Döntött a kormány: új lépés a vásárlók megtévesztése ellen

A részletszabályok hamarosan megjelennek a Magyar Közlönyben.

2024. 01. 08. 15:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A családok védelme érdekében a kormány új intézkedést fogadott el, így az egymilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent – közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium. 

A tárca kiemelte: 

a kormány mindent megtesz a családok védelme érdekében, és a leghatározottabban fellép a vásárlók megtévesztése ellen, így azt is megakadályozza, hogy a családokat megkárosítsák, különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben.

A minisztérium emlékeztetett: a tavalyi az infláció letörésének éve volt. A kormány időben felismerte, hogy a háború, a szankciók és a multik árspekulációja miatt elszabaduló árak megfékezése érdekében határozott és hatékony lépésekre van szükség. A kormány az eredményes intézkedéseknek köszönhetően már októberre egy számjegyűre szorította vissza az inflációt, amely novemberre még tovább, 7,9 százalékra csökkent, decemberben pedig hat százalék körüli szintre mérséklődhetett.

Az infláció letörését követően egyre inkább a növekedés beindítását szolgáló lépések kerülnek előtérbe. A kormány célja, hogy 2024-ben helyreállítsa a gazdasági növekedést, és újra dinamikusan, négy százalékkal növekedjen a gazdaság. Ennek érdekében az „óvatossági motívum fokozatos oldásával és a bizalom megerősítésével” növeli a fogyasztást, 25 százalék felett tartja a beruházási rátát és tovább növeli a munkaerőpiaci aktivitást.

Az elmúlt hónapokban számos országban kiemelt figyelmet kapott az a jelenség, miszerint bizonyos termékek árának változatlanságával vagy akár emelkedésével párhuzamosan, a termék mennyisége csökken. Ezen megtévesztő gyakorlat eredménye az, hogy a fogyasztók a megvásárolt termékekből a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért. 

A kormány által elfogadott új intézkedés a fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntését segíti elő azzal, hogy 2024. március 1-jétől jogszabályban kötelezi az egymilliárd forint feletti árbevételű élelmiszer-kereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett. 

A kiszerelés, így különösen a tömeg vagy térfogat csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz. A kereskedők tájékoztatási kötelezettsége két hónapig áll fenn, főszabály szerint az új, csökkentett
méretű termék kereskedő általi forgalmazásától kezdődően.

A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termék vonatkozásában megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket. A szabályok elmulasztása
esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni. A kiszereléscsökkenéssel érintett termékekről a fogyasztók a Nemzeti Élelmiszerlánc-
biztonsági Hivatalt (Nébih) honlapján nyilvánosan elérhető tájékoztató adatbázisból is tudakozódni tudnak majd.

A részletszabályok hamarosan megjelennek a Magyar Közlönyben. A kereskedők által kihelyezendő tájékoztatás tartalmát és formáját a nemzetgazdasági miniszter rendeletben fogja megállapítani. A szabályok kidolgozása folyamatban van, azok megjelenése február első felében várható.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.