Olyan alacsony díjszinteken lehet konténereket Európába szállítani Kínából, amelyek a koronavírus okozta árrobbanást követően sokáig elképzelhetetlennek tűntek – közölte Csépe Gábor kínai import-szakértő, a szállítmányozással foglalkozó Kimport ügyvezetője a cég lapunkhoz eljuttatott közleményében. Kétéves mélyponton vannak a tengeri, a vasúti és a légi szállítási díjak. A helyzet különlegessége, hogy szeptemberben általában emelkedni szoktak az árak, hiszen rengetegen ilyenkor indítják útjára a karácsonyi szezonra szánt árukat. Idén viszont jelentősen alacsonyabbak a szeptemberi díjak, mint az augusztusiak.
Lélektani szint alatt az árak
„A csökkenő tendencia nem most indult, viszont most estek be a díjak a lélektani 10 ezer dolláros szint alá, így már négy számjegyű dolláros árakkal találkozunk a full konténeres szállítások esetén tengeren” – közölte a szakértő.
Mindezek oka a csökkenő kereslet.
Az importőrök a válság kibontakozásával óvatosabbak, a szokásosnál kevesebb árut indítanak útnak, továbbá kevesebb az új belépő is, akinek most jut eszébe, hogy szeretne behozni valamit Ázsiából. Kivételek ezalól a slágertermékek, amelyek esetében a maszkok és a Covid-tesztek helyét a napelem, a hőszivattyú, az inverter és a klíma négyese váltotta fel.
A sokkolóan magas díjszintek kora a Coviddal kezdődött 2020 első negyedévében. Az előtte három-négy-ötezer dolláros díjakból néhány hónap alatt 6000, 8000, majd 10-12 000 dolláros árakkal kellett szembesülniük az importőröknek. Ez a nagyméretű, olcsóbb termékeket kimondottan rosszul érintette, hiszen volt, hogy drágább lett a szállítási díj, mint maga a termék. Majd 2021 második fél évében érte el a csúcsot a díj, tavaly ilyenkor 15-16 ezer dollárba került hazahozni egy konténert a nagyobb kínai kikötőkből. Ehhez kiszámíthatatlan, több hónapos tranzitidő társult.
„Idén tavasszal már csökkent az összeg 12-14 ezer dollárra, majd nyáron 11-12 ezres szinteken mozgott az ár. Ehhez képest most szeptemberben 7000–8500 dollár közötti díjakat kapunk, függően attól, hogy melyik hajótársaságtól kérünk ajánlatot. Továbbá elszoktunk tőle, hogy van szabad hely is, nem csak majd valamikor hetek, hónapok múlva fér fel a konténerünk valamelyik járatra. Mérsékelt javulást várunk a tranzitidőben is” – ismertette a szakember.