Más országokkal ellentétben, földrajzi és történelmi determinációk miatt Magyarországon a polgári légi közlekedési ágazat fejlődése úgy alakult, hogy csupán egy igazán jelentős, azt kiszolgáló infrastrukturális elem épült ki, ez pedig a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér. Az országban összesen öt nemzetközi minősítéssel rendelkező reptér működik (Debrecen, Győr, Pécs, Sármellék, Budapest), azonban az utasforgalom több mint 98 százalékát (2022. évi adat), a cargo forgalom csaknem teljes egészét a központi elhelyezkedésű, országhatáron átnyúló vonzerejű fővárosi létesítmény biztosítja. Belföldi piacon tulajdonképpen monopolhelyzetben van, legközelebbi versenytársa a bécsi nemzetközi repülőtér. Éppen ezért a repteret üzemeltető Budapest Airport nemzetstratégiai és -gazdasági szempontból kiemelt jelentőségű cég, az általa működtett repülőtér pedig kritikus infrastrukturális elem, ami Magyarország külvilággal való összeköttetését biztosítja – összegezte a helyzetet az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése.
Biztos, hogy mindig jobb tulajdonos az állam?
A nemzetközi példák azt mutatják, hogy a világ jelentős repülőterei a tulajdoni viszonyokban széles skálán mozognak, és találunk jól működőt mindegyik kategóriában. Nem létezik egy minden körülmények között tökéletes megoldást jelentő modell. Nemzetközi szinten, tulajdonosi, üzemeltetői szempontból legalább hét meghatározó működtetési modell azonosítható. Úgymint kizárólag állami, állam és piaci vegyes, nonprofit forma, szolgáltatási szerződés, menedzsmentszerződés, koncesszió (PPP) és többségi részvényértékesítés.

Egy adott repülőtér esetében a legmegfelelőbb tulajdonosi modell mindig az általa betöltött szereptől, elhelyezkedésétől és a kormányzási célkitűzésektől függ. Ugyanakkor azt is fontos tisztázni, hogy a közösségi tulajdonlás nem jelenti azt, hogy a magánszektor ne vállalhatna részt a projektben, akár a menedzsment, akár a szakértelem oldaláról. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az állami, közösségi tulajdonban lévő repülőterek több lehetőség közül választhatnak – menedzsment- vagy szolgáltatási szerződés –, amennyiben a piaci szektor szakértelmét, tudását be akarják vonzani.
Repülőtér: mi a helyzet a környékünkön?
Azonban ha azt is megvizsgáljuk, hogy az országos, illetve nemzetközi jelentőségű repülőterek irányítási joga hol van teljes egészében vagy döntő részben piaci szereplők kezében, azt tapasztaljuk, hogy többnyire ott, ahol több létesítmény is van, és fokozottan érvényesülni tud a piaci verseny. Ez a helyzet többek között Nagy-Britanniában vagy Olaszországban, ahol a londoni, római, milánói repülőterek piaci tulajdonban vannak. Ezzel szemben a párizsi repülőterek esetében a francia állam a többségi tulajdonos, a spanyol repülőterek mindegyike többségi (51 százalékos) állami tulajdonban van, akárcsak Hollandia legjelentősebb repülőtere, a Schiphol. A legjelentősebb németországi, a frankfurti, a müncheni, berlini repülőterek is többségi közösségi (tartományi, önkormányzati, állami) tulajdonban vannak – mutat rá az elemzés.