Alaposan felborítja az idei év az élelmiszerfeldolgozó-, különösen a tejtermékpiacot, amit a gyengülő kiskereskedelmi forgalom, a magas energiaárak és nem utolsósorban a kiskereskedelmi diszkontosodás miatti „gyártói útkeresés” generál. Utóbbi folyamat nem újkeletű, jónéhány éve zajlik.
Ma az akut probléma az infláció, az energiaárak elszabadulása és a vásárlók pénztárcájának laposodása. Ez az, amit a gyártóknak kezelniük kell, ha szeretnék megtartani a hazai piaci pozícióikat. Szautner Péter, a FrieslandCampia Zrt. vezérigazgatója tíz év magyarországi vezetés után adja át a stafétát Szecskó Ferencnek, a romániai leányvállalat vezetőjének (lásd keretes írásunkat).

Szautner úgy véli, a tavalyi év energiapiaci változásai brutális kiadástöbblettel jártak. A cég az energiatőzsdéről vásárolt és a legnagyobb áremelkedés közepette is a szabályozott piacon maradt, ennek következtében több hónapon keresztül kilencszeresére nőtt az energiaszámlája. Szinte azonnal egyértelművé vált, hogy ezt az ugrást az árakban nem lehet érvényesíteni. Annak ellenére viszont, hogy azóta némileg konszolidálódott a helyzet a piacon, arra már semmiképp sem lehet számítani, hogy a költségszint visszatérne a 2020–2021-es tartományba. A másik, az ágazat szereplőit is érzékenyen érintő körülmény a reáljövedelmek augusztus–szeptembertől megfigyelhető csökkenése, hiszen ennek nyilvánvalóan a forgalomra is van hatása. Az utóbbi egyébként a tejtermékeknél egy év alatt tíz százalék feletti mértékben csökkent Magyarországon, ám a visszaesés mértéke kategóriánként eltérő volt. Hogy érzékeltesse a két év közötti rendkívüli különbséget, megjegyezte, olyan év az idei, hogy vannak termékek, amelyek forgalma például tavaly 25 százalékkal nőtt, idén viszont húsz százalékkal csökkent.

A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy stabil pénzügyi háttérrel bírt a társaság, a kiadástöbbletet ki tudták gazdálkodni (főleg hatékonyság növeléssel, innovációval), és bízva a piac stabilizálódásában, nem volt szükség elbocsátásokra. Ennek megfelelően, bár jelentősen nőtt a cég árbevétele, mindez minimális volumennövekedést jelentett.