Ez azt jelenti, hogy a Gazprom most körülbelül napi 84 millió köbméter gázt szállít Európába Ukrajnán és Törökországon keresztül, szemben a tavalyi 480 millió köbméteres napi átlaggal – hívta fel a figyelmet a brit lap.
A szállítások csökkenése azonban várhatóan az idei árakat átlagosan a háromszorosára fogja emelni 2021-hez képest, ami a BCS Global Markets olaj- és gázipari elemzője, Ron Smith szerint segít a Gazpromnak 85 százalékkal, százmilliárd dollárra növelni az összbevételét.
Tavaly a Gazprom köbméterenként átlagosan 310 dolláros áron exportálta a gázt Európába és Törökországba, ami 54 milliárd dolláros bruttó exportbevételt eredményezett. Most Ron Smith becslése szerint 2022 egészét tekintve a vállalat 43 százalékkal kevesebb mennyiséget szállít majd, de köbméterenként ezer dolláros átlagáron.
A Financial Times cikkére Hortay Olivér, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitika üzletágának vezetője is reagált, és Facebook-bejegyzésében emelte ki, hogy a
„Gazprom idén 43 százalékkal szállít kevesebb gázt Európába, mint tavaly, ami átlagosan háromszorosára emeli az árakat. A vállalat európai exportbevétele 53 milliárd dollárról százmilliárdra növekszik”.
Egy viszonylag kis mértékű mennyiségcsökkenés nagymértékű gázárnövekedést okozhat, ami a kínálatát csökkentő termelő számára a bevételek növekedését eredményezheti. Más szóval, megalapozottan állítható, hogy a Gazprom többet keres azon, hogy kevesebb gázt szállít – mutatott rá Ron Smith elemző.
Szergej Vakulenko, független orosz energetikai elemző becslése szerint a Gazprom a jelenlegi árak és szállítások mellett naponta mintegy 250 millió eurót keres, ami ezt jeleni, hogy ennyit veszítene, ha leállítaná az Európába irányuló gázszállításokat.
Ehhez képest 2019-ben, a világjárvány és az orosz–ukrán háborút megelőzően, ez az összeg átlagosan 290 millió euró volt naponta
– hangsúlyozta a Financial Times.