert a nagyobb kínai kikötőkből. Ehhez kiszámíthatatlan, több hónapos tranzitidő társult.
„Idén tavasszal már csökkent az összeg 12-14 ezer dollárra, majd nyáron 11-12 ezres szinteken mozgott az ár. Ehhez képest most szeptemberben 7000–8500 dollár közötti díjakat kapunk, függően attól, hogy melyik hajótársaságtól kérünk ajánlatot. Továbbá elszoktunk tőle, hogy van szabad hely is, nem csak majd valamikor hetek, hónapok múlva fér fel a konténerünk valamelyik járatra. Mérsékelt javulást várunk a tranzitidőben is” – ismertette a szakember.
A vasút még mindig formában
A Kínából Európába történő vasúti szállítás térnyerését bár veszélyeztette, de nem tudta tartósan letörni az orosz–ukrán háború. A harcok kitörésekor kérdéses volt, hogy mi lesz a kötöttpályás útvonalak sorsa, főként Magyarország vonatkozásában, hiszen a vonatok Ukrajnán keresztül érkeztek hazánkba. Ez az útvonal kiesett, helyette létesült egy új: Kína–Kazahsztán–Oroszország–Fehéroroszország–Lengyelország, majd Magyarország.
„Szerencsére nem okozott jelentősen hosszabb tranzitidőt a kerülő, és az új útvonal stabilnak mondható. A háború kitörésekor rengeteg szállítmányozó szüntette meg a vasút használatát, és az ügyfelek egy része is ódzkodott tőle. Emiatt tavasszal volt egy komolyabb, 20-30 százalékos áresés, ami szép lassan, hónapok alatt visszakúszott, és ismét hasonló árszinteken mozog a vasúti szállítás, mint a tengeri, sőt már öt-tíz százalékkal drágább is. Cserébe a tranzitidő jóval kedvezőbb, emiatt továbbra is népszerű választás az importőrök körében” – vázolta a szakértő.
Csökkentek a légi díjak is
A Covid előtt két-négy dollár közötti kilogrammonkénti díjakkal találkozhattunk a Kínából Budapestre történő repülős szállítás piacán – ismertette Csépe Gábor. Hasonlóan a tengeri, illetve vasúti díjak robbanásszerű növekedéséhez, a légi szállítási díjak is 2020 első hónapjaiban 10-12 dolláros kilogrammonkénti szinteken voltak elérhetők, a hatalmas mennyiségű maszk- és védőruhaimport miatt. Majd a 2020-as év második felére valamelyest mérséklődtek a díjak, 6-10 dolláros sávban mozogtak 2021 év végéig.
Idén január–februárban már 5-7 dollár közötti díjakat is kaptunk. A háború kitörésekor volt egy drasztikus áremelkedés, de augusztusra ez is elolvadt, jelenleg 4-6 dollárral lehet kalkulálni kilogrammonként. Ez vonatkozik a direkt budapesti járatokra is, amelyekre közvetlenül tudunk könyvelni és a legnépszerűbbnek számítanak, ugyanis nem olcsóbbak az átrakodós megoldások sem, ahol hosszabb a tranzitidő és nagyobb az esélye annak, hogy sérülnek az áruk
– mondta Csépe Gábor.
Akár további áresés is jöhet
„A közelgő ünnepek (karácsony, kínai újév) miatt további drasztikus áresést nem várunk rövid távon. Valószínűleg nem fog még egyszer feleződni az ár, sőt az ünnepek közeledtével meglepődnénk, ha a légi díjak maradnának a mostani kedvező árszinteken. A kérdés, hogy mi lesz a holdújév után, 2023 március–áprilisban. Egyrészt a csökkenő kereslet miatt várható, hogy még tovább esnek az árak, de talán ezt valamelyes ellensúlyozni fogja az, hogy rengeteg olyan áru behozatala ismét gazdaságos lesz, amit a Covid óta nem éri meg ideszállítani” – fejtette ki a szakértő, hozzátéve: „A megnövekedett igény a napelemekre szintén egy olyan tényező, ami valamelyest szinten tartja a keresletet a konténeres szállításra, hiszen ezek kimondottan nagy méretű termékek, és most úgy hozzák az importőrök az energiakrízis miatt, mintha nem lenne holnap.”
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Kurucz Árpád)